Lupta pentru realizarea celui mai mare centru continental de distributie a marfurilor din sud-estul Europei la Timisoara – denumit generic “Interporto“ – e departe de a se fi incheiat.

Daca PNA s-a sesizat din oficiu, iar procurorii italieni au inceput sa verifice banul public de la Simest si Finest, iata ca a venit randul FBI-ului american sa puna o serie de intrebari si sa caute raspunsuri prin Banat.

TIBERIU KISS

Consiliul Judetean Timis a dat cu stangu-n dreptu’ in momentul in care mult trambitata investitie italiana, in valoare de peste 100 milioane de euro, s-a dovedit a nu fi altceva decat o afacere latifundiara in stil italian, care a debutat prin prejudicierea statului roman cu suma de aproape 140 miliarde de lei.

Ursul pacalit de vulpe

Si asta o spun expertii Directiei de Finante Timis si procurorii PNA, care in momentul de fata investigheaza, la greu, SC “Interporto Romania“ SA.

Au fost luate la puricat o serie de acte contabile, titluri de proprietate, autorizatii de constructie dubioase si suprafete intinse de teren, scoase peste noapte din circuitul agricol si subevaluate pana si sub pretul unui pachet de seminte de dovleac! CJT nu este singurul care s-a lasat “pacalit“ si s-a aruncat orbeste in aceasta, chipurile, megaafacere, “menita sa relanseze

economia judetului Timis si sa creeze peste 1.000 de noi locuri de munca“. In acelasi ritm ciudat si hipnotic au fost atrase, rand pe rand, aproape toate institutiile de renume ale judetului, de la Primarie, Directia Agricola, Politie si servicii speciale.

Fata morgana

SC “Interporto Romania“ SA a fost privita in Timis precum Dumnezeu. S-a ajuns pana acolo incat organele de control se faceau ca nu o vad si o tratau ca pe o fata mare.

De atins, nici nu putea fi vorba, ca doar nu erau Sfintele Moaste! Ce-i drept, doar “initiatii“ aveau acces la ea! Si asta nu a fost asa dintotdeauna, pentru ca, daca ar fi sa ne luam dupa presa vremii, inainte de ou a fost, totusi, gaina.

In 28 martie 2002, ziarele locale titrau ca mai-marii CJT “continua sa fie nemultumiti de rata destul de mare a somajului in randul banatenilor si, ca atare, este explicabila deschiderea adoptata de sefii judetului in favoarea reprezentantilor firmei cu capital italian “Terminal West”“.

Pe scurt, mai-marii CJT s-au bucurat ca niste copii cand au aflat ca, la Timisoara, pe o suprafata de 150 de ha se va construi o platforma gigant, legata la tot ce inseamna transport feroviar, maritim, aerian si rutier. Intr-un cuvant, un “Interporto“ pe directia PCTF Cenad, pe raza comunei timisene Sanandrei.

Toate panzele, inapoi

Sprijinul public acordat societatii italiene “Terminal West“ a durat, ca orice minune romaneasca, doar trei zile. Fara nici un fel de explicatie, CJT a schimbat macazul si si-a oferit sprijinul public si politic unei alte grupari care, evident, dorea sa construiasca si ea un interporto.

Nu pe directia Ungaria, cum era si normal, ci pe directia fostei Iugoslavii, langa groapa de gunoi a municipalitatii, de parca statele iugoslave erau deja in comunitatea europeana sau urmau sa intre intr-un viitor apropiat.

Asa s-a nascut, de fapt, SC “Interporto Romania“ SA, o firma cu caracter imobiliar denumita pompos de mai-marii CJT drept un “parteneriat public-privat strategic“! Cert este ca, in proiectul votat de consilierii judeteni, sunt men-tionati actionarii fondatori si participarea acestora la constituirea capitalului social al “Interporto“: CJT – 6%, CLT

– 6%, SC “Imobiliare Generale Veneta“ SRL – 52%, Societatea Save SpA – 21,2%, SNCFR – 1% si Asociatia Romana a Transportatorilor Internationali – 1%. Capitalul social subscris a fost de 3.190.700.000 lei.

Presedintele si vicepresedintele CJT, Dan Ioan Sipos si Constantin Ostaficiuc, au fost mandatati sa reprezinte judetul in AGA si CA al SC “Interporto Romania“ SA.

Altceva se fumeaza...

Chiar daca aceasta componenta a societatii a fost aprobata de CJT, SC “Interporto Romania“ SA s-a nascut, peste noapte, cu alti asociati decat cei votati de consilierii judeteni.

Astfel, conform datelor de la vremea respectiva ale ORC au ramas pe loc, in asociere, CJT si “Generale Veneta“ SRL si au intrat in scena SC “Monlandy’s“ SRL cu 92,9% si doua persoane fizice cu cate 0,003% – Titu Cristian Stefan si Filip Luminita.

Imediat dupa constituirea parteneriatului romano-italian, care e mai mult privat decat public, a aparut pe piata sora geamana a SC “Interporto Romania“ SA, cu acelasi domiciliu conjugal, obiect de activitate si o parte comuna a actionariatului. Mai exact, SC “Interporto Timisoara“ SA – De Polo Andrea, Titu Cristian, Delcea Alin, Popa Laura si Bogdan Liliana.

