Cea mai ingenioasa si mai banoasa instalatie artizanala folosita la furtul de combustibil a fost descoperita la Constanta, dupa ce in canalul Dunare-Marea Neagra a aparut din senin o pata de patru kilometri de combustibil. Instalatia trecea prin pamant, dar si prin apa, iar hotii nu se mai osteneau cu cisterne, ci cu ambarcatiuni sau chiar barje.

Conductele ilegale treceau pe sub calea ferata, apoi prin Canalul Dunare-Marea Neagra si se puteau astfel fura mii de tone de motorina pe zi. Aceasta, care se intindea pe aproape o jumatate de kilometru, a fost descoperita, in localitatea constanteana Basarabi, de cativa lucratori ai CFR, care au agatat cu o drezina un furtun. Ei au anuntat conducerea Petrotrans si Politia.

Politistii au descoperit ca pe conducta de motorina a Petrotrans erau montate doua instalatii artizanale, care erau legate de un furtun din plastic cu diametrul de doi toli. Conducta de motorina se afla la o adancime de 1,5 metri, racordul celor doua instalatii fiind facut la aceeasi adancime, iar furtunul fiind ingropat la o adancime de aproape 30 de centimetri.

Furtunul instalatiei era continuat pe o distanta de aproape 100 de metri pana la calea ferata, unde trecea pe sub pietrisul sinelor, ajungea pana la Canalul Dunare-Marea Neagra pe o distanta de 90 de metri si continua pe fundul apei, pe o distanta de peste 100 de metri.

Seful Serviciului de Ordine Publica din cadrul IPJ Constanta, Adrian Rapotan, afirma ca pe ambele maluri ale Canalului au fost descoperite doua robinete montate pe furtun. Celalalt capat al furtunului nu iesea pe mal, ci se oprea in apa, la o distanta de o jumatate de metru de mal.

Specialistii afirma ca in doar doua minute putea fi sustrasa o tona de combustibil, dat fiind diametrul furtunului si cele doua instalatii legate de acesta. Potrivit surselor citate, este posibil ca motorina sa fi fost sustrasa direct de pe barje sau de alte vase, nu cu cisterne, de pe uscat.

Pe fundul apei, furtunul era legat de un cablu de otel (cu greutatea de aproape o tona), care avea o greutate mult mai mare ca a furtunului, pentru ca acesta sa nu iasa la suprafata.

Seful de Zona al Petrotrans Constanta, Constantin Moise, a spus ca, in perioada 4-5 iunie, a avut loc o scadere spectaculoasa de presiune, ceea ce a determinat oprirea pomparilor, dar, dupa acea data, pomparea a fost reluata. Pentru scoaterea instalatiei din apa, s-a actionat cu o salupa de la Administratia Canalelor Navigabile si cu scafandri.

Zona a fost imprejmuita cu baraje antipoluante, dupa ce apa a fost poluata in timpul actiunii de scoatere a furtunului. Anchetatorii spun ca instalatia nu este mai veche de sapte-opt luni, avand in vedere data de fabricatie de pe furtun - 13.08.2003.

De cealalta parte, Sorin Mustata, din cadrul Comandamentului Teritorial de Jandarmi Constanta, sustine ca furtunurile datau din anul 2002, potrivit datei de fabricatie. „Instalatia artizanala a fost montata inainte de venirea jandarmilor, care au preluat paza tronsonului pe data de 23 februarie 2003“, ne-a declarat Mustata.

Autoritatile s-au aflat in alerta maxima, in urma cu cateva zile, cand la suprafata apei a inceput sa apara o pata albicioasa, tot in zona localitatii Basarabi, care s-a intins pe patru kilometri.

Comisari ai Garzii de Mediu, inspectori de la Directia Apele Romane, lucratori de la Administratia Canalelor Navigabile, toti au lucrat pentru a reusi sa opreasca extinderea poluarii, provocata de instalatiile artizanale ale hotilor.