Preocuparea pentru un mediu ecologic, care exista de zeci de ani in Occident, incepe sa-si faca simtita prezenta si in Romania, iar miscarile ecologiste se fac auzite din ce in ce mai des.

ONG-urile ecologiste au reusit, pana acum, sa se opuna catorva proiecte care ar fi adus mari pagube ecosistemului, relevante in acest sens fiind scandalurile cu privire la exploatarile aurifere de la Rosia Montana, opozitia societatii civile in ceea ce priveste constructia canalului navigabil pe bratul Bistroe din Delta Dunarii sau rezistenta la actiunile care amenintau cateva rezervatii

naturale din zona Vame Veche.

Recent, in urma unor amanuntite studii si cercetari, Academia Oamenilor de Stiinta din Romania (AOSR) a ajuns la concluzia ca este necesara inceperea imediata a unei actiuni nationale pentru refacerea aerului curat si sanatos pentru intreaga populatie urbana a tarii.

Actiunea se adreseaza catre toti factorii de decizie din societatea civila si administratia centrala si locala sa adere neintarziat la coalitia care sa asigure conditiile necesare asigurarii aerului curat si sanatos in toate orasele Romaniei.

„Adresam aceasta chemare in primul rand celor peste doua sute de organizatii neguvernamentale cu preocupari pentru mediul inconjurator, celor peste 40 de universitati, celor 10 institute de cercetare – dezvoltare de specialitate, ministerelor implicate, celor 104 primarii ale municipiilor din tara, numeroaselor intreprinderi de transport rutier, intreprinderilor constructoare si

importatoare de vehicule de toate felurile etc.“, se arata intr-un comunicat trimis pe adresa redactiei de reprezentantii AOSR, care au anuntat ca doresc sa puna bazele unei coalitii in scopul protejarii si curatirii aerului.

Coalitia din Romania va incerca sa promoveze inlocuirea treptata a carburantilor de origine petroliera (benzina si motorina) cu carburanti alternativi nepoluanti (gaz petrolier lichefiat – GPL, gaz natural compresat sau lichefiat, bioetanol, biodiesel, ulei vegetal crud presat la rece, hidrogen, s.a.

); iar pentru aceasta sa promoveze constructia si importul de vehicule construite special sau adaptate pentru functionarea pe acesti carburanti, precum si a vehiculelor electrice, hibride si cu celule combustibile.

Reducerea substantiala (40-90%) a poluarii cu monoxid de carbon, oxizi de azot, hidrocarburi cancerigene, funingine, este doar unul dintre rezultatele asteptate, precum si reducerea emisiei de dioxid de carbon, metan, oxizi de azot si alte gaze cu efect de sera, care contribuie la incalzirea globala a planetei.