Conducerea companiei a fost permanent asaltata de stiristii care intuiau majorarile iminente. Problema insa nu este scumpirea in sine, ci nivelul acesteia, si anume de 8%. Mai exact, benzina se scumpea cu 2.200 lei/litru, iar motorina cu 2.300 lei/litru. S-ar parea ca aceasta a fost cea mai mare si mai insolenta scumpire din Romania ultimilor 14 ani.

O alta majorare, dar mai modesta, a fost in 2002, cand benzina s-a scumpit cu 1.600 lei/litru. "Daca nu scumpeam carburantii, continuam sa subventionam economia" La actualul nivel al majorarii pretului carburantilor, analistii economici au sarit ca arsi, cu ochii pe miscarea preturilor produselor de larg consum, ale serviciilor si ale transporturilor si, implicit, pe evolutia inflatiei.

Nu au ramas indiferenti nici bancherii, care, chiar si fara aceasta scumpire exploziva, prevedeau o inflatie peste 10% in 2004. Petrom, insa, reactioneaza si sustine ca nu poate functiona pe criterii de insularizare si pe reducerea productiei la Arpechim si Petrobrazi prin renuntarea la importuri: "Am mai spus-o si o repet.

Chiar daca din cele 9 milioane tone de titei cat proceseaza Petrom, 6 milioane sunt din productia interna, compania nu poate sa nu reactioneze la ascensiunea pretului titeiului, inceputa chiar din luna ianuarie 2004.

Cresterea este atat de mare - 44,2 dolari barilul, in 19 august 2004, comparativ 32 dolari barilul in 1 ianuarie 2004, incat este imposibil sa nu afecteze orice companie petroliera sau orice rafinarie din lume.

Pentru a nu fi afectati, ar fi trebuit, ca in toate cele opt luni cat a crescut petrolul, sa reducem treptat capacitatile de productie de la Arpechim si Petrobrazi, concentrandu-ne exclusiv pe productia interna. Aceasta atitudine de a te rezuma exclusiv la resursa proprie ar fi paguboasa si penibila. Petrom, deja, se afla intr-o piata globalizata si actioneaza ca atare.

Adica se adapteaza la conditiile pietei. Deci, daca nu scumpeam carburantii, continuam sa subventionam economia, ceea ce nu mai corespunde practicilor europene", ne-a declarat Gheorghe Constantinescu, directorul general al SNP Petrom. Platindu-si corect taxele, Petrom are nevoie si de preturi corecte Cum insa pretul benzinei nu a stat pe loc in 2004, ci a urcat constant, dar sigur - 25.

750 lei/l, in 1 ianuarie, 26.450 lei/l, in 22 mai si 26.900 lei/l, in 1 iulie, directorul Constantinescu argumenteaza: "Acestea nu sunt cresterile Petrom, ele s-au datorat majorarii accizei si a inflatiei.

Daca nici acum nu ni s-ar fi permis sa crestem pretul, in contextul in care toata lumea stie ca Petrom importa 25-30% din necesarul de titei, pierderile rafinariilor Arpechim si Petrobrazi ar fi trecut cu mult peste pragul celor 31 milioane dolari, fiecare, in luna iulie. Aceste pierderi au evoluat pas cu pas, de-a lungul intregului an, ajungand, intr-adevar, la un nivel exorbitant.

Deci, cresterea cu 8% reflecta strict o realitate necesara pentru a nu ne reduce capacitatile de procesare si a nu renunta la personalul aferent. Petrom este, in prezent, cel mai mare platitor de taxe si impozite la bugetul de stat si isi poate permite sa fie in termen in absolut toate platile, dar pentru aceasta este nevoie sa-si faca si corectiile de pret in mod absolut economic.

Daca vreo rafinarie, cu vreo cateva benzinarii, isi poate permite sa tina pretul carburantilor pe loc, inseamna ca nu-si plateste taxele catre stat si zace in datorii. Petrom nu poate adopta o astfel de maniera la valoarea companiei".

"Daca este cazul, putem sa si scadem pretul" Cum, insa, Organizatia Tarilor Exportatoare de Petrol - OPEC a informat ca a majorat productia de titei in iulie, intentie care va continua si in august si septembrie, nu ar fi exclus sa asistam la scaderi ale pretului de titei la bursa.

Gheorghe Constantinescu, directorul general al SNP Petrom ia in calcul si aceasta posibila varianta: "Petrom a demonstrat de nenumarate ori ca a avut puterea morala sa si scada pretul carburantilor atunci cand a fost posibil si cand pretul de cotatie a fost scazut.

Daca si dupa aceasta ascensiune de opt luni, cand pretul la bursa a crescut cu 30%, pretul titeiului va intra in declin, indiferent de factorii de interventie - ca OPEC va creste productia si ca situatia din Irak va intra in normalitate -, atunci si Petrom va avea capacitatea de a-si reduce propriul pret la carburanti".