Romania, tara saraca, tara a intolerantei, a traficului cu droguri, a coruptiei si a copiilor abandonati. Aceasta este imaginea pe care presa straina a conturat-o Romaniei la inceputul acestui an. In comparatie cu Ungaria si Bulgaria, profilul de tara al Romaniei in presa straina este unul negativ, mult mai mult decit a fost anul trecut.

Timp de de patru luni, Institutul pentru Studiul Comunicarii a monitorizat presa din SUA, Marea Britanie, Germania si Rusia, urmarind in special articolele in care se facea referire la Romania, Ungaria si Bulgaria. Tara noastra apare ca avind o economie cu un potential scazut de investitii si o reforma intr-un stadiu nemultumitor.

Cit priveste coruptia, aceasta este raportata la primarii PSD si la sistemul de adoptii.

Totodata, alte lucruri negative despre Romania prezentate de presa straina se refera la crima organizata, traficul cu droguri, discriminarea religioasa, mentinerea unor membri ai fostei Securitati in functii importante, dar si la scandalul legat de acordarea vizelor pentru Marea Britanie.

Romania pozitiva: sportivii si Dacia Logan

In schimb, imaginea pozitiva facuta de presa straina Romaniei se refera doar la faptul ca este prima tara care va fabrica Dacia Logan si ca sportivii romani au obtinut perfomante in cadrul unor competitii organizate la nivel european si mondial.

Bulgaria mai are si ea de lucrat la imaginea externa, presa straina criticind mai ales problemele legate de integrare, deficit bugetar, crima organizata, dar si de faptul ca are trupe slab pregatite pe care le-a trimis in Irak. “Ori Romania nu are o strategie de comunicare la nivel international, ori, daca aceasta strategie exista, ea nu functioneaza.

Conform monitorizarii noastre, Ungaria este singura tara care are o strategie de comunicare. Bulgaria are un inceput de strategie, dar se vede preocuparea fata de informatia care este transmisa la nivel international. In schimb, Romania are bine conturat doar un profil de tara negativ”, a declarat Stefan Stanciugelu, directorul Institutului pentru Studiul Comunicarii.

El a adaugat ca din modul in care este reflectata imaginea Romaniei in strainatate rezulta ca nu exista un departament care sa transmita informatii la nivel international. Referitor la fondul pentru promovarea imaginii Romaniei in strainatate, Stefan Stanciugelu afirma ca, in 2003, din acesta au fost finantate mai ales evenimente organizate in Romania.

Pentru 2004 insa, Stanciugelu spune ca nu stie cum au fost folositi banii. Purtatorul de cuvint al guvernului, Despina Neagoe, il contrazice, mentionind ca Romania are o strategie de comunicare, iar de acest lucru se ocupa Agentia pentru Strategii Guvernamentale, condusa de Vasile Dancu.