Cresterea preturilor carburantilor din Romania pana la nivelul celor practicate in tarile europene nu este nici pe departe o conditie impusa de Uniunea Europeana. Asa cum recunosc chiar reprezentantii Ministerului Integrarii Europene, singurele solicitari din partea UE sunt nivelul minim al accizelor la carburanti si preturi care sa acopere costurile de productie.

"Chiar daca organismele internationale nu impun aceasta aliniere, este normal sa se intample asa ceva. Altfel, riscam sa legiferam contrabanda in Romania", spun insa majoritatea operatorilor privati. Ca pretul la benzina va ajunge, in urmatorii doi ani, la circa 1 euro/litru este lucru cert.

De ce trebuie insa sa se intample acest lucru si cine va avea de castigat din aceasta "aliniere"? O anumita influenta in cresterea pretului benzinei o va avea majorarea accizei pana la valoarea pe care aceasta o are in UE.

In acest moment, Romania este in grafic cu alinierea accizelor la nivelul celor europene, ponderea tuturor taxelor aplicate la carburanti reprezentand aproape 70% din pretul final al acestora. In prezent, acciza la motorina este de 190 euro/1.000 litri, urmand ca din 2007 sa se alinieze la nivelul european, de 245 euro/1.000 litri. La benzina, accizele vor creste pana-n 2007 cu 20%.

Ca pretul la benzina sa ajunga insa la 1 euro/litru, ar fi necesara o crestere de inca 25%, in urmatorii doi ani, care nu poate fi justificata doar de majorarea accizelor.

Pentru ultimele cresteri de preturi ale carburantilor, motivatia a fost si explozia preturilor titeiului pe plan international, in conditiile in care aproape jumatate din cantitatea de petrol necesara Romaniei este asigurata din importuri, potrivit unui studiu al Agentiei Europene de Energie.

Totusi, ultimele evolutii de pe pietele internationale arata cotatii in scadere, iar OPEC intentioneaza sa ia masuri pentru "scaderea intr-un ritm mult mai rapid a pretului titeiului". Ceea ce indreptateste speranta ca, pe viitor, cotatia mondiala a titeiului nu va mai fi un factor de presiune pentru pretul benzinei romanesti.

Numai ca, avand in vedere ca la noi practica este ca, odata crescut, pretul sa nu mai dea inapoi, este de asteptat ca din aceasta "conjunctura" sa iasa castigate numai companiile petroliere, care vor obtine profituri substantiale, chiar si in actualele conditii de pret.

De altfel, recenta declaratie a ministrului Dan Ioan Popescu ca benzina si motorina s-ar putea ieftini daca barilul va scadea sub 40 $ nu a starnit deloc entuziasmul marilor companii, care nu s-au grabit sa dea asigurari ferme in acest sens. In acest context, pe masura ce preturile interne la carburanti se vor alinia celor europene, castigurile producatorilor interni vor fi din ce in ce mai mari.

"Atat producatorii, cat si comerciantii din Romania vor inregistra castiguri in urmatorii ani. Unii dintre acestia chiar vor trage adevarate tunuri", sunt de parere specialistii in domeniu.

Majoritatea companiilor petroliere si a comerciantilor care opereaza in Romania merg deja pe profit sau, in cazul in care inregistreaza pierderi, acestea se datoreaza efortului financiar pe care trebuie sa il realizeze pentru achitarea datoriilor istorice sau planurilor de dezvoltare a retelei de benzinarii, care au presupus investitii importante.

Cei care vor simti cel mai rau la buzunar cresterea cu peste 25% a pretului carburantilor in urmatorii doi ani vor fi romanii. Care, potrivit sondajelor, sunt inca adepti entuziasti ai aderarii la UE.

De data aceasta, indemnul de a mai "strange cureaua" va avea o alta motivatie - decalajul dintre viteza de aliniere a preturilor la cele din UE si viteza de aliniere a salariilor romanesti la cele europene. Dupa cum se stie deja, benzina mai scumpa inseamna si transport mai scump, si preturi mai mari la alimente sau case.

Si, pana sa se decida patronii sa dea salarii mai mari sau produse mai bune din profiturile pe care le vor face, toate acestea vor fi platite din buzunarul consumatorului.