Romania nu se dezice nici in deciziile luate de putere si seamana perfect cu ea insasi si in cazul masurilor adoptate de opozitie, atunci cind aceasta, la rindul ei, detine controlul in unele institutii.

Cam asta tradeaza hotarirea Consiliului General al Municipiului Bucuresti. La cererea primarului Traian Basescu, consilierii bucuresteni au adoptat o hotarire pentru protectia mediului. Ea poarta numarul 106 si a devenit repede extrem de cunoscuta, mai ales din cauza neintelegerilor si scandalurilor provocate.

De la 1 august, a intrat in vigoare aceasta “lege” a “parlamentului” bucurestean, “lege” adoptata cu scopul de a face din Capitala un oras mai curat, mai putin aglomerat si cu strazi acceptabile.

Bucurestii arata lamentabil. E drept, dezastrul vine si dupa patru ani de prea multa politica a primarului general al Capitalei, dupa un razboi lung si greu, de natura politica, purtat cu primarii de sectoare si cu Consiliul General. Un plan de redresare facut cu cap ar fi fost necesar.

Traian Basescu, plin de elanuri patetice, dar fara planuri temeinice, s-a dus la Consiliu sperind sa obtina fluierind aprobarea proiectelor legate de pasajul de la Gara Basarab. Cu toata victoria sa zdrobitoare, la vot, Traian Basescu a fost invins ca un incepator!

Scandalul cu circulatia camioanelor grele intre orele 7.00 si 21.00 in Bucuresti vine de la o preocupare legitima. Traian Basescu, pornit ca din tun, s-a apucat sa diminueze infernul din Capitala. Pe 3 iulie, el a anuntat ca, de la 1 august, va intra in vigoare disputata Hotarire 106.

Consiliul General, la pachet cu aceasta, a mai adoptat o decizie, 109, care stipuleaza ca autovehiculele care circula prin oras trebuie sa fie spalate pe roti si, in cazul marfurilor in vrac, acoperite cu prelata.

Deciziile au generat confuzie, nervi, amenzi si injuraturi. Constructorii sint blocati. Locatarii din blocurile in preajma carora se lucreaza noaptea, disperati. Politia intervine. Bucurestenii ies “la dialog” cu o falca in cer si cu una in pamint. Li se insenineaza zilele si li se “infernalizeaza” noptile.

Razboiul primariei cu constructorii si firmele de transport a ajuns in instanta. Justitia a dictat o suspendare a aplicarii hotaririi. A inceput si o polemica pe marginea acesteia. Soferii zic ca blocheaza strazile. Basescu sustine ca aceia care vor incalca de trei ori hotarirea nu vor mai putea opera in Bucuresti. ACR-ul saluta decizia primarului.

Un fel de nebunie chiar s-a creat. Traian Basescu, in maniera sa mai degraba de comandant de vas decit de primar de oras, cu o intentie pozitiva, a luat si el o decizie in stilul insului batos. El este orasul, el este ales, el hotaraste! Ceilalti n-au decit sa se conformeze. Sa inghita cu forta acest bine pe care l-au decis primarul si Consiliul General.

Circulatia in Bucuresti, mai ales pentru camioanele grele, este o problema. Unii soferi cretini chiar parcheaza mastodontii acasa, pe linga bloc sau casute. Merg pe unde ii taie capul. Polueaza, murdaresc, blocheaza. Decizia lui Basescu era necesara. Dar in nici un caz asa cum a fost luata.

Cind au avut loc consultari intre transportatori si municipalitate? Cind cei vizati de aceasta decizie au fost chemati sa propuna solutii, calendar de operare si norme?

La urma urmelor, in ciuda bunei intentii, situatia tensionata a fost creata doar de felul in care a fost luata decizia. Citiva, in dorinta de a face bine, au considerat ca sint indeajuns de puternici, de stapini pe situatie, incit sa hotarasca ei ce trebuie sa se intimple in Bucuresti. Suna chiar magulitor. Are chiar si o aparenta democratica.

Dar in esenta nu este decit un mod oarecum primitiv de a intelege felul in care se ia o decizie intr-o comunitate. De consultarea celor interesati, nici Traian Basescu, nici majoritatea confortabila din Consiliul General al Capitalei n-a auzit decit din intimplare!