Primarul Capitalei hartuit in continuare de PSD

Basescu trimis in judecata in dosarul "Flota"

de     HotNews.ro
Miercuri, 11 august 2004, 0:00

Basescu acuza PNA ca executa o comanda politica

Basescu hartuit in continuare de PSD
Dosarul Flota ajunge la Tribunal

Parchetul National Anticoruptie a trimis marti dosarul « Flota » in justitie. Potrivit BBC, Traian Basescu si alti zeci de fosti demnitari sunt acuzati de prejudicierea statului roman cu 11 mii de miliarde de lei. Dosarul priveste vanzarea a 16 nave catre firme straine ce au avut loc in perioada 1991 - 2000.

Printre acuzatiile aduse figureaza abuz in serviciu, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, inselaciune, delapidare scrie Mediafax, citand surse PNA.

Pe lista acuzatilor se afla liderul PD Traian Basescu, fost ministru al Transporturilor, alti doi fosti ministri ai aceluiasi portofoliu, Paul Teodoru si Aurel Novac, fostul presedinte al Fondului Proprietatii de Stat, Radu Sarbu, fosti secretari de stat si directori care au activat in Adunarea Generala a Actionarilor de la Petromin SA Constanta.


Comunicatul Parchetului National Anticoruptie (PNA):

"Procurorii Parchetului National Anticoruptie au finalizat urmarirea penala si au dispus trimiterea in judecata a 80 de inculpati, acuzati de prejudicierea statului roman cu peste 11.000 de miliarde lei, ca urmare a instrainarii unui numar de 16 nave apartinand flotei maritime romanesti.

Dosarul a avut ca obiect stabilirea modului in care flota romaneasca a pierdut o serie de nave maritime - mineralier de mare capacitate, ca rezultat al infractiunilor savirsite de cei care au initiat si derulat in mod fraudulos asocierea CNM Petromin SA Constanta cu grupul de firme private Torvald Klaveness Oslo din Norvegia, in perioada aprilie 1991 - august 2000.

Urmarirea penala in dosarul cauzei s-a efectuat de o echipa complexa alcatuita din procurori, ofiteri de politie judiciara si specialisti si a vizat 136 de inculpati, invinuiti si faptuitori, identificati pana in prezent.

Din probele administrate in cauza rezulta: Cei 80 de inculpati au fost trimisi in judecata pentru savarsirea infractiunilor de abuz in serviciu in forma calificata, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, diminuarea nejustificata a valorii de vanzare a unor active din capitalul de stat (fapte prevazute expres in Legea 78/2000), inselaciune, si delapidare.

Pentru un numar de 51 de persoane s-a dispus disjungerea cercetarilor.

Din materialul probator, inclusiv rapoartele Curtii de Conturi, constatarile financiare ale organelor Ministerului Finantelor, rapoartele specialistilor si expertizele tehnice judiciare, s-a stabilit un prejudiciu total de 324.514.683,80 de dolari, echivalentul a 11.027.008.955.524 de lei, ca rezultat al infractiunilor pentru care au fost trimisi in judecata.

Anchetatorii au solicitat instantei ca recuperarea pagubelor de la inculpati sa se faca in solidar, individualizindu-se totodata cuantumul acestora pe fiecare in parte.

Intre inculpatii trimisi in judecata, sub aspectul savirsirii unor fapte penale in legatura directa cu modul defectuos in care si-au exercitat, cu stiinta, atributiile de serviciu sunt fostii ministri ai Transporturilor Basescu Traian, Teodoru Paul si Novac Aurel, fostul presedinte al Fondului Proprietatii de Stat, Radu Ovidiu Sirbu (cu rang de ministru), fostii secretari de stat Marinescu Calin

Dragomir, Marinescu Gheorghe Adrian si Oancea Viorel, directori generali, inalti functionari de stat, membri ai Consiliului de Administratie si ai Comitetului director, conducatori ai altor institutii si structuri care au activat in Adunarea Generala a Actionarilor de la CNM Petromin SA Constanta.

