Bugetul anual al BNR se aproba de Consiliul de Administratie (CA) al bancii si este verificat in executie conform practicilor si procedurilor controlului si auditului intern, au stabilit, ieri, deputatii, care au eliminat aprobarea acestuia de catre Parlament, asa cum propusesera senatorii.

Operatiunile comerciale efectuate de BNR, care se reflecta in bugetul de venituri si cheltuieli si in situatiile financiare anuale, sunt supuse controlului ulterior al Curtii de Conturi, au mai decis deputatii la dezbaterea proiectului de lege privind statutul BNR, dand si acestui text o forma diferita decat cea adoptata de Senat, care a provocat atunci criticile reprezentantilor bancii centrale

La dezbaterile anterioare din Comisia de buget-finante a Camerei Deputatilor, secretarul de stat in Ministerul Integrarii Leonard Orban avertizase ca amendamentele Senatului la proiectul de lege privind statutul BNR, elaborat de Guvern, duc la riscul blocarii negocierilor cu UE la capitolul 3 privind libera circulatie a serviciilor.

Potrivit textului proiectului de lege aprobat de deputati, numirile in CA al BNR se fac pe o perioada de cinci ani, cu posibilitatea reinnoirii mandatului. Hotararea de revocare din functie a membrilor CA al BNR poate fi atacata la Inalta Curte de Casatie si Justitie (ICCJ), in termen de 15 zile de la publicarea acesteia in Monitorul Oficial.

Guvernatorul prezinta Parlamentului, in numele CA, pana la data de 30 iunie raportul anual al BNR pe anul care a trecut. Raportul cuprinde activitatile BNR, situatiile financiare anuale si raportul de audit care vor fi dezbatute in plenul Parlamentului fara a fi supuse votului.

Banca va emite reglementari proprii de organizare si conducere a contabilitatii, conforme cu legislatia, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice. Operatiunile economico-financiare ale BNR sunt contabilizate conform planului propriu de conturi, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.

In textul Senatului era prevazuta, in ambele situatii, doar informarea Ministerului Finantelor Publice. BNR vireaza la bugetul de stat o cota de 80% din veniturile nete dupa deducerea anumitor elementele precizate in lege. BNR constituie provizioane de risc de credit conform normelor proprii aprobate de CA, cu avizul consultativ al Ministerului Finantelor Publice.

Profitul ramas se repartizeaza pe destinatii in urmatoarea ordine de prioritate: pentru rezervele statutare - repartizari de pana la 60%; pentru constituirea resurselor proprii de finantare - repartizari de pana la 30%; pentru fondul de participare a salariatilor la profit - pana la 10%. Restul sumelor ramase dupa aceste repartizari sunt alocate pentru destinatiile stabilite de CA.

Pentru eventualele erori de plati sau la inregistrari in conturile titularilor, BNR raspunde numai pana la limita sumei eronat platite sau inregistrate in cont, inclusiv de penalitatile aferente, care se varsa la bugetul de stat, suportate de titularii de cont in cazurile prevazute de lege, daca este sesizata cu reclamatie scrisa pana la expirarea termenului general de prescriptie.

Proiectul de lege a fost aprobat pe articole, cu amendamentele Comisiei de buget-finante si va fi supus, joi, votului final.

Camera Deputatilor are calitatea de camera decizionala, modificarile operate de Senat, care au fost criticate de reprezentantii BNR si de ministrul Integrarii Europene, fiind definitiv eliminate din textul proiectului de lege, care dupa votul final va fi trimis la promulgare.