Sistemul unic de apeluri telefonice cu numarul 112 pentru situatii de urgenta a intrat, ieri, in functiune in Bucuresti, urmand sa fie extins la nivel national pana la sfarsitul lunii ianuarie 2005.

Persoanele care se confrunta cu o problema critica urgenta, precum omor, atac armat, furturi, tulburarea grava a linistii publice, accident de circulatie soldat cu victime, explozii, electrocutari, caderi de la inaltime, surpari de teren, accident grav la metrou, accident de aviatie sau feroviar, probleme medicale grave, incendii sau inundatii, pot, astfel, apela gratuit numarul de telefon 112

pentru a solicita ajutor. Centrul de preluare a apelurilor, conectat la dispeceratele Politiei, Pompierilor si Salvarii, va identifica numarul de telefon si locatia de la care s-a lansat apelul si va anunta imediat serviciile specializate pentru cazurile semnalate. In viitor, reteaua va coordona si alte servicii de interventie, precum Jandarmeria, Protectia Civila si Antitero.

Sistemul va functiona permanent, iar numarul 112 va putea fi apelat gratuit prin intermediul tuturor retelelor de telefonie, fixa sau mobila.

Potrivit primului ministru, Adrian Nastase, prezent la punerea in functiune a sistemului, durata de interventie va fi de cel mult 5-6 minute, avand in vedere ca masinile vor fi dotate cu echipamente GPS (Sistem de Pozitionare Globala), care vor indica traseul cel mai scurt pana la locul accidentului.

Directorul general al Serviciului de Telecomunicatii Speciale, Tudor Tanase, a precizat ca sistemul dispune de 18 operatori, care pot prelua zilnic circa 6000 de apeluri telefonice. El a afirmat, insa, ca, din pacate, 75% dintre apelurile deja primite in perioada de proba au fost false.

"A fost o situatie in care am primit intr-o singura noapte 500 de apeluri de la o singura persoana, fara un motiv serios", a subliniat Tanase.

Potrivit Legii 398/2002, apelurile nejustificate sunt sanctionate cu amenzi cuprinse intre 1-5 milioane lei. Administrat de Serviciul de Telecomunicatii Speciale, sistemul este operational, intr-o prima faza, in Bucuresti, dupa care, in august 2004, va fi extins in judetele Brasov, Prahova, Ialomita si Constanta.

In octombrie 2004, in sistem vor intra judetele Bacau, Cluj, Hunedoara, Timis, Dolj, Iasi, Vaslui, Galati si Sibiu, iar in noiembrie 2004 vor fi incluse judetele Suceava, Bihor, Arad, Botosani, Neamt, Vrancea, Braila, Tulcea, Buzau, Caras-Severin, Mehedinti si Dambovita.

In luna decembrie 2004, numarul de telefon 112 va putea fi apelat si pentru judetele Maramures, Satu Mare, Salaj, Alba, Valcea, Gorj, Olt, Bistrita Nasaud, Mures, Covasna, Harghita si Arges. Ultimele trei judete, Calarasi, Giurgiu si Teleorman, vor fi incluse in sistem in luna ianuarie 2005. Costurile de realizare a sistemului s-au ridicat la circa 40 milioane euro.