Acestia, impreuna cu persoanele cu functii de conducere si decizie din structurile Companiei - majoritatea si in calitate de reprezentanti ai acestui actionar si, implicit, ai statului roman, in societati constituite ca offshore in Bahamas si Liberia, pe seama societatilor proprietare de unica nava cu denumirea fiecareia dintre cele 16 nave mineralier – au cauzat prejudiciul de peste unsprezece

mii miliarde lei, prin vanzarea ilegala a navelor in strainatate, precum si prin inregistrarea unor mari pierderi financiare in derularea activitatii societatilor pe care le reprezentau.

Pierderile au fost cauzate, la randul lor, prin cedarea in totalitate a managementului navelor si exploatarii comerciale a acestora, dar si a gestionarii unor mari credite externe – practic a intregii afaceri – firmei private Torvald Klaveness Group, Oslo, asociatul extern al CNM Petromin SA.

Anchetatorii au retinut ca intreaga afacere a fost de la bun inceput, in prima parte a anului 1991, negociata de inculpatul Basescu Traian impreuna cu inculpatul Marinescu Calin Dragomir, fiind apoi condusa de catre Basescu Traian prin asumarea ilegala a functiei de director/presedinte al Board of Directors, al societatii mixte Petroklav Inc.

Bahamas, concomitent cu indeplinirea functiei de ministru al Transporturilor.

Din materialul probator administrat in cauza rezulta ca Basescu Traian, secretar de stat si, la scurt timp, ministru al Transporturilor, nu avea abilitarea legala si nici un mandat expres, aprobat de Guvernul Romaniei, pentru angajarea autoritatii statului roman la realizarea asocierii cu partener privat in strainatate si cu atat mai putin, pentru semnarea de documente, pe baza carora a

negociat si in continuare s-a autoaprobat conducator al societatii mixte.

In plus, s-a constatat ca Basescu Traian si-a preconstituit conditiile de a actiona, in sensul aratat, prin aceea ca fiind investit de ministrul in functie ca in calitate de subsecretar sa numeasca componenta CIS - CNM Petromin SA, a recurs si la realizarea actului privind atributiile acestuia, prin adaugarea nelegala a atributiei de a aproba asocierile externe, care revenea in realitate doar

Guvernului Romaniei.

Conform Decretului 52/1975, in vigoare, asocierea unui agent economic intern cu o firma privata din strainatate, era aprobata doar prin Hotarare de Guvern, ce includea, implicit, si avizul Ministerului Finantelor in conditiile statuate de Banca Nationala cu privire la regimul investitiilor de capital ale Romaniei in strainatate, si nicidecum angajarea unuia din proprii sai ministri in

relatii comerciale cu un agent privat extern si cu atat mai putin erijarea sa in director/presedinte al societatii mixte, calitate pe care inculpatul Basescu Traian a indeplinit-o simultan cu functia de ministru al Transporturilor.

Inculpatul Marinescu Calin Dragomir, ajuns imediat dupa perfectarea afacerii cu Torvald Klaveness Oslo, (in luna iunie 1991) secretar de stat, sef al Departamentului Transporturi Navale in Ministerul Transporturilor si concomitent, membru CIS si presedinte al CA - CNM Petromin SA si-a incalcat competentele conferite prin lege si atributiile de serviciu.

Acesta a conlucrat cu Basescu Traian la emiterea ilegala a Ordinelor Ministrului Transporturilor prin care a schimbat regimul de arborare a pavilionului roman si radierea din Registrul matricol roman a celor 16 nave maritime facilitand, punerea acestora sub controlul Christiania Bank Oslo, drept garantii corporale, prin ipotecare directa si colaterala, in scopul pierderii acestora prin

vanzare directa din Liberia si fara incasarea vreunui venit de catre CNM Petromin SA Constanta.

Ambii inculpati, uzind de autoritatea functiilor indeplinite in acea perioada si profitand de modul in care erau percepute in perioada imediat urmatoare evenimentelor din decembrie 1989, au atras cu usurinta participarea celorlalti inculpati (atat functionari ai CNM Petromin SA cat si personal al autoritatilor constituite in Inspectoratul de Stat al Navigatiei Civile si Capitania Portului

Constanta) la participarea in conducerile societatilor constituite in Liberia, in interesul exclusiv al partenerului extern, si la comiterea a numeroase incalcari ale dispozitiilor legale si atributiilor de serviciu, in legatura cu arborarea pavilionului si regimul inmatricularii navelor, excluzind astfel orice control al statului roman asupra acestora.

