Anual, pentru alimentarea cu apa a acestor dozatoare, firmele romanesti si persoanele fizice cheltuiesc cam 7 milioane euro, potrivit estimarilor lui Constantin Stroe, seful uneia dintre firmele care importa watercoolere. “Daca luam in calcul si dozatoarele vindute, avem o piata de 12 milioane euro. Studiile de specialitate estimeaza ca potentialul pietei romanesti este de circa 60.

000 dozatoare. Eu cred ca e vorba de numai 35.000”, mai spune Stroe. De la luna la luna, cantitatea de apa vinduta, precum si numarul de aparate, creste cu circa 25%. “In general, se consuma lunar cam 8 bidoane de apa la un aparat. Daca la inceput, doar companiile mari, bancile si farmaciile au cumparat dozatoare, acum acestea au ajuns si in casele romanilor.

E drept, veniturile acestora sint cu mult peste medie, dar e un pas inainte. De altfel, cresterea ponderii dozatoarelor in rindul acestui segment de populatie este in ultima vreme mult mai dinamica decit in cazul firmelor”, explica Constantin Stroe, seful Aqua Regis.

Apa plata e mai buna decit cea de izvor

Pe piata sint circa 8 furnizori de dozatoare pentru apa. Majoritatea distribuie insa apa de masa sau apa de izvor. “Calitativ, acestea sint inferioare apei minerale plate care trebuie sa aiba un anumit continut de minerale, sa fie pure... Apa de masa, care e apa de fintina, si cea de izvor nu rezista mult pentru ca nu sint pure.

Buteliile trebuie schimbate la intervale scurte de timp, altfel apa se impute”, ne-a spus Mihail Ianas, seful patronatului de ramura APEMIN.

“Romanii nu s-au obisnuit cu apa plata, care este o apa minerala, dar fara acid, si o confunda cu apa de izvor sau cu cea de la robinet. La noi, mai ales strainii si cei din orasele mari cumpara apa plata. La sate, aproape ca nici nu poate fi vorba de o piata a acestui produs”, e de parere Ianas.

Potrivit spuselor lui Constantin Stroe, firma pe care o conduce este singura care distribuie dozatoare cu apa plata: “La sfirsitul anului trecut, am incheiat un contract cu producatorul de apa plata “Sapte izvoare”. Comparativ cu apa de izvor ori cea de masa, apa plata este de circa 4 - 5 ori mai scumpa. Dar calitativ este superioara”.

Anton Radulescu, seful Ramprod, compania care produce apa plata “Sapte Izvoare” ne-a spus ca de anul trecut si pina acum a vindut cam 4.500 - 5.000 bidoane de 19 l de apa. “Au inceput sa cumpere si scolile, institutiile de stat, dar si persoanele fizice”, a adaugat Radulescu.

Chiar daca dozatoarele nu numai ca racesc apa, dar o si incalzesc, concurentii de pe piata spun ca afacerea are un caracter sezonier, pentru ca vara se vind mai multe aparate si se bea si mai multa apa. De fapt, spun sefii firmelor cu care am discutat, afacerea in sine nu consta in distribuirea aparatelor, ci in vinzarea apei.

“Sint firme pe piata care dau aparatul in custodie, adica doar il inchiriaza, si conditioneaza clientul sa cumpere vreme de 2 -3 ani o anume cantitate de apa. In general, aparatele se importa din Coreea de Sud, iar pretul este cuprins intre 23 - 500 dolari, in functie de capacitate. In hypermarket-urile romanesti, cele mai ieftine dozatoare costa cel putin 50 euro”, afirma Stroe.

Apele minerale, piata de 300 milioane euro

Seful APEMIN estimeaza ca productia anuala de apa mineraa carbogazoasa si plata se ridica la circa 310 milioane euro. De altfel, de la an la an avem de-a face cu o crestere de circa 10%. “In primul trimestru al acestui an, s-au produs 200 milioane litri, fata de 185 milioane litri cit s-au imbuteliat in intervalul similar din 2003.

Pentru intregul an 2004 estimam ca productia va ajunge la un miliard litri”, a afirmat Mihail Ianas.

Potrivit datelor APEMIN, ponderea apei plate in totalul productiei este de numai 6%. “La sursa insa, apa carbogazoasa are o pondere de 75%, restul revenind apei plate. Dar producatorii baga dioxid de carbon in apa plata si o fac carbogazoasa, ca altfel ramin cu ea”, a mai spus Ianas.

Importurile de apa minerala carbogazoasa si plata reprezinta sub 1% din productia interna. “Preturile sint cel putin duble, si asta din cauza costurilor cu transportul. Pe piata externa insa, francezii si italienii domina de departe”, explica seful asociatiei.

Productia interna

2001 - 770 milioane litri

2002 - 830 milioane litri

2003 - 890 milioane litri

(Sursa: APEMIN)

Acciza la carburanti influenteaza pretul apei minerale

Cum oficiali ai Ministerului de Finante au anuntat ca de la 1 iulie se va majora acciza la carburanti, este posibil ca si pretul apei minerale sa creasca. “Depinde cu cit vor majora acciza. Daca o iau raza preturile la benzina si motorina, e clar ca vom fi nevoiti sa scumpim si apa minerala. In pretul de vinzare al apei, ponderea transportului este de 25 - 35%.

Dar noi vrem ca pina in toamna sa nu intervina nici o scumpire a apei”, a declarat presedintel APEMIN. Anul trecut, la inceputul sezonului cald, pretul apei minerale a crescut cu citeva procente iar producatorii au spus ca au fost nevoiti sa vinda mai scump din cauza modificarii accizelor.