Peste jumatate dintre locomotivele care circula pe calea ferata sunt bune de casat. Cum sumele necesare pentru inlocuirea vechi-turilor sunt prea mari, "strategia" se axeaza, deocamdata, pe carpire. Nici sperante privind o viitoare crestere spectaculoasa a veniturilor societatilor de cale ferata nu sunt. Din cauza tarifelor piperate, numarul calatorilor este in scadere continua.

Prezentam, pe scurt, cateva date dintr-un studiu intocmit de Federatia Patronatelor din Servicii Publice. In Romania, transportul public feroviar de calatori este asigurat cu un numar mediu zilnic de 1.550 de trenuri si este utilizat anual de circa 9 milioane de calatori.

In perioada 1990 - 2002, numarul de pasageri transportati pe calea ferata pe rute interne si internationale a inregistrat o scadere continua, mai accentuata intre 1990 si 1994 si mai lenta dupa 1994.

Cauzele care au condus la reducerea continua a calatorilor expediati si a parcursului calatoriilor sunt legate de situatia generala economica si sociala din tara, de reducerea veniturilor populatiei, de cresterea somajului (in cazul navetistilor), precum si de cresterea numarului de autoturisme personale.

Tran-sportul feroviar de calatori se asigura cu un numar de 817 locomotive, din care mai mult de jumatate au vechimi mai mari de 20 de ani, in conditiile in care, potrivit prevederilor legale, durata de exploatare a mijloacelor de transport este de 20 de ani. In ceea ce priveste vagoanele, din cele 4.086 vagoane de clasa existente, 2.441 nu mai pot fi reabilitate, din motive tehnice si economice.

Valoarea proiectelor strict necesare pentru mentinerea capacitatii in transportul public feroviar de calatori si cresterea calitatii serviciilor oferite se ridica la 792 de milioane de dolari. Transportul feroviar de marfuri reprezinta circa 38 la suta din totalul pietei de transport din Romania exprimat in tone pe kilometru.

Parcul de locomotive din patrimoniul CFR Marfa are o vechime, in medie, de 26 de ani. Locomotivele diesel electrice au vechimea cea mai mare, durata de utilizare a acestora expirand cu incepere din anul 2001. Costurile pentru inlocuirea totala a parcului de locomotive se ridica la 1.506 milioane de USD, o suma mult prea mare pentru bugetul societatii CFR Marfa.

De aceea se va prelungi la maximum durata de utilizare a locomotivelor, efectuandu-se reparatii capitale la cele care expira, prelungindu-se astfel perioada de utilizare cu inca 17 ani. In paralel se vor achizitiona cate 10 locomotive pe an, incepand din 2005. Costul total al acestor masuri se ridica la circa 564 de milioane de USD, pana in 2010.

In ceea ce priveste parcul de vagoane, mai mult de jumatate - 66 la suta - are o vechime de peste 20 de ani. Valoarea totala a fondurilor necesare mentinerii parcului de vagoane la nivelul numeric actual este de 439 de milioane de euro, pana in 2010, suma care, de asemenea, va fi greu de gasit.