Mai sunt doar sase zile pana la debutul sezonului turistic "plin" pe litoral. Pregatirile sunt in toi, mai ales la capitolul cresteri de tarife. Hotelierii au anuntat deja ca preturile la cazare vor creste cu

15-20% din 15 iunie, cand se pre-supune ca turistii cu bani vor da buzna in statiuni, iar "sindicalistii" si pensionarii care au cumparat bilete subventionate in cadrul Programului "Litoral pentru toti" vor pleca acasa.

In timp ce patronii de pe litoral isi freaca mainile in ideea ipotetica a viitoarelor castiguri, multi romani isi fac planuri de vacanta. Planuri care includ, implicit, o multitudine de sperante si vise frumoase, legate de binemeritatul concediu dupa un an de munca.

Din pacate, in acest moment, vestile nu sunt prea bune cu privire la ceea ce-i asteapta la mare. Ieri, Autoritatea Nationala pentru Turism a dat publicitatii rezultatele unui control efectuat intre 1 si 5 iunie la unitatile de cazare si la restaurantele de pe litoral, din care rezulta, fara drept de apel, ca in foarte multe dintre acestea domina dezastrul.

Astfel, inspectorii au constatat ca hoteluri cu "staif" din Mamaia, precum Parc, Sulina, Venus, Doina, Coral, Tomis (toate de doua stele), Albatros (3 stele) nu indeplinesc nici criteriile minime obligatorii de clasificare!

Deficientele constatate la Hotelul Unirea (2 stele, declasificat la o stea in urma controlului) sunt de natura sa starneasca ilaritatea, daca n-ar fi "tragice": cosurile de gunoi nu sunt dotate cu capac, nu exista sapun si hartie la toaleta, in cabinele WC nu exista cuiere, iar in camere, telefoanele lipsesc cu desavarsire.

Pe langa acestea, faptul ca personalul de la receptie te intampina prietenos, in tricou sau in ce-o fi avand prin garderoba personala, si nu in uniforma, nici nu mai conteaza.

Concluziile raportului mi-au produs indignare si, in acelasi timp, mi-au readus in memorie imagini pe care le credeam apuse dupa epoca de aur: hoteluri cu infiltratii de apa si rugina in holul receptiei si pe etaje, mobilier uzat fizic si moral, fotolii cu tapiteria rupta, mochete patate sau distruse, rezervoare WC vechi si ruginite.

Si toate acestea in conditiile in care peste 95% din hotelurile de pe litoral sunt privatizate!

Turistii romani (ca sa nu mai vorbim de cei straini) sunt, insa, tot mai avizati si, implicit, mai pretentiosi. Ei vor refuza sa-si cheltuiasca economiile stranse cu atatea sacrificii pentru a dormi in camere igrasioase. Aviz patronilor care se gandesc cum sa-i spolieze pe turisti: vremea lor e pe cale sa apuna.

Acesta ar putea fi ultimul sezon in care sa incerce sa se imbogateasca pe cai necinstite. La anul, s-ar putea sa fie nevoiti sa se apuce de o munca cinstita.