Senatorii au reusit, la inceputul acestei saptamani, sa incalce independenta BNR, adoptand o serie de modificari la Statutul bancii centrale.

In absenta vreunui oficial al BNR, plenul Senatului a adus bugetul de venituri si cheltuieli al Bancii la mana Parlamentului si a stabilit ca operatiunile desfasurate de Banca vor fi controlate de Curtea de Conturi, in ciuda faptului ca Banca Nationala nu este institutie publica.

Astfel, potrivit unui amendament adoptat de senatori, bugetul de venituri si cheltuieli al BNR va fi aprobat, potrivit proiectului, de catre Parlament. O alta modificare asupra Statutului BNR se refera la posibilitatea Curtii de Conturi de a controla operatiunile ce influenteaza resursele financiare ale statului, desfasurate de Banca Nationala.

Amendamentele au fost inaintate de un grup de trei senatori, doi reprezentanti ai partidului de guvernamant si un senator PRM.

Potrivit senatorului Vasile Horga (PRM), membru al Comisiei de buget - finante si unul dintre initiatorii acestor amendamente, a sustinut, pentru BBC, ca toate institutiile subordonate intr-un fel sau altul Parlamentului supun aprobarii acestuia bugetul de venituri si cheltuieli.

In opinia lui Horga, cum BNR este si ea o astfel de institutie, este necesar ca Parlamentul sa aiba atributii in ceea ce priveste "buzunarul" BNR. "Eu n-am vazut nici un impediment, nici un amestec in treburile interne ale Bancii Nationale. Bugetul este propus de catre Banca Nationala. Si, mai mult decat atat, un consiliu de administratie, care este format din executivul Bancii Nationale...

Nu cred ca sunt mult mai indreptatiti decat un Parlament reprezentativ, care este emanatia tuturor cetatenilor Romaniei, sa aprobe un buget de venituri si cheltuieli altfel decat ar fi indreptatit Parlamentul Romaniei", a comentat Horga. In opinia senatorului PRM, "este firesc" si controlul pe care Curtea de Conturi ar urma sa-l faca privind modul de executie al resurselor financiare ale BNR.

"Nimeni nu se poate situa pe o pozitie de stat in stat", a precizat senatorul PRM.

Noua lege mai consemneaza si posibilitatea revocarii din functie a unui membru al CA al BNR de catre Parlament. Revocarea din functie a unui membru al CA al BNR se poate intampla doar daca persoana respectiva inceteaza sa indeplineasca conditiile prevazute pentru exercitarea atributiilor sale sau daca se face vinovat de abateri grave.

O alta modificare impusa de proiect prevede mandatul de cinci ani pentru toti membrii Consiliului de Administratie, in loc de sase ani cat este reglementat in prezent si extinderea prevederilor legate de conflictul de interese asupra tuturor membrilor Consiliului de Administratie. Proiectul urmeaza sa intre in dezbaterea Camerei Deputatilor.

"Amendamentele ne indeparteaza de statutul de economie de piata"

"Din '90 incoace, practica bancara in Europa si in tarile cu economie de piata de pe celelalte continente s-a schimbat radical sub imperiul unui principiu nou: politica monetara se face in regim de piata si este apanajul exclusiv al bancilor centrale", ne-a declarat, ieri, consilierul guvernatorului BNR, Adrian Vasilescu.

El a precizat ca nici un Parlament nu poate sa-si structureze activitatea in asa fel incat sa citeasca piata, sa inteleaga realitatea din fiecare clipa si sa reactioneze cu maxima viteza. "Din acest motiv, practica si reglementarile internationale au dat independenta deplina bancilor centrale. Politica monetara inseamna bani, cunostinte inalte, competenta in domeniu.

Politica monetara nu se poate face decat in fata ecranelor si deciziile nu pot fi luate decat urgent, in functie de miscarile din piata. Daca BNR castiga razboiul cu inflatia, fapt incontestabil in ultimii cinci ani, este pentru ca aici se lucreaza dupa toate aceste reguli. Cu bugetul aprobat de Parlament si cu Curtea de Conturi in spate poti ajunge la descurajare.

Romania intra intr-o etapa in care batalia cu inflatia trece pe locul intai. De aici incolo, fiecare procent va fi capital. Nu ne putem permite sa riscam. Daca derapeaza inflatia, derapeaza intreaga economie. Si apoi, ma indoiesc ca, cu astfel de amendamente, vom obtine, la toamna, de la UE, statutul de economie de piata functionala", a mai spus Vasilescu.

Declaratia purtatorului de cuvant al BNR a fost intarita ieri si de ministrul Integrarii Europene, Alexandru Farcas, care a declarat, pentru Mediafax, ca amendamentele adoptate de Senat la proiectul de lege privind statutul BNR nu corespund prevederilor legislatiei europene si trebuie eliminate din textul final al actului normativ.

"Norocul este ca procedura parlamentara n-a fost incheiata si sunt sigur ca legea va iesi asa cum trebuie de la camera decizionala, Camera Deputatilor, adica fara amendamente", a afirmat Farcas. Acesta a aratat ca responsabilitatea principala privind concordanta cu acquis-ul comunitar revine ministerului initiator, respectiv Ministerul Finantelor Publice.

Potrivit lui Farcas, in forma care a plecat de la Guvern, proiectul nu avea aceste articole. "Secretarii de stat de la Finante ar fi trebuit sa fie prezenti si sa explice eventualele neconcordante cu legislatia din Uniunea Europeana", a explicat Farcas.

Noua reglementare privind statutul BNR era necesara tocmai pentru a stabili in mod explicit independenta totala a bancii centrale, in conformitate cu practica europeana. Actul normativ trebuie aprobat pana la sfarsitul lunii iunie, fiind unul dintre punctele obligatorii pentru inchiderea capitolului de negociere privind libera circulatie a serviciilor.