De asemenea, cumparatorii ar putea sa gaseasca in piete o lista de preturi maxime orientative (tinandu-se cont de piata, zona geografica s.a.m.d.), fara insa ca respectivele preturi sa fie obligatorii pentru vanzatorii de la taraba.

Aceste masuri nu pot fi insa decat temporare si ele "lucreaza" mai mult la psihologia cumparatorilor: in cazul unor variatii mari de pret, nejustificate, acestia sunt incurajati sa cumpere din alte locuri, mai ieftin, si sa-i lase pe speculanti cu buza umflata. "Nota care va fi prezentata in sedinta de guvern nu ofera solutii de control al preturilor pentru a elimina retelele de speculanti.

Simpla impunere a unor preturi orientative (maximale) pentru solutionarea disfunctionalitatilor din pietele agroalimentare nu este suficienta, fiind nevoie ca administratiile publice centrale si locale sa aiba in vedere si masuri de combatere a retelelor de intermediari", au declarat pentru Adevarul surse guvernamentale.

De mentionat ca introducerea mercurialului contravine atat Legii concurentei, cat si normelor U.E. Pentru Romania, momentul a venit prea tarziu, avand in vedere ca, pana in 1982, mai multe tari membre ale Uniunii aveau preturi reglementate pentru diverse produse, de la paine la ciocolata.

Mai mult, in patria liberalismului economic, Statele Unite, intr-o perioada de criza a anilor '70, administratia a intervenit direct si brutal inghetand preturile si salariile pentru un anumit interval de timp.

In documentul prezentat Executivului se propune mai intai interventia autoritatilor competente care sa rupa lantul format de vanzatori si administratorii pietelor, de pe urma carora traiesc si politisti, si gardieni, si medici sanitar-veterinari etc. "Abia dupa o astfel de interventie, masurile privind preturile pot avea succes", au precizat sursele citate.

Nota inaintata Guvernului cuprinde mai multe variante. Pe langa cele deja mentionate, Ministerul Agriculturii are posibilitatea sa initieze un proiect de Hotarare de Guvern pentru a stabili instrumentele de reglementare a unor produse agricole si alimentare. Astfel, pe o perioada limitata, se pot introduce un "pret de referinta" si un "pret indicator".

Pretul de referinta este pretul estimat de organele abilitate si sta la baza negocierii preturilor de vanzare-cumparare pe produse sau grupe de produse intre vanzator si cumparator. Pretul indicator este pretul care, in conditiile prevazute pe piata, indica centrul fluctuatiilor de pret.

Numai ca si aceste instrumente pot fi folosite doar temporar, producatorii, comerciantii si consumatorii urmand a fi informati despre introducerea acestor preturi dupa publicarea Hotararii de Guvern in Monitorul Oficial. "Astfel, exista baza legala pentru aplicarea unui sistem de informare a tuturor operatorilor prin sisteme de tip mercurial", ne-au mai precizat sursele citate.

Exista si o lege (73/2002) care permite monitorizarea functionarii masurilor propuse, cu conditia obtinerii avizului Consiliului Concurentei. O alta varianta, prevazuta chiar in Legea concurentei, prevede ca, "in cazul in care se constata disfunctionalitati ale pietei, Guvernul poate dispune - prin hotarare - masuri cu caracter temporar pentru combaterea excesiva a preturilor".

Asemenea masuri pot fi adoptate pentru o perioada de 6 luni, cu prelungiri succesive pentru durate de cate cel mult 3 luni. Si in acest caz, initiator ar urma sa fie tot Ministerul Agriculturii.