Pentru romani, inscrisurile de pe etichete au o importanta care difera de la o categorie de produse la alta

Termenul de garantie, numele producatorului, ingredientele continute si caracteristicile produsului sunt principalele elemente pe care consumatorii le verifica inainte de a cumpara alimente, sucuri si bauturi alcoolice.

Cat de preocupati sunt consumatorii de informatiile inscrise pe ambalaj si care este impactul ingredientelor mentionate asupra deciziei de cumparare? Acestea sunt intrebarile la care compania Daedalus Consulting si-a propus sa raspunda prin realizarea unui sondaj de masurare a gradului de interes pe care romanii il acorda etichetelor bunurilor de larg consum.

Este vorba de o cercetare efectuata in luna aprilie a.c., pe un esantion reprezentativ constituit din 916 persoane, cu varsta intre 18 si 65 de ani, care locuiesc in mediul urban.

Rezultatele sondajului releva faptul ca, in cazul mezelurilor, aproape trei sferturi dintre cumparatori verifica data expirarii, mai mult de jumatate sunt interesati de numele producatorului, iar un sfert analizeaza lista de ingrediente.

Din aceasta ultima perspectiva, mentionam ca cea mai mare sensibilitate se manifesta in privinta continutului de E-uri, 65% din cumparatori afirmand ca ar renunta la marca preferata daca ar sti de existenta acestora in compozitia produsului. Colorantii artificiali, aromele sintetice si conservantii constituie alte motive de renuntare, insa intr-o masura mai mica.

Prezenta amidonului modificat genereaza refuzul de a cumpara mezeluri doar pentru 6% din respondenti. Termenul de expirare este de departe informatia cea mai cautata de catre persoanele care cumpara smantana (83%). Totodata, 54% din acestia sunt interesati de numele producatorului, 27% de caracteristicile produsului, iar 25% verifica lista de ingrediente.

Bucurestenii sunt mult mai sensibili decat restul populatiei la continutul de conservanti, coloranti artificiali sau amidon modificat, in timp ce persoanele cu functii de conducere si intreprinzatorii prezinta un interes sporit fata de numele producatorului. Majoritatea cumparatorilor de iaurturi verifica termenul de expirare de pe eticheta (87%).

Numele producatorului si lista de ingrediente conteaza pentru 55%, respectiv 27% din consumatori. Termenul de garantie starneste interesul, cu precadere, al persoanelor cu varsta intre 45 si 54 de ani (92%, fata de media de 87% inregistrata la nivel national). Cine este producatorul iaurtului? Interesati de aceasta informatie sunt indeosebi ardelenii si absolventii invatamantului superior.

si de aceasta data, bucurestenii par a fi cei mai sensibili la continutul de conservanti sau de amidon modificat, multi dintre ei declarand ca, in astfel de situatii, sunt dispusi sa renunte la marca pe care o achizitioneaza in mod regulat.

Pretentii sporite in cazul alimentelor si sucurilor

Daca in ceea ce priveste produsele lactate si mezelurile, data expirarii este elementul de pe eticheta care conteaza cel mai mult, in cazul berii, vinului sau bauturilor spirtoase prioritar este numele producatorului - aspect important, de altfel, si pentru mai mult de jumatate dintre cumparatorii de sucuri naturale si sucuri carbonatate sau necarbonatate.

Continutul de E-uri este cel mai suparator in cazul mezelurilor. Pe de alta parte, cei mai putin deranjati de prezenta acestora sunt cumparatorii de bauturi alcoolice, se arata in sondajul companiei Daedalus Consulting. E-urile si colorantii ar determina jumatate din cumparatorii de sucuri sa renunte la marca favorita.

Existenta conservantilor genereaza cele mai puternice reactii de respingere din partea cumparatorilor de produse lactate, in timp ce consumatorii de produse spirtoase sunt cei mai putin afectati de acest aspect. si aromele sintetice induc respondentilor o atitudine de renuntare la actul achizitionarii, mai ales daca este vorba de vinuri.

Mai degraba tendinte, decat comportament real

Anca Zamfirescu, Daedalus Consulting

• Aceasta cercetare masoara atitudinile consumatorilor fata de aditivii alimentari, atitudini care nu se reflecta in totalitate in comportamentul prezent, dar care indica tendintele existente.

• Incidenta persoanelor care declara ca ar renunta la un produs in cazul in care ar constata ca i s-au adaugat diferite substante chimice reflecta mai degraba intensitatea atitudinii de respingere a aditivilor, decat un comportament real.

• Ceea ce este interesant de urmarit este comparatia intre produse. Astfel, se poate constata ca sensibilitatea la prezenta aditivilor in bauturile alcoolice este cea mai redusa. In cazul acestor produse, chiar ideea de sanatate este mai putin relevanta. Produsele de baza (mezeluri, iaurt, smantana), consumate zilnic de toata familia, se afla la polul opus.

• Este de remarcat faptul ca, in perceptia consumatorilor, aromele sintetice, colorantii artificiali etc. nu sunt acelasi lucru cu E-urile. Cu alte cuvinte, reactia unui consumator poate fi diferita in cazul in care un ingredient este scris pe eticheta cu indicativul E sau apare ca fiind un colorant.

Cercetarea a fost adaptata acestei stari de fapt, verificate in studii precedente, fiind verificata atat atitudinea cu privire la E-uri, cat si cea referitoare la categoriile de aditivi.