Ucrainenii au terminat dragarile pe bratul Bistroe si au anuntat ca nu mai au de facut decat cateva retusuri, astfel incat, la 1 septembrie, primele nave sa poata circula pe noua cale navigabila Dunare – Marea Neagra a vecinilor de la est.

Peste doua saptamani, primele nave vor putea circula pe noul canal navigabil Dunare – Marea Neagra al ucrainenilor. Dragarile pe bratul Bistroe au fost finalizate. Mai sunt doar ceva finisaje de facut pentru ca, la 1 septembrie, canalul ucrainean sa fie dat in folosinta.

LAVINIA TUDORAN, ALEXANDRU NASTASE

Protestele s-au intetit, ba, mai mult, expertii romani au avertizat ca iau in calcul construirea unui canal in partea romaneasca a Deltei Dunarii tocmai pentru a contracara dezastrul ecologic pe care l-ar face planul vecinilor ucraineni, de a avea propria cale navigabila Dunare – Marea Neagra, si tot degeaba. Kievul se face ca nu aude nimic.

Dimpotriva, anunta, fara nici o jena, ca au terminat, practic, dragarile pe bratul Bistroe si ca la 1 septembrie isi vor inaugura canalul Dunare – Marea Neagra.

DUPA CLIENTI. “Lucrarile de anvergura pe Bistroe au fost finalizate. Acum purtam discutii cu potentiali clienti si operatori de navigatie din Ucraina, Rusia si Kazahstan, dar si cu firme si agentii de profil si porturi din alte state“, a declarat ieri, pentru agentia Interfax, biroul de la Kiev, Viktor Bezdolnii, directorul companiei ucrainene de stat Delta-Lotsman.

Presa de la Kiev sustine ca firma germana Mobius a curatat bratul Bistroe, astfel incat acesta sa fie practicabil. Per total, 85% din lucrari au fost executate.

ULTIMELE RETUSURI. Au mai ramas de facut niste retusuri. Autoritatile ucrainene sunt increzatoare ca la 1 septembrie pe Bistroe vor circula primele nave. Potrivit Ministerului Transporturilor, noua cale navigabila va atrage 60% din circulatia navelor in Delta.

In afara de Romania au criticat proiectul SUA, UNESCO si numeroase organizatii ecologiste, sustinand ca acesta va distruge Delta, din cauza poluarii. Canalul taie, practic, Delta pe parcursul a cativa kilometri. Kievul si-a motivat constructia sustinand ca nu mai doreste ca navele ucrainene sa treaca pe bratul Sulina si sa plateasca taxe.

KIEVUL II RASPUNDE LUI SCHRODER

Ucraina a respins ieri avertismentul dat cu o zi in urma de catre cancelarul german Gerhard Schröder in legatura cu proiectele de construire a canalului Bistroe, in rezervatia protejata a Deltei Dunarii. Potrivit autoritatilor ucrainene, cancelarul german “este prost informat“ in legatura cu subiectul constructiei canalului Bistroe.

El a avertizat Ucraina in privinta construirii canalului, in lipsa unui studiu de impact asupra mediului. Potrivit lui Schröder, aceasta zona reprezinta “un ecosistem foarte sensibil pentru Europa si este evident ca un astfel de canal nu poate fi construit decat in urma unei analize internationale in privinta impactului sau asupra mediului.

In caz contrar ar fi vorba despre iresponsabilitate“. Lucrarile la acest canal au fost incredintate unei companii din Hamburg, a recunoscut cancelarul, subliniind, potrivit AFP, ca Guvernul sau “nu poate impiedica implicarea acestei firme in acest proiect“. (Marina Constantinoiu)

Reactie - “Sa le raspundem cu aceeasi moneda!“

Robert Raduta, initiatorul proiectului de construire a unui canal romanesc in Delta care sa contracareze canalul Bistroe, crede ca autoritatile trebuie sa renunte la diplomatie si sa puna piciorul in prag in relatiile cu Ucraina.

Jurnalul National: Domnule Raduta, ucrainenii au anuntat finalizarea lucrarilor la canalul Bistroe. Acesta va fi inaugurat oficial la 1 septembrie.

Robert Raduta: Stiu, am aflat, insa nu este complet finalizat. Pana la 1 septembrie, ei mai trebuie sa curete 160 de kilometri de Dunare pentru ca Bistroe sa poata deveni navigabil. Langa malul romanesc, Dunarea are 14 metri adancime, langa malul lor, doar vreo 3 metri.

Cum ar trebui sa reactioneze autoritatile romane?

Trebuie sa renuntam la diplomatie. Dupa cum s-a vazut in toata aceasta perioada, ucrainenii au ignorat cu o nesimtire dusa la extrem toate semnalele internationale, toate somatiile, absolut orice incercare de dialog pe aceasta tema. E timpul sa nu ne mai lasam calcati in picioare si sa luam o pozitie transanta. Cu diplomatia nu facem nimic!

Totusi, forurile internationale si foarte multe asociatii din strainatate sprijina protestul Romaniei.

Sa fim seriosi, pe aceste cai nu vom rezolva nimic! Ucrainenii pescuiesc de ani in sir sturioni numai cu plase monofilament, intra cu nesimtire in apele romanesti. De nenumarate ori i-am prins in zonele pe care le-am concesionat facand braconaj piscicol pentru care in Romania ai sta zeci de ani la inchisoare.

Pentru ei nu exista notiuni de protectia mediului inconjurator, ecosistem, rezervatie a biosferei, ecologie. Aceste cuvinte nu s-au inventat pentru ei. Se considera mostenitorii de drept ai defunctei URSS si cred ca au drepturi nelimitate in aceasta parte a lumii, fara a avea nici o obligatie. Refuza sa fie trasi la raspundere de cineva.

Care este motivatia construirii canalului Bistroe?

Dupa parerea mea, se tem ca granita cu Romania a devenit frontiera NATO. Se tem ca toate navele lor, care folosesc bratul Sulina, vor putea fi controlate foarte bine. Asa ca mai incet cu traficul de arme, mai incet cu traficul de sturioni, pe care ii pescuiesc in cantitati industriale si ii vand in Rusia. Sunt pe teren minat, sunt expusi, ii verificam.

Vor fi nevoiti sa-si limiteze activitatile ilegale, care pana nu de mult erau la ordinea zilei. Aveau nevoie de un canal construit pe teritoriul lor. Nu i-a interesat o secunda problema Deltei Dunarii si ca Bistroe ar putea crea un dezastru ecologic.

Care ar fi consecintele construirii canalului Bistroe?

Nu sunt informatii clare, pentru ca nu au dat nici un studiu despre ceea ce fac acolo. Din ceea ce au cercetat romanii, cu siguranta Delta va pierde un volum foarte mare de apa, fapt ce se va dovedi distrugator mai ales in anii secetosi, cand vor seca zone intregi din Delta. Pestele nu se va putea reproduce, nici pasarile. Foarte multe specii vor fi afectate, va fi un dezastru.

Ce ar trebui facut? Care sunt solutiile pe care le au la dispozitie autoritatile romane?

Romania ar avea mai multe solutii, in afara diplomatiei. S-au tras semnale in presa internationala. Ucrainenii au ramas insa impasibili. Deci aceasta varianta cade! Am mai putea astepta alegerile din Ucraina si spera ca vor fi castigate de opozitie. Si asta pentru ca liderul opozitiei a promis comunitatii internationale ca va renunta la proiectul Bistroe. Dar aceste solutii sunt neviabile.

Raman la parerea ca cea mai buna varianta este aceea de a incepe constructia unui canal in partea romaneasca a Deltei. Acesta ar atrage un procent foarte mare din debitul bratului Chilia, iar Bistroe va deveni inutilizabil. Si atunci cand isi vor da seama ca s-a colmatat, fie vor construi alt canal, fie vor renunta la intregul proiect.

Cat de repede poate fi construit un astfel de canal?

Depinde de banii alocati. Romania ar pierde din cauza canalului Bistroe cam 10 milioane de euro pe an. Canalul romanesc nu va costa mai mult de 3-4 milioane de euro. Banii pot fi luati foarte usor din strainatate.

Ce impact ar avea asupra mediului construirea unui astfel de canal?

Cu siguranta va fi o solutie benefica pentru Delta. Nu vom intra in zonele protejate: rezervatii de pelicani, padurea Letea. Se vor decolmata incinte piscicole ce vor fi repopulate cu peste, iar la nevoie, canalul va putea fi inchis, dupa ce ucrainenii vor renunta la proiect. La nesimtirea de care au dat dovada trebuie sa le raspundem cu aceeasi moneda.