Declaratia facuta marti, la Braila, de ministrul economiei si comertului, Dan Ioan Popescu, care sugera o posibila reducere a fiscalitatii in sectorul petrolier nu este sustinuta de o initiativa concreta.

Purtatorul de cuvint al Ministerului Economiei si Comertului, Carmen Seuleanu, a nuantat ieri declaratia acestuia si a spus ca ministerul nu lucreaza la vreun act normativ care sa modifice taxele pe carburanti.

Popescu a reactionat la o cerere publica facuta de proprietarii rafinariei RAFO Onesti care cereau guvernului sa tempereze prin masuri administrative cresterea preturilor la benzina si motorina ca urmare a scumpirii titeiului pe pietele internationale.

Rafinaria bacauana anunta, la sfirsitul saptaminii trecute, ca nu va majora pretul la benzina si motorina asa cum au facut-o principalii sai concurenti, Petrom si Rompetrol.

In acelasi timp, proprietarii RAFO cereau guvernului sa intervina in mecanismul de taxare a carburantilor, sugerind ca, in caz contrar, rafinariile care nu-si vor scumpi produsele - asa cum a decis RAFO - vor merge in pierdere.

“Avind in vedere caracterul declarat social-democrat al partidului de guvernamint, caracter cu o puternica tenta de protectie sociala, se impune, in opinia noastra, o analiza a tuturor variantelor prin care pretul carburantilor comercializati in Romania sa fie mentinut la cote suportabile in aceasta perioada de crestere substantiala a pretului titeiului importat”, se arata intr-un

comunicat al conducerii RAFO Onesti. Argumentul protectiei sociale a fost o buna minge ridicata la fileu, iar ministrul Popescu nu a ratat prilejul sa para aproape de oameni. “Reducerea taxelor in industria petroliera poate fi luata in discutie”, a spus demnitarul, adaugind insa ca pragul care ar trebui sa stirneasca ingrijorari - 50 de dolari pe baril - e putin probabil sa fie atins.

Declaratia ministrului are toate sansele sa ramina un simplu exercitiu de retorica electorala cita vreme sint indicii ca, de fapt, autoritatile nu se pregatesc sa modifice taxarea produselor petroliere. “Din declaratia ministrului nu rezulta ca s-ar lucra la un act normativ pentru reducerea fiscalitatii, ci doar ca o astfel de masura poate fi luata in discutie daca va fi cazul”.

Ce nu a explicat Dan Ioan Popescu, iar proprietarii RAFO ignora de-a dreptul este ca modificarea taxelor ar insemna fie incalcarea unor angajamente din calendarul aderarii la Uniunea Europeana (UE), fie incurcarea unor socoteli bugetare. Romania trebuie sa aduca accizele pe carburanti la nivelul celor de pe piata UE, ceea ce inseamna nu reducerea, ci marirea lor.

Pe de alta parte, bugetul a fost socotit pe baza veniturilor pe care le aduce actualul sistem de taxare, iar eliminarea “taxei pe taxa”, cum propun cei de la RAFO, ar reduce, potrivit unor calcule, la o cincime incasarile din consumul de carburanti.

Asadar, ca sa raspunda nevoii de “protectie sociala” de care se arata preocupati proprietarii de la RAFO, guvernul ar urma fie sa puna o frina in drumul catre UE, fie sa stringa cureaua la unele cheltuieli publice.

A treia cale?

Sint insa surse din mediul afacerilor cu produse petroliere care sugereaza o a treia varianta: scaderea accizelor la benzina, compensata printr-o crestere a acestora la motorina, urmind ca, in total, incasarile din accize pe carburanti sa ramina neschimbate.

Oricum, modificarea taxelor sau a mecanismului de taxare a carburantilor ar incepe sa capete certitudine doar dupa ce pe masa guvernului ajunge un proiect de ordonanta sau un proiect de lege. Cea din urma varianta presupune si un vot in parlament, deci un consum mai mare de timp pentru ca modificarea sa fie aprobata.