Interesant este faptul ca Alin Delcea este administrator al SC “Interporto Timisoara“ SA si membru in CA al “Interporto Romania“ SA, iar Laura Popa si Liliana Bogdan sunt cenzori la aceasta ultima societate comerciala.

Caterinca romana

Agentii FBI care au aterizat, la inceputul acestei saptamani, pe Aeroportul International Timisoara au venit cu sarcini precise de la Roma.

Mai exact, sa afle in ce context si in ce conjunctura nefericita au intrat in asociere la “Interporto Romania“, cu cate un milion de euro fiecare, doua dintre cele mai mari societati publice italiene de investitii, Simest si Finest! De fapt, se urmareste sa se demonstreze o posibila spalare de bani, prin conturile ascunse ale unor firme off-shore din Luxemburg.

Asa cum rezulta dintr-o serie de documente oficiale, SC “Monlandy’s“ SRL, care a fost la un moment dat actionarul majoritar la “Interporto Romania“, a fost detinuta de “Interfinancial“ SA, persoana juridica luxemburgheza, cu sediul social pe Rue Beaumont nr. 17.

Imputernicit al acestei firme off-shore era, conform documentelor, italianul Andrea de Polo, actionar la “Interporto Timisoara“ SA.

La un moment dat, asa cum rezulta dintr-un act aditional de la ORC Timis, “Interfinancial“ SA se retrage din “Monlandy’s“ SRL si lasa locul unei alte firme luxemburgheze, “Industrie Maurizio Peruzzo-IMP“ SA, cu sediul pe bv. Napoleon I nr. 54.

Imputernicitul, cu puteri depline, de aceasta data a fost Titu Cristian, actionar si el la SC “Interporto Timisoara“ SA.

Joc de picioare

Chiar daca pare greu de crezut, tot acest act aditional al SC “Monlandy’s“ SRL nu a fost constituit, neaparat, pentru a derula afaceri printr-o noua firma luxemburgheza, ci pentru a cesiona o singura parte sociala, din cele 93.525 ale firmei timisorene, italianului Sergio Panza.

Care, in cele din urma, in calitate de “asociat nou cooptat“ o plateste cu 4 USD si devine astfel actionar in “Monlandy’s“ SRL cu 0,001% si, indirect, in “Interporto Romania“ SA.

Interesant, nu? Eh, si mai interesant este actionariatul “Interfinancial“ SA din Luxemburg, unde un act oficial remis de un notar european vine sa confirme ca, pana nu demult, unul dintre actionarii firmei era Lorenzo Peruzzo, nimeni altul decat fiul lui Maurizio Peruzzo, patronul grupului de firme care detine jumatate din afacerile imobiliare si de constructii care misca in vestul

Romaniei, prin grupul “Euroholding“ si “IMP Romania“ SA, cu totul alta societate decat cea luxemburgheza “Industrie Maurizio Peruzzo“ SA.

Minunea secolului

Poate cea mai interesanta miscare de culise s-a infaptuit in vara lui 2003, cand Filip Luminita, mandatara “Interporto Romania“ SA, decide alaturi de Manaldo Giorgio, imputernicit al societatilor de investitii italiene Simest SpA si Finest SpA sa majoreze capitalul social cu 285 miliarde de lei, adica 7 milioane euro: cate unul de la Simest si Finest si alte cinci de la

“Imobiliare Generale Veneta“ SRL. O lovitura de maestru care scoate in decor CJT si-l face pe acesta sa piarda controlul asupra “parteneriatului public-privat“ romano-italian. Conform actului aditional, cei care se instaureaza in fruntea “Interporto Romania“ sunt italienii Walter Stefan, Luca Serena si Panza Sergio.

Ramane de vazut cum se vor descurca autoritatile in tot acest paienjenis de firme. Organele de control vor fi nevoite sa lamureasca si accesul nelimitat al unor cetateni italieni la lucrari publice din Timis.

BANUIELI

“Sunt interese de natura economica, chiar daca cei ce le sustin sunt si oameni politici, dar, cum am doar banuieli, ma feresc sa le dau numele. Am fost si eu acuzat in presa si nici nu doresc sa mai stiu de aceasta problema. In ceea ce ma priveste, voi da curs cererilor care depind de minister, atata timp cat ele sunt legale“ - Ilie Sarbu, ministrul Agriculturii

REGRET

“E pacat ca s-a ajuns la acest scandal, atata timp cat proiectul era spre binele orasului. E adevarat ca am fost presedintele consiliului de administratie la acest parteneriat public-privat, dar am iesit de mult din aceasta combinatie. Am avut motivele mele. De atunci nu mai stiu nimic din ceea ce s-a mai intamplat.

Acum, ca voi ajunge presedintele CJT, m-am gandit sa-i chem la masa tratativelor pe italieni. Repet, doresc ca acest interporto sa se construiasca la Timisoara. Oriunde, dar sa se faca“ - Constantin Ostaficiuc, vicepresedinte CJT