Construirea tronsonului din Bihor al autostrazii Brasov-Bors intampina si in prezent dificultati. Mai multi proprietari ai unor terenuri din judetul Bihor ce urmeaza a fi strabatute de autostrada Bors-Brasov refuza sa inchirieze pamanturile companiei constructoare.

Cu toate ca lucrarile trebuiau incepute pe 4 iulie, in zona localitatii Chiribis nici pana astazi nu s-a facut nimic pentru ca nu s-a putut ajunge la un consens cu satenii. Asa cum a informat saptamanalul "Bihoreanul", sase proprietari refuza sa accepte propunerile americanilor.

Localnicii se tem ca, daca isi inchiriaza terenul si acesta va fi ocupat de cladiri, nu vor mai avea drepturi asupra lui ani de zile, iar daca il cedeaza statului vor primi bani putini. "Cu statul nu faci afaceri, ca te insala.

O sa ne propuna bani de nimic si o sa ni-i plateasca numai dupa ce vom face greva foamei", se teme Lucian Porumb, un taran din Chiribis, a carui familie detine 1,7 hectare de teren in zona viitoarei autostrazi. Bechtel ofera o chirie de 240 euro/an pe un hectar de teren, plus o despagubire de 325 euro pentru recolta pierduta.

Americanii au promis inclusiv ca vor angaja cate un membru din fiecare familie care inchiriaza terenul, fiindca este nevoie de forta de munca. Situata intre Suplacu de Barcau si Bors, baza de la Chiribis are o importanta strategica. Aici va fi ridicat un parc cu dormitoare pentru 2.000 de angajati, cantine, birouri, terenuri de fotbal si baschet.

Insa, pana nu semneaza toti localnicii, americanii nu se pot apuca de lucru. Reprezentantii firmei s-au lovit de probleme asemanatoare si in localitatile invecinate cu Chiribis: Tauteu, Abram si Suplacu de Barcau.

"Incercam sa sprijinim firma care se ocupa de exproprieri si, in functie de acest lucru, urmeaza sa se hotarasca inceperea lucrarilor", a declarat Alexandru Retegan, subprefectul judetului Bihor. Reprezentantii Bechtel nu vad probleme in aparitia starilor conflictuale din Bihor.

Potrivit managerilor proiectului din Romania, Anup Kundu si Zafer Gur, lucrarile la autostrada ar putea incepe imediat dupa clarificarea situatiei terenurilor peste care va trece soseaua.

"Noi cautam posibilitati de a inchiria anumite facilitati de-a lungul aliniamentului autostrazii, inclusiv terenuri, dar nimic nu a fost finalizat pana in acest moment si nu ne asteptam ca procesul sa creeze probleme", sustine Iva Zagar, purtator de cuvant al companiei americane.

"Firma nu inchiriaza decat terenul, care oricum va fi expropriat peste doua luni, asa ca degeaba se impotrivesc oamenii", e de parere Ioan Baliban, primarul comunei Tauteu.

Autostrada Bors-Brasov va masura 415 kilometri lungime, va avea cate doua benzi de 7,5 metri pe fiecare parte si va numara 300 de poduri, 73 de pasaje peste autostrada si 19 noduri rutiere, reprezentand cel mai mare proiect de autostrada din Europa.

Proiectul a fost impartit in 8 segmente, din care anul acesta trebuia sa inceapa lucrarile la segmentele Campia Turzii-Cluj Vest si Suplacu de Barcau-Bors.