Tot pe seama disfunctiilor si aparentelor create, in realitate, prin incalcari ale normelor legale interne si internationale privind navigatia civila si proprietatea specifica a navelor maritime, sub aspectul dispozitiei, au actionat, cu stiinta, succesiv, si ceilalti inculpati cu functii ministeriale si inalti functionari ai Fondului Proprietatii de Stat, actionar majoritar, in numele

statului roman, la CNM Petromin SA.

Din probele administrate in cauza rezulta ca inculpatul Basescu Traian, in calitate de director/presedinte al Board of Directors al Petroklav Inc. Bahamas, avand drept de dispozitie si operare in contul bancar al societatii mixte, a permis alimentarea nejustificata a acestuia, cu suma de 500.000 USD, la doua luni dupa incetarea oricaror activitati, din creditul Petromin Overseas Inc.

Liberia, cu care nu s-a aflat in nici o relatie comerciala.

Suma a fost evidentiata in banca firmei Petroklav Inc. Bahamas, City Bank Londra, ca un transfer intern, cu titlu de plata a unei prime de asigurare, catre P&I, pentru nava Bacesti, prima de asigurare care in realitate era datorata de o cu totul alta firma BOROM Shipping Ltd. Londra.

Anchetatorii au stabilit, prin rechizitoriu, si mecanismul insidios al constituirii supraetajate a sistemului societatilor din Liberia, de asa maniera incat managementul navelor, exploatarea comerciala a acestora si evidentierea rezultatelor financiare, inclusiv a derularii creditelor externe, sa ramana doar la discretia partenerului norvegian.

Acesta a avut, astfel posibilitatea, in conditiile absolvirii de orice raspundere, prin clauzele contractuale, sa evidentieze fara control orice cheltuieli cu regim de reparare si retehnologizare a navelor, in acord formal cu destinatia creditelor uriase contractate si platibile exclusiv de holding-ul Petromin Overseas Inc. Liberia, in sarcina actionarului 100 la suta CNM Petromin SA.

Concomitent, in evidentele patrimoniale ale CNM Petromin SA s-a intretinut cu intentie o adevarata stare de haos, incat navele «disparute» prin vinzare intre persoane juridice straine, fara incasarea vreunui pret, figurau nereal in capitalul social ca active existente, de la infiintarea companiei de navigatie maritima prin HG nr.

19/1991, iar obiectul de activitate, respectiv exploatarea maritima a navelor petrolier si mineralier nu mai putea fi indeplinit de o perioada lunga de timp.

Dosarul cauzei contine 192 de volume, avind 48.769 file. Rechizitoriul are, la rindul sau, 461 de pagini. Alaturi de anchetatori, au participat numerosi specialisti si experti contabili. Expertiza solicitata de reprezentantii CNM Petromin SA Constanta a costat 320 milioane lei.

De precizat ca acest dosar s-a constituit prin sesizarea din oficiu a membrilor Comisiei mixte de Control constituite prin Ordinul nr. 1/27.01.1997 al sefului Departamentului de Control al Guvernului de la acea data. La data de 17 septembrie 2002, cauza a fost declinata spre competenta solutionare Parchetului National Anticoruptie, care a efectuat acte de urmarire penala timp de doi ani.

Dosarul a fost trimis pentru solutionare la Inalta Curte de Casatie si Justitie".




Primarul Capitalei, Traian Basescu, trimis in judecata in “Dosarul Flota”:

PNA l-a trimis in judecata pe primarul Traian Basescu in dosarul Flota. In aceasta cauza, PNA acuza 80 de persoane de prejudicierea statului roman cu peste 11.000 de miliarde lei, urmare a instrainarii a 16 nave ale flotei maritime. In replica, Basescu afirma ca PNA nu a facut altceva decit sa duca la indeplinire o comanda politica, inaintea alegerilor din toamna.

Cei 80 de inculpati din dosarul Flota au fost trimisi in judecata pentru savirsirea infractiunilor de abuz in serviciu in forma calificata, fals intelectual, uz de fals, bancruta frauduloasa, spalare de bani, diminuarea nejustificata a valorii de vinzare a unor active din capitalul de stat, inselaciune si delapidare.

Printre inculpatii trimisi in judecata se numara fostii ministri ai transporturilor Traian Basescu, Paul Teodoru si Aurel Novac, precum si fostul presedinte al Fondului Proprietatii de Stat, Radu Sarbu.
Lui Basescu i se reproseaza ca ar fi condus intreaga operatiune de instrainare a navelor, incepind din 1991, cind si-ar fi asumat ilegal functia de presedinte al societatii mixte Petroklav Inc. Bahamas, concomitent cu indeplinirea functiei de ministru al transporturilor.

Basescu ar fi instrainat flota, spune acuzarea, prin intermediul acestei societati, fara a avea aprobarea guvernului pe care, de altfel, il reprezenta. Basescu mai este acuzat ca ar fi emis ilegal, prin Ministerul Transporturilor, ordine prin care a schimbat regimul de arborare a pavilionului romanesc si au fost radiate din Registrul matricol roman cele 16 nave maritime.

Astfel, potrivit PNA, el a facilitat punerea navelor sub controlul unei banci norvegiene, drept garantii corporale, prin ipotecare, in scopul pierderii acestora prin vinzare si fara incasarea vreunui venit de catre statul roman.

“O actiune politica de discreditare”

Primarul Capitalei, Traian Basescu, a negat cu vehementa acuzatiile aduse de procurorii anticoruptie, apreciind ca PNA falsifica atit realitatea, cit si legislatia. El a mai afirmat ca acuzatiile care i se aduc in dosarul Flota reprezinta o incercare de discreditare a unui adversar politic inaintea alegerilor generale.
Referindu-se punctual la acuzatiile lansate de PNA, Basescu a dezmintit categoric faptul ca si-ar fi “asumat ilegal” functia de director/presedinte al Consiliului Director al societatii mixte Petroklav Inc. Bahamas, concomitent cu indeplinirea functiei de ministru al transporturilor.

“Afirmatia ca, in acelasi timp, am fost director si ministru al transporturilor arata pina unde pot merge cu minciuna oamenii acestia. Nu puteam, ca ministru al transporturilor, sa conduc si compania din Norvegia sau din Bahamas. Eu nu am fost niciodata conducator al vreunei firme romano-norvegiene.

Am facut parte, timp de noua luni, din Consiliul de Administratie, ca efect al faptului ca aceasta societate s-a constituit in uma lucrarilor comisiei mixte romano-norvegiene. Protocolul Comisiei mixte romano-norvegiene este semnat de premierul Adrian Nastase, pe atunci ministru de externe”, ne-a declarat Traian Basescu.

Acesta a mai precizat ca firma era, in realitate, o societate mixta romano-norvegiana de management, care nu a avut vreodata nave in proprietate, iar functia detinuta de el a fost onorifica.

“Am avut mandat de la guvern!”

O alta acuzatie adusa de procurorii PNA este faptul ca Traian Basescu nu a avut un mandat expres, aprobat de guvern, pentru asocierea cu un partener privat din strainatate, invocindu-se Decretul 52/1975, in vigoare.
“Protocolul Comisiei mixte romano-norvegiene era mandatul meu. Am avut si mandat de delegare de competenta din partea ministrului din acea vreme, Doru Pana. Spun ca trebuia hotarirea guvernului, potrivit Decretului 52/1975? Acel decret se referea la infiintarea de societati mixte in strainatate, cu aprobarea Guvernului RSR. Intre timp, au aparut Legea nr. 15, Legea nr. 31 si HG nr.

250/1991. Primele doua dadeau autonomie societatilor comerciale, iar hotarirea dadea dreptul de asociere cu parteneri straini doar cu acordul CA, deci nu mai era nevoie de guvern. Mi se reproseaza astazi, in 2004, ca nu am respectat un decret din 1975! Este un fals ordinar!”, s-a disculpat Traian Basescu.

Ionel Stoica

Ev. Zilei - 11 august 2004


















581 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri