Introducerea si utilizarea cimentului pe piata vor fi restrictionate incepand cu data de 1 ianuarie 2007, se arata intr-un proiect de hotarare aprobat saptamana trecuta de Guvern, prin care trei substante sunt introduse pe o lista de substante si preparate chimice periculoase.

Lista, aprobata tot printr-o hotarare de guvern, in martie 2003, cuprinde in prezent 44 de substante si preparate si este actualizata periodic. La propunerea Ministerului Economiei si Comertului, lista a fost extinsa cu inca trei substante: nonilfenol, etoxilat si ciment. Directorul executiv al Patrontului cimentului, Ion Crangasu, s-a aratat contrariat de masura Guvernului.

„De ce sa fie cimentul periculos? Nu are de ce sa fie. Cand intra in contact cu apa cimentul se intareste“, ne-a declarat acesta. Intrebat daca cimentul poate provoca o tragedie de genul aceleia de la Mihailesti, Crangasu a spus ca singura problema ce ar aparea in conditiile unei rasturnari a unui camion plin cu ciment ar fi aceea a imprastierii substantei pe carosabil.

Anumiti compusi din compozitia cimentului pot provoca iritarea pielii, insa acesta nu este un motiv, in opinia lui Crangasu, pentru a declara cimentul substanta periculoasa.

Decizia de saptamana trecuta a Guvernului survine in urma unei intregi balbaieli a autoritatilor pe marginea tragediei de la Mihailesti si a regimului de transport a substantelor periculoase.

Peste o suta de societati producatoare, transportatoare si beneficiare de substante periculoase, precum cea care a provocat catastrofa de la Mihailesti vor fi verificate de Autoritatea Nationala a Controlului (ANC).

Ministrul Ionel Blanculescu a estimat ca, in doua luni, vor fi finalizate controalele la firmele care lucreaza cu substante de risc, refuzand insa sa comenteze rezultatele de pana acum. Blanculescu a aratat ca, in mod cert, accidentul de la Mihailesti se va solda cu „actiuni sanctionatorii“, dar si cu modificari legislative.

Investigatia vizeaza, printre altele, autorizarea societatilor in ceea ce priveste substantele periculoase, spatiile de depozitare si conditiile in care se realizeaza transportul acestora.

Oficialul Executivului a recunoscut ca, desi exista o lege care sa reglementeze transporturile periculoase - ca cel care s-a rasturnat in Mihailesti, in dimineata de 24 mai, sau cel din noaptea de 5 iunie din comuna doljeana Rosistea - actele normative nu sunt respectate.