In Bucuresti, magazinele se intrec in reduceri, in timp ce in tara doar retelele comerciale mari ieftinesc produsele

Magazinele bucurestene te imbie la tot pasul cu ieftiniri, unele produse ajungind chiar la jumatate de pret. Daca, in aceasta perioada, pravaliile cu staif se intrec in scaderea preturilor, in tara doar marile magazine isi permit sa faca reduceri.

Clientii se arata bucurosi de soldarile care au loc, legal, intre 1 august si 31 octombrie, iar responsabilii de magazine se lauda ca au multi cumparatori.

Clientii au dat iama in magazine imediat ce au aparut afise care anunta ieftiniri serioase. Genti, posete, bluze, rochii, camasi de vara si tricouri sint probate si achizitionate intr-un soi de goana a cumparaturilor. Daca in centrul Bucurestiului au aparut deja anunturi, reprezentantii unor firme de marca spun ca vor face ieftiniri in perioada urmatoare.

“Lee Cooper” va face soldari la magazinele din Bucuresti si Brasov, insa nu se stie de cind. “Cred ca de pe 15 august”, ne-a spus Ana-Maria (Coca) Crivat, responsabil de magazin. De la “Morgan” am aflat ca “zilele astea vom incepe reducerile”.

“Mark&Spencer” insa este unul dintre magazinele in care preturile la unele produse (cum ar fi accesoriile) ajung chiar la jumatate.

Tricourile au reduceri de 35%, costumelelor de baie le-a scazut pretul cu 45% (de la 1,8 milioane la un milion sau de la peste 1,4 milioane lei la 770.000 lei). Barbatii pot cumpara cu 4,6 milioane costumele care au costat peste 10 milioane, iar doamnele pot gasi cu 1,3 milioane camasile care depaseau 2,2 milioane. “Vom pastra aceste preturi pina la sfirsitul perioadei de reducere.

Din 15 august primim noua colectie, de toamna-iarna”, ne-a spus Mihai Duca, unul dintre managerii de la “Mark&Spencer”. La “Terranova”, unde se vind produse italiene, au aparut anunturi “totul 299.000 lei”, insa responsabilii de aici spun ca nu e vorba de reduceri, ci “asa sint stabilite preturile direct din Italia”.

Daca in Bucuresti exista, in fiecare sezon de soldari, sute de comercianti care anunta la primarie ca fac reduceri, in provincie ori nu se respecta legea, ori sint mai putini patroni dispusi sa scada pretul. Primariile din tara la care am sunat ieri inregistrasera doar citeva cereri, iar reprezentantii unor autoritati locale spun ca doar mari magazine se inscriu la soldari.

La primaria din Botosani, de pilda, era inscrisa o singura firma - un magazin mare, care facea reduceri la 200 de modele de incaltaminte.

Haine de vara, la jumatate de pret

Hypermarket-urile din Capitala, conduse de manageri de afara, s-au si umplut de afise care anunta reduceri generoase. “Din 2 august, in toate cele trei magazine a inceput perioada soldurilor.

Avem reduceri de pina la 50% la confectii pentru femei, barbati si copii si la incaltaminte. In prima zi de solduri, magazinele au fost aglomerate si am inregistrat vinzari importante la articolele la care s-au aplicat reduceri”, ne-a declarat Francois Oliver, directorul executiv al Carrefour Romania. Spre exemplu, in magazinul din Chiajna, sabotii se vind cu 250.

000 lei, fustele scurte cu 100.000 lei, iar seturile cu doua tricouri costa 150.000 lei. La Carrefour Orhideea, pretul sacourilor de dama este 200.000, in vreme ce pantalonii costa 100.000 lei. La fel si camasile pentru barbati sau bluzele de dama.

Solduri dupa moda occidentala

Majoritatea comerciantilor din strainatate abia asteapta sa-si tapeteze geamurile magazinelor cu afise in care anunta reduceri de preturi de pina la 80%. Apetitul romanilor pentru produse soldate este comparabil cu cel al occidentalilor, insa nu acelasi lucru se poate spune despre comerciantii de la noi, vadit mai rezervati si mai putin generosi.

De regula, reducerile din magazinele romanesti pornesc de la 10% si cu greu ajung sa depaseasca 60%. Politica soldurilor este vazuta cu ochi buni fie de afaceristii care s-au scolit peste hotare, fie de companiile multinationale. In plus, marketing-ul occidental lanseaza reduceri de pe la mijlocul sezonului, in vreme ce la noi soldurile isi fac aparitia abia la final de sezon.

Chiar si asa, romanii subtirei la punga merg pe principiul “cumpara-ti iarna car si vara sanie” si pun la naftalina hainele de vara pina anul viitor.

Reduceri de pina la 30% la aparate de aer conditionat

Aparatele de aer conditionat se inscriu cu succes in rindul produselor soldate, insa putini retaileri acorda reduceri in aceasta perioada, motivind ca practica promotii si oferte speciale pe tot parcursul anului. “Noi am demarat luna aceasta o campanie de reduceri valabila pentru toate brandurile de aparate de aer conditionat.

Discounturile acordate variaza intre 10% si 30%, in functie de model, iar ofertele sint valabile in limita stocurilor disponibile”, ne-a declarat Corina Salanti, directorul de marketing al retelei Altex.

Doua sezoane de reduceri pe an

Potrivit Legii comertului, care a intrat in vigoare la inceputul anului trecut, exista doar doua perioade legale in care comerciantii pot scapa de marfa demodata, ieftinind-o: 15 ianuarie-15 aprilie, respectiv 1 august-31 octombrie. Vinzarile de lichidare sau soldare trebuie precedate sau insotite de publicitate, potrivit legii.

Comerciantii care vor sa faca reduceri de pret la unele marfuri, prin lichidari de stocuri sau soldari, sint obligati sa depuna la primarii notificari si lista marfurilor respective

“Colind magazinele cind sint ieftiniri”

In magazine poti intilni in special tineri, iar majoritatea celor cu care am stat de vorba sustin ca nu rateaza ocazia sa cumpere lucruri mai ieftine. “Macar asa reusesc sa-mi iau si eu ceva “de firma”, ca sa fiu in pas cu unele dintre colegele mele. De regula, astept aceste perioade de reduceri cu banii pregatiti.

Acum am renuntat la trei zile la mare ca sa-mi imbunatatesc garderoba”, sustine Alina I., studenta la ASE in anul III, care proba haine de lux. “Am reusit sa-mi cumpar, cu doar 390.000 de lei, un costum de baie de la Dika care costa pina acum 900.000 de lei.

Merg si azi prin magazine sa vad ce mai gasesc de calitate si convenabil”, ne-a spus o tinara doamna, bucuroasa ca sint reduceri la magazinele pretentioase din centru. Altii insa afirma ca, desi preturile hainelor de firma au scazut la jumatate, nu-si permit sa dea un milion pe un singur produs. Exista insa si persoane care prefera sa cumpere scump daca le place un produs.

“E aglomeratie in aceste zile, mai ales la Unirii sau in Piata Romana, si evit asemenea locuri pline-ochi. Iar la reduceri nu gasesc hainele pe care le cumpar in mod normal”, ne-a spus o tinara care se lauda cu un post platit bine. “Mama, eu cumpar numai de unde scrie “orice produs 100.000-200.

000 de lei””, ne spune o batrinica ce da tircoale magazinelor dintr-o piata din Drumul Taberei.

Gabriela Palade, Eryka Lang