Povestea spune ca in Bucuresti exista o intreaga strada cu numele Mizil pe care au fost mutati cu totul, la inceputul anilor '80, mai multe sute de constructori de tancuri din localitatea prahoveana cu acelasi nume.

Folclorul fabricantilor de arme din Romania mai sustine ca primele tancuri romanesti s-au facut la Mizil, iar linia de productie a fost transferata peste noapte, cu tot cu muncitori, la Bucuresti. Atunci s-a putut raporta cu mandrie ca primele tancuri s-au fabricat la Uzina "23 August", si nu la Mizil.

Trecand peste problema paternitatii primului tanc fabricat in tara, MFA Mizil ramane prima fabrica din industria de armament autohtona privatizata prin vinderea pachetului de actiuni catre angajati.

Spre deosebire de celelalte doua duzini de fabrici de armament, MFA Mizil mai are un element de unicitate: a inregistrat profit la sfarsitul anului trecut si a putut sa plateasca si ceva dividende actionarilor sai.

"La inceputul lui '90, dupa febra angajarilor, ajunsesem sa avem vreo 2.500 de salariati, cu mult mai mult decat aveam nevoie, intr-un oras a carei populatie totala era de vreo 16.000 de locuitori. Prin '97, mai aveam inca vreo 1.800. Atunci a trebuit sa intram intr-un program de restructurare masiva. Acum, mai avem vreo 340 de angajati si ne-am putut permite sa pastram tot ce era mai bun.

Salariul mediu la noi este de vreo 7 milioane de lei, cu mult mai mult decat ce se da prin zona", isi aminteste Constantin Cazacu, directorul general de la MFA Mizil.

Interesant este ca fabrica de la Mizil, perceputa mai ales ca o uzina pentru repararea blindatelor, este totusi si producator de masini de lupta.

"Noi am asigurat reparatii si modernizari pentru tot ce a insemnat tanc construit pe platforma sovietica T55. La noi s-au fabricat primele 40 de exemplare din tancheta vanatorilor de munte, productia fiind transferata ulterior la Brasov. Pe acel sasiu am mai construit un vehicul pentru transportul munitiei.

Am mai fabricat un aruncator autopropulsat de 120 mm, mai bine de 200 de unitati din tractorul mijlociu de artilerie si 40 de bucati dintr-un obuzier autopropulsat de 122 mm", face rapid inventarul directorul Cazacu.

Acum, fabrica de la Mizil desfasoara un amplu program de modernizare a masinii de lupta a infanteriei MLI - 84 M. "Vehiculul a fost adus la nivelul primelor patru masini de lupta de acest fel din lume. Dintre exemplele cunoscute, se poate spune ca este practic similar ca performante cu un vehicul Bradley din dotarea armatei americane", a mai spus directorul Cazacu.

Dezvoltarea proiectului a inceput in 1996, primele zece unitati urmand sa fie livrate in acest an. Alte 30 sunt in executie, iar urmatoarele 40 vor fi livrate probabil in 2006. Modernizarea a presupus schimbarea aproape in intregime a vehiculului.

A fost proiectata si dezvoltata o noua turela, in cooperare cu israelienii de la "Rafael" (echipata cu un tun Oerlikon sau un lansator Spike), iar propulsia este asigurata de un motor Caterpillar C9 dintre cele mai moderne.