Cu toate ca arata ca o cutie pe roti, multi „fani credinciosi“ vor regreta Dacia 1310, a carei productie este in curs de sistare, crede agentia Reuters. Versiunea romaneasca a Renault 12 s-a descurcat bine pe binecunoscutele drumuri gaurite si s-a dovedit usor de reparat pentru mecanicii amatori.

„Dacia era mai mult decat o masina, era un mod de viata (…). Toata lumea invata sa o repare la coltul strazii“, spune analistul auto Paul Borta, citat de Reuters. „Orice roman stie s-o repare“, spune Marian Sanducu, 40 de ani, aplecat deasupra capotei si incercand sa dea de cap unei defectiuni electrice subite. „Ne-a facut pe toti mecanici“.

In ultimii cinci ani, Sanducu a cheltuit doar 50 de milioane de lei pe componente si manopera pentru Dacia lui, fabricata in 1982.

Denumita dupa „vechiul regat ancestral al Romaniei“, o Dacie putea functiona cu o surubelnita pe post de schimbator de viteze, cu un ciorap de nylon in locul curelei de transmisie a ventilatorului sau cu fisuri in radiator lipite cu superglue, arata Reuters.

Analistii citati cred ca, o data cu oprirea productiei, o intreaga cultura va trebui sa se schimbe. Din moment ce Romania incearca sa intre in Uniunea Europeana, o masina pe care oricine o repara la marginea drumului este de domeniul trecutului. „Aceste reparatii nu au nici o garantie.

Cand se intampla un accident, nimeni nu este raspunzator“, spune Andrei Taflan, de la revista Automedia.

Dacia a fost lansata in prima parte a anilor ’70 si s-a schimbat foarte putin de atunci. Uzina Dacia, infiintata in 1968, in satul Mioveni, langa Pitesti, si cumparata de Renault in 1999, a produs aproape doua milioane de masini din seria Renault 12, vandute in Romania sub diverse denumiri.

Versiuni ale masinii au mai fost produse in Spania, Turcia, Argentina si Brazilia, tari in care, insa, productia a fost oprita de mult.

Renault a investit aproape 400 de milioane de euro pentru a moderniza fabrica de la Mioveni, in vederea fabricarii modelului Logan, pe care intentioneaza sa-l vanda in tarile emergente la un pret ce coboara pana la 5000 de euro. „Logan este primul model pentru care nu folosim ciocanul la reglaje fine“, spune directorul de productie Stelian Serban.

„Obisnuiam sa lucram un pic hei-rupist, motiv pentru care unele masini ieseau bine, altele prost“, spune Serban, care precizeaza ca „acum toate ies bine“.

La Dacia au ramas 12.800 de muncitori, jumatate din numarul celor din 1999, dar inca prea multi dupa standardele vestice. Acestia spera ca noul model ii va ajuta sa obtina salarii mai mari decat cele de 150 de euro pe care le au acum.

Totusi, multi romani care pot cumpara o masina veche de 10 ani pentru cateva sute de dolari spun ca Logan le depaseste posibilitatile si ca prefera „vechea lor masina credincioasa“. „Logan este o masina pentru saraci la un pret pentru bogati“, spune Mircea Aldea, 27 de ani, proprietarul unei Dacii din 1991.