Lider european in industria aeronautica si de aparare, EADS a primit din partea autoritatilor romane, fara licitatie, un contract de un miliard de euro. Scopul: realizarea, pina in 2009, a unui sistem integrat de securizare a granitelor Romaniei, in perspectiva aderarii la Uniunea Europeana.

Tranzactia respectiva are girul unei hotariri de guvern, document in care detaliile derularii proiectului, inclusiv cele legate de finantarea din banii publici, sint trecute in anexe care poarta stampila “secret de serviciu”!

Anul trecut, cind Romania nu era inca membru NATO, guvernul Adrian Nastase atribuia, fara licitatie, un contract de 2,5 miliarde de euro companiei americane Bechtel, pentru construirea autostrazii Brasov-Bors. Decizia a stirnit un adevarat scandal la momentul respectiv, cei mai suparati fiind oficialii europeni.

Acum, inaintea integrarii in Uniunea Europeana, acelasi guvern PSD a acordat, tot fara licitatie, un contract de un miliard de euro concernului european EADS, pentru securizarea frontierelor tarii.

Reprezentanti ai Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) si reprezentanti germani ai concernului “European Aeronautic Defence and Space Company” (EADS) au batut palma, saptamina trecuta, la Bucuresti.

Contractul a fost semnat pe 12 august, la Palatul Victoria, cu prilejul vizitei cancelarului german Gerhard Schroeder in Romania, de catre secretarul de stat in MAI, Toma Zaharia, si directorul executiv al companiei EADS, Rainer Hertrich.

Potrivit contractului, EADS va furniza echipamente de supraveghere si securizare pentru o suprafata de 3.147 kilometri de frontiera a Romaniei si va coordona procesul de modernizare a elicopterelor, a navelor maritime, a centrelor de instruire tehnica si a echipamentelor de lucru ale agentilor politiei de frontiera. Conform EADS, proiectul are o valoare de peste un miliard de euro.

HG la secret

Contractul cu EADS a fost semnat in baza Hotaririi de Guvern 1157 din 23 iulie 2004, “pentru aprobarea unor documente referitoare la Sistemul integrat pentru securitatea frontierei de stat a Romaniei”.

Hotarirea are doar sase articole, din care primele patru, cele mai importante, aproba efectuarea unui studiu de fezabilitate, aproba decizia grupului interministerial roman pentru managementul frontierei, etapele realizarii si implementarii sistemului integrat si planul general de sustinere financiara. Nici un detaliu in plus. In toate aceste articole sintem trimisi la anexe.

Anexe care insa au caracter de “secret de serviciu” si nu pot fi consultate decit de “institutiile interesate”.

HG 1157 este semnata de premierul Adrian Nastase si contrasemnata de ministrul administratiei si internelor, Marian-Florian Saniuta, ministrul integrarii europene, Alexandru Farcas, si, din partea Ministerului Finantelor Publice, de catre secretarul de stat Gheorghe Gherghina.

Transparenta zero. Timp de doua zile am incercat sa aflam din ce surse va fi finantat proiectul cu EADS si de ce nu a fost organizata o licitatie pentru atribuirea acestui contract fabulos.

In timp ce MAI (integratorul sistemului) spune ca banii provin din credite externe cu garantii guvernamentale si din fonduri europene, reprezentantii Comisiei Europene la Bucuresti ne-au declarat ca nu au cunostinta sa fi fost atrase pina acum fonduri europene in acest contract.

Potrivit Biroului de presa al MAI, “finantarea se va face prin credite externe cu garantii guvernamentale si prin fonduri europene”. In ciuda acestei declaratii a oficialilor MAI, Angela Filote, purtator de cuvint al Delegatiei Comisiei Uniunii Europene la Bucuresti, ne-a spus: “Nici un euro nu provine din fonduri PHARE. Nu este vorba despre fonduri europene”.

“Programul PHARE 2003 a avut o componenta de “intarire a managementului frontierelor”, in valoare de aproximativ zece milioane de euro. Vom negocia noi finantari pentru 2004, dar mi se pare putin probabil ca Uniunea Europeana sa finanteze un contract de o asemenea valoare”, ne-au mai declarat reprezentanti ai UE la Bucuresti.

Incercind sa aflam totusi de ce atita secretomanie a partii romane legata de valoarea contractului, am contactat Ministerul Finantelor. Oficial, nimeni nu a dorit sa ne dea amanunte. Neoficial insa, am aflat ca acest contract implica “surse de finantare combinate, posibil chiar un imprumut extern” si ca are “mai multe anexe la secret”.

Despre continutul acestora, n-am aflat nici un detaliu.

EADS va coordona tehnic integrarea tuturor componentelor de sistem pentru institutiile cu responsabilitati la frontiera de stat a Romaniei: Politia de Frontiera, Vama, Garda de Mediu, Ministerul Sanatatii, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, Ministerul Comunicatiilor si Tehnologiei Informatiei, Politia Sanitar-

Veterinara.

Despina Neagoe: “O sa vedem cine minte”

Potrivit purtatorului de cuvint al guvernului, Despina Neagoe, “regula este ca initiatorul documentelor clasificate (in cazul nostru Ministerul Administratiei si Internelor) stabileste caracterul acestora, respectiv nivelul de secretizare”. MAI, ca manager desemnat pentru acest proiect, a stabilit ca anexele din hotarirea de guvern sa fie “secret de serviciu”.

“Cert este ca intre achizitii sint unele care nu pot face obiectul informatiilor publice, cum ar fi programul, soft-urile, instalatiile de emisie, mijloacele de comunicare, frecventele, razele de actiune ale acestora, punctele de dispunere a echipelor de control”, ne-a precizat Despina Neagoe.

Cit priveste alegerea directa a EADS, iata explicatia purtatorului de cuvint al executivului: “Mi se pare rezonabil ca securizarea frontierei de est a Uniunii Europene sa se realizeze prin contributia unor concerne europene! E normal sa fie sprijin european concertat. E un interes partajat al statelor membre!”.

Despre finantare, Despina Neagoe ne-a explicat ca “este mixta, fiind conjugate eforturi bugetare interne si externe”. Rugata sa explice exact ce intelege prin fonduri externe, Despina Neagoe a adaugat: “Este un program de finantare extern, prin Uniunea Europeana. Eu am vorbit cu negociatorul proiectului si, daca va spun ca asa este, nu va mint. O sa vedem cine minte.

Eu inca n-am mintit presa romana de cind am venit aici!”.

Zaharia Toma: “Nu vorbesc cu toti ziaristii din Romania!”

Avind in vedere ca suma este una importanta, cetatenii au tot dreptul sa stie ca ea va fi cheltuita corect si numai in interesul lor.

Rugat sa ne ofere amanunte despre contract, chestorul Zaharia Toma a avut urmatoarea reactie: “Eu sint secretar de stat si nu vorbesc cu toti ziaristii din Romania!”.

Despre acest contract a vorbit insa, intr-o emisiune televizata, si omul de afaceri Ion Tiriac. Aflat in prezent la Jocurile Olimpice, in Grecia, Ion Tiriac ne-a confirmat valoarea contractului si faptul ca, fiind vorba despre o tranzactie publica, MAI ar trebui sa ne ofere toate datele. Ion Tiriac, desi nu se afla in tara, precum Zaharia Toma, a acceptat totusi sa ne dea citeva lamuriri.

“Eu numai ma ocup sa aduc investitorii si dupa aceea oamenii isi fac treaba. Dar acesti investitori (n.r. - EADS) n-au fost adusi ieri. Ei sint in Romania din 1990 si, probabil, chiar dinainte. Singurul meu contact cu acesti oameni este ca Daimler Chrysler este si el actionar, printr-o alta companie, la EADS”, ne-a precizat Ion Tiriac, reprezentant al Daimler Chrysler pentru Romania.

Internele: “Negocierea cu o singura sursa”

Iata cum explica Ministerul Administratiei si Internelor de ce nu pot cetatenii romanii sa afle mai mult despre cum le sint cheltuiti banii.

De ce planul de finantare este tinut secret?

Serviciul de comunicare publica al MAI: Conform HG nr. 1157/2004, planul general de sustinere financiara are caracter secret de serviciu deoarece, in conformitate cu prevederile art.1, pct.1, lit.

a si b din L 544/2001, “se excepteaza de la liberul acces al cetatenilor la informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice precum si cele privind deliberarile autoritatilor care privesc interesele economice si politice ale Romaniei”.

De ce nu s-a organizat licitatie publica?

MAI: In conformitate cu prevederile art. 7 si 8 din OUG nr. 60/2001, pentru achizitii privind ordinea publica si siguranta nationala nu se organizeaza licitatie, ci cerere de oferta. Procedura folosita in cazul incheierii contractului in cauza respecta prevederile HG nr. 1186/2001.

S-a ales procedura negocierii cu o singura sursa deoarece, fiind un proiect major, s-a apreciat ca, din punct de vedere tehnic, acest grup de firme (EADS), cu o autoritate recunoscuta in domeniu, este singurul care are capacitatea de a realiza si intregra sistemul.

EADS - 30 miliarde de euro cifra de afaceri

EADS - European Aeronautic Defence and Space Company - este cel mai mare producator si furnizor de material aerospatial din Europa si al doilea pe plan mondial. Sectoarele sale de activitate acopera domeniile aviatiei comerciale si militare, cel spatial, al sistemelor de aparare si prestarilor de servicii.

EADS a fost infiintata pe 10 iulie 2000, rezultind din fuziunea companiei germane DaimlerChrysler Aerospace AG, a companiei franceze Aerospatiale Matra si a companiei spaniole CASA. In 2003, EADS a realizat o cifra de afaceri de 30,133 de miliarde de euro. Grupul are mai bine de 70 de puncte de productie, avind circa 100.000 de angajati, in special in Germania, Spania, Franta si Marea Britanie.

EADS este o companie inregistrata in Olanda si cotata la bursele din Frankfurt, Madrid si Paris.

EADS ocupa astazi o pozitie privilegiata la nivel mondial in toate domeniile industriei aeronautice, spatiale si de aparare, numarindu-se printre principalii actori pe piata avioanelor comerciale, elicopterelor, avioanelor de lupta si de transport militar, in domeniul spatial, a tehnologiei de aparare si a rachetelor.

EADS inglobeaza companii de renume, precum constructorul de avioane Airbus, compania Eurocopter si societatea spatiala Astrium. EADS este compus din cinci mari divizii: Airbus, Aviatie de transport militar, Aeronautica, Spatiu, Sisteme de Aparare si Securitate.