Pe piata autohtona a «motoarelor» noi, cele mai bine vandute modele, circa 55% din total, sunt cele cu preturi intre 1.500 si 3.000 de euro. Exista insa si clienti pentru modelele mult mai scumpe, unele ajungand chiar la 30.000 de euro.

Vanzarile de motociclete, motorete si scutere noi si second-hand au crescut cu circa 50% in primul semestru al acestui an, cele mai multe achizitii fiind produsele la mana a doua.

Vanzarile de motociclete noi au crescut cu 20,8% in perioada mentionata, ajungand la 581 de unitati, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor din Romania (APIA). "Cresterea vanzarilor este imensa; la anumite modele nu am reusit sa acoperim cererea", ne-a declarat directorul de vanzari de la United Motors, Daniel Mirea.

"De la inceputul lunii aprilie pana la finele lui iulie, am vandut cu 30% mai mult decat anticipasem, mai precis 72 de unitati", a afirmat Mirea. United Motors comercializeaza mai multe marci de motociclete pe piata autohtona.

Pe piata motoarelor noi, cele mai bine vandute modele, circa 55% din total, sunt cele cu preturi intre 1.500 si 3.000 euro, apreciaza specialistii. De asemenea, exista si clienti pentru modelele mult mai scumpe, unele ajungand chiar la aproape 29.000 euro.

Crestere de peste 75% la second-hand-uri

Piata de vehicule pe doua roti second-hand este insa mult mai mare, inregistrand o crestere de circa 75-100% in acest an. "In 2003, au fost importate circa 1.000 de «motoare» second-hand, iar anul acesta, cred ca piata va fi de 1.500-2.000 de unitati", ne-a declarat Mircea Eremia, band manager la Inter Motorcycle, unic importator al unei marci cunoscute.

In opinia sa, tot mai multi romani sunt captati de acest "sport", iar numarul lor va creste.

"Fenomenul a luat amploare si se va dezvolta in continuare, «propulsat» de mai multi factori: traficul din ce in ce mai intens din marile orase, tendinta romanilor de a imita «moda» occidentala, faptul ca poti merge pe motocicleta opt luni pe an fata de numai patru luni in urma cu cativa ani, precum si cresterea nivelului de trai", explica el.

Daca in acest an au crescut vanzarile de motociclete, numarul scuterelor comercializate a scazut semnificativ fata de anul trecut. In 2003, romanii au achizitionat de la firmele importatoare 956 de "motoare".

Leasingul a impulsionat vanzarile

Leasingul a avut un efect major in cresterea vanzarilor de motociclete, in special a celor japoneze: Honda, Kawasaki, Yamaha si Suzuki, pentru care taxele vamale sunt coplesitoare, ne-a declarat Mircea Craciunescu, bancher si membru al Comunitatii Motociclistilor din Romania. "Este evidenta ofensiva majora a motocicletelor europene BMW, Aprilia, Decati, Moto Guzzi sau Triumph.

Si la marci bine cunoscute de motociclisti din inainte de revolutie, in special la MZ si Java, se observa o revigorare. Se pare ca dealerii au avut destul de munca in ultimii ani, putandu-se observa si cresterea numarului de magazine specializate", a mai spus Craciunescu.

Motocicletele, intre 3.500 si 150.000 de euro

Motocicletele sunt foarte scumpe pentru cei mai multi romani. De obicei, cei care isi permit sa cumpere un astfel de vehicul au deja masina. "Exista doua tipuri de motociclete: cele produse in vechiul bloc estic si cele fabricate in Occident. Evident, cele «comuniste» sunt mai ieftine.

Apoi, motocicletele difera in functie de capacitatea cilindrica a motorului", mai spune Craciunescu. Astfel, motocicletele cu capacitate cilindrica (cc) de la 125 la 500 costa intre 3.500 si 6.000 euro, iar la cele intre 500 si 1.000, pretul variaza intre 6.000 si 10.000 euro, fara TVA si taxe vamale.

In Romania exista cinci sau sase motociclete Harley Davidson V-road, care ajung la pretul de 30.

000 euro cu toate taxele, ne-a mai informat Mircea Craciunescu.

Un echipament depaseste 1.700 de euro

Cei care isi cumpara o motocicleta nu trebuie sa uite ca vor avea nevoie de echipament special. "Casca este obligatorie si costa intre 60 si 400 euro. Preturile pentru o geaca de iarna/vara, din piele, goretex, cu intarituri soft sau hard, sunt cuprinse intre 150 si 500 euro. Pentru o pereche de manusi, motociclistul trebuie sa scoata din buzunar intre 25 si 60 euro.

Pantalonii valoreaza intre 100 si 500 euro, iar cizmele, de la 100 la 300 euro", a mentionat Mircea Craciunescu.

La un calcul scurt, rezulta ca pentru un echipament, motociclistul va plati circa 1.760 euro. "Alte accesorii mai sunt jantele laterale, portbagajele, parbrizele, protectiile speciale, husele. Daca vrei sa fii «full accesorizat», te costa circa 1.000 euro", a explicat Craciunescu.

In tara sunt circa 10.000 de motociclisti

Comunitatea motociclistilor din Romania este bine inchegata, cu peste 2.500 de membri inregistrati pe site-uri special create. Exista cluburi si asociatii sportive pe teme motocicliste in Bucuresti, cum ar fi Pro-Bike, MotoUnion, RoadHogs sau Gloria Brotherhood. "Daca adunam si pe cei din tara, suntem circa 10.000", a conchis Mircea Craciunescu.

Consuela Stegarescu, Stefan Etves