Modificarea sistemului de taxare pentru infiintarea si intretinerea unei firme ii va scuti pe patroni de drumurile la Biroul Unic, sustin reprezentantii Oficiului National al Registrului Comertului (ONRC).

“Noul sistem de taxare ii va scuti pe patroni de drumurile la oficiile Registrului Comertului pentru ca vor putea trimite solicitarile prin posta sau prin Internet”, ne-a spus Anca Alina Balaciu, directorul general al ONRC.

O hotarire de guvern, aprobata recent, a schimbat nivelul taxelor percepute de oficiile Registrului Comertului, cele mai multe tarife fiind majorate substantial, in vreme ce pentru anumite servicii au fost stabilite taxe unice. “Noile taxe si tarife nu pot fi comparate cu cele vechi, intrucit cele noi sint unitare si fiecare comerciant le poate calcula usor.

Inainte, taxele si tarifele pe care le plateau patronii trebuiau calculate de un personal specializat. Acum, fiecare isi poate calcula singur cit il costa o anumita operatiune pentru ca, de data asta, in ceea ce priveste taxele de inregistrare se opereaza numai cu trei valori, respectiv 100.000 lei, 300.000 lei si 1.200.000 lei.

Practic, sistemul de taxare a fost simplificat”, a explicat Balaciu. Ea a adaugat ca institutia pe care o conduce pregateste o aplicatie informatica, pe Internet, prin care patronii firmelor isi pot calcula singuri cheltuielile cu taxele percepute de oficiile Registrului Comertului.

“Cunoscind nivelul taxelor, ei vor sti exact cit anume trebuie sa plateasca pentru anumite operatiuni si vor putea trimite cererile si chitantele prin posta sau prin Internet, fara a mai fi nevoie sa vina personal”, a spus seful ONRC.

Taxa unica pentru inmatricularea firmei

Principala modificare care, probabil, va nemultumi multi patroni tine de faptul ca daca pina acum operatiuni precum inmatricularea firmei, majorarea ori reducerea capitalului social se taxau diferit, pe transe de capital social, acum se taxeaza unitar.

De exemplu, pentru inmatriculare, patronul unei firme cu un capital social cuprins intre 1-2 milioane lei trebuia sa achite o taxa de 700.000 lei, in timp ce pentru firmele cu capital cuprins intre 5 si 100 milioane lei, taxa pleca de la 1,4 milioane lei si ajungea la 2,2 milioane lei.

Potrivit noilor reglementari, inmatricularea, indiferent de marimea capitalului social ori de statutul societatii comerciale, se taxeaza cu 1.200.000 lei.

“Indiferent ca e vorba de firme cu un capital de 2 milioane lei ori 3 miliarde lei, volumul de munca al functionarului si cheltuielile Registrului sint aceleasi. Vechile taxe erau diferentiate intrucit nu se cunosteau exact costurile oficiilor Registrului Comertului”, a explicat Balaciu.

Hotarirea guvernului a mai modificat atit nivelul comisioanelor percepute de oficiile Registrului Comertului si al taxelor suplimentare pentru solutionarea cererilor in regim de urgenta, cit si tarifele pentru eliberarea diverselor informatii despre firme. (Eryka Lang)

Scumpiri semnificative

- inregistrarea autorizatiei persoanelor fizice si asociatiilor familiale va costa cu 158.000 lei mai mult

- noua taxa pentru eliberarea extrasului de registru este de 300.000 lei fata de 60.000 lei/persoane fizice si 180.000 lei/persoane juridice, preturi valabile pina acum

- eliberarea certificatului constatator se va taxa cu 300.000 lei, in conditiile in care tarifele vechi erau de 60.000 lei/persoane fizice si 180.000 lei/persoane juridice

Noile taxe

A. Operatiuni pentru persoane fizice si asociatii familiale

1. Verificare denumire firma si rezervare 100.000 lei

2. Inregistrarea autorizatiei in Registrul Comertului 300.000 lei

3. Modificarea uneia sau a mai multor inregistrari 100.000 lei

B. Consultare baza de date

1. Verificarea disponibilitatii unei denumiri de firma 100.000 lei

2. Verificare unicitate sediu/asociat unic 100.000 lei

C. Inregistrare in Registrul Comertului

1. Inmatriculare persoane juridice: SRL, SA, CN etc.; sucursale; ca urmare a schimbarii sediului social in alt judet; schimbare forma juridica 1.200.000 lei

2. Inregistrarea unui element in actul constitutiv, precum si a altor date; rezervarea denumirii firmei si a emblemei 300.000 lei/element

3. Preschimbarea certificatului de inregistrare in mod curent, ca urmare a unor modificari 100.000 lei

4. Depunere situatii financiare anuale sau la lichidare 100.000 lei

D. Eliberare documente din Registrul Comertului

1. Extras de registru 300.000 lei

2. Certificat constatator 300.000 lei

3. Copii certificate 40.000 lei + 2.000 lei/pagina certificata

4. Duplicate: certificat de inregistrare; anexa 100.000 lei