Dupa aproape un an de intrerupere, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) intentioneaza sa scoata din nou la privatizare SC Electroputere SA Craiova, dupa cum anunta conducerea companiei din Banie. Electroputere este producator de motoare electrice de mare putere, de locomotive Diesel si de aparataj de inalta precizie.

Singura companie care pare sa aiba intentii serioase pentru Electroputere este Siemens Germania, cu care firma din Banie a avut relatii comerciale. “Din cite stim noi, Siemens a depus la AVAS o scrisoare de intentie potrivit careia ar fi interesata de Electroputere.

Este singura oferta viabila pe care o are AVAS in acest moment”, a declarat directorul general al Electroputere, Cornel Mondea. Colaborarea dintre Siemens si Electroputere a adus societatii craiovene contracte si comenzi de zeci de milioane de dolari, in domeniul aparatajului.

Siemens are insa concurenta in procesul de transfer de proprietate asupra actiunilor colosului industrial din Banie: “General Motors vrea sa formeze un consortiu cu Bombardier Suedia si sa participe impreuna la privatizarea Electroputere”, spune Cornel Mondea.

Bombardier a fost anul trecut partener de afaceri cu societatea craioveana, unde au fost asamblate 18 rame de metrou, beneficiarul final fiind Metrorex Bucuresti.

Oficialii de la Electroputere sustin ca AVAS nu a stabilit inca daca societatea va fi privatizata pe bucati (pe fabricile componente: Aparataj, Motoare Rotative, Locomotive), asa cum ar dori investitorii, sau va fi vinduta asa cum este acum.

Anul trecut, APAPS a incercat sa creeze o strategie de privatizare pe bucati a Electroputere, dar s-au opus sindicatele din cauza ca numai una dintre fabricile componente era solicitata de ofertanti, si anume fabrica de locomotive. Acesta ar fi cel de-al patrulea proces de privatizare, care a pornit la finele lui 2001.

Tentativele repetate ale fostului APAPS au esuat de fiecare data, timp in care soarta societatii craiovene a devenit incerta. La ora actuala, conducerea fabricii din Craiova sustine ca AVAS nu-si mai permite sa se hazardeze si sa scoata la vinzare pachetul majoritar de actiuni detinut la Electroputere fara o oferta certa din partea unui investitor puternic. (Ramona Olaru)

GM, la a treia tentativa

General Motors incearca pentru a treia oara sa achizitioneze pachetul majoritar de actiuni de la Electroputere Craiova. In anul 2001, GM a participat la privatizare alaturi de Karsdorfer Germania, dar procesul a esuat. In 2002, americanii s-au retras din cursa pentru privatizare dupa ce s-au aratat nemultumiti de pretul cerut de APAPS pe actiuni.

La aceasta data, potrivit unor surse oficiale, GM doreste sa cumpere doar fabrica de locomotive din Banie. Actualmente, Electroputere modernizeaza 57 de locomotive platite de General Motors, potrivit unui contract in valoare de 100 de milioane de dolari, incheiat in 2003.

Americanii par nehotariti in ceea ce priveste decizia de a investi la Craiova si nu au depus vreun document la AVAS prin care sa-si concretizeze intentia de a cumpara una sau mai multe fabrici care compun Electroputere.