Ca masura activa pentru stimularea cresterii ocuparii fortei de munca, Guvernul a adoptat recent o hotarare prin care se stabilesc criteriile de acordare a fondurilor nerambursabile din bugetul asigurarilor de somaj.

Acestea se atribuie pentru infiintarea sau dezvoltarea de intreprinderi mici si mijlocii, unitati cooperatiste, asociatii familiale, precum si de activitati independente desfasurate de persoane fizice autorizate, si are ca scop reducerea somajului in localitati confruntate cu fenomene de saracie si excluziune sociala.

Solicitantii trebuie sa depuna un proiect de investitii care sa se dovedeasca fezabil, insotit de datele personale, la sediul agentiilor pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti in a caror raza teritoriala se afla localitatile in care urmeaza sa se acorde fondurile nerambursabile.

Proiectele urmeaza a fi analizate de comisii de selectie, constituite judetean si la nivelul Bucurestiului, formate din 5 membri, si trebuie sa indeplineasca o serie de conditii care sa demonstreze capacitatea persoanei aflate in somaj de a derula proiectul, in conditiile legii.

De asemenea, beneficiarii fondurilor trebuie sa demonstreze ca au realizat un stagiu complet de cotizare la sistemul asigurarilor de somaj, pe o perioada de 24 de luni.

Pe langa aceasta, initiatorii proiectelor nu trebuie sa aiba datorii legate de sistemul de asigurari pentru accidente de munca sau de sanatate sau sa se afle implicati in proceduri de executare silita, reorganizare judiciara, faliment, inchidere operationala, dizolvare, lichidare sau administrare speciala.

Acordarea fondurilor nerambursabile pentru finantarea proiectelor de fezabilitate selectionate se face in limita sumelor aprobate prin legea bugetului asigurarilor sociale de stat, proportional cu numarul de locuri de munca nou create. Pe acestea trebuie incadrati someri care au domiciliul sau resedinta in localitatile in care se acorda fonduri nerambursabile.