Coruptia, protectia copilului, libertatea presei si independenta justitiei sunt temele de care s-au legat cele mai aspre critici aduse Romaniei de catre Uniunea Europeana. Ele sunt si principalele subiecte dintr-un raport privind progresele in procesul de aderare, prezentat vineri la Bruxelles de oficialii romani.

IRINA CRISTEA

Cu aproape o luna inaintea publicarii raportului de tara pentru Romania, Comisia Europeana a primit, din partea autoritatilor de la Bucuresti, o ultima evaluare a masurilor luate pentru pregatirea aderarii.

Documentul va fi una dintre sursele de informare ale Comisiei pentru intocmirea raportului, care va da, practic, verdictul privind sansele Romaniei de a incheia negocierile de aderare in 2004, cel mai tarziu in 2005, si de a face parte din Uniunea Europeana (UE) in 2007.

STRUCTURA. Raportul prezentat vineri de ministrul Integrarii, Alexandru Farcas, si de negociatorul-sef cu UE, Vasile Puscas, acopera perioada iulie-august 2004 si este structurat asemanator cu cel de tara.

El face referire la performantele realizate de Romania in ceea ce priveste criteriul politic si economic, precum si la stadiul negocierilor de aderare si al aplicarii promisiunilor facute la incheierea capitolelor.

ACCIZE SI CORUPTIE. Taxele si accizele aplicate, arieratele, situatia din penitenciare, numarul societatilor privatizate, situatia fondurilor europene absorbite si a celor ramase “pe hartie” sau dezvoltarea sectorului bancar sunt doar cateva dintre temele dezvoltate pe larg in document.

Expertii europeni vor avea ocazia sa faca socoteli exacte privind numarul de legi adoptate de Parlamentul de la Bucuresti, la orice capitol si in legatura cu orice chichita ceruta de Bruxelles.

Totodata, raportul detaliaza masurile luate in cateva domenii unde Romania a fost criticata constant, in ultimii ani: protectia copilului, coruptia, independenta justitiei, respectarea drepturilor omului si, nu in ultimul rand, a criteriilor necesare pentru a fi considerata economie de piata.

ATENTIE LA COPII! In privinta protectiei copilului, Romania a “raportat” o scadere de la 37.299 la 36.403 a numarului copiilor institutionalizati, o crestere de la 10.888 la 11.226 a numarului asistentilor maternali si a numarului de micuti care au ajuns in grija lor si a rudelor mai indepartate.

Cifrele nu sunt spectaculoase, dar oficialii romani s-au bazat si pe masurile luate din punct de vedere legislativ pentru a-i multumi pe europeni. Se face referire, astfel, la pachetul legislativ in domeniul protectiei copilului, aprobat si publicat in luna iunie 2004, care cuprinde mai multe legi principale si un pachet secundar.

MASURI ANTIABUZ

Infractiunea de insulta a fost eliminata din noul Cod Penal, iar articolul de lege referitor la proba veritatii a fost reformulat in functie de cerintele Conventiei Europene a Drepturilor Omului. Tocmai pentru a scutura legea romaneasca de prevederi care ingradesc libertatea de exprimare, infractiunea de ultraj savarsit prin insulta sau calomnie a fost si ea eliminata din Codul Penal.

Aceste masuri continua amendarea inceputa in 2002, cand, printr-o ordonanta de urgenta, s-a abrogat infractiunea de ofensa adusa autoritatii.

S-a adoptat legislatia pentru combaterea coruptiei, a fost adoptat Codul Deontologic pentru persoanele cu responsabilitati de control si a fost elaborat un pachet legislativ pentru cresterea transparentei si combaterea coruptiei.

A luat fiinta Parchetul National Anticoruptie.

REZULTATE ECONOMICE

Cresterea economica de 6,6% PIB in primul semestru 2004, bazata pe cresterea inregistrata in constructii (8,6%) si servicii (6,5%).

Scaderea ratei inflatiei, care a ajuns la un nivel de 5,1% la sfarsitul lunii iulie 2004, cu 1,9% mai redusa decat in aceeasi perioada a anului 2003. Nivelul inflatiei atins in primele sapte luni ale anului 2004 permit realizarea tintei planificate de 9% pentru intregul an, cu recomandarea UE.

Cresterea productiei industriale a fost de 4,2% in primul semestru al anului 2004 fata de perioada similara a anului trecut.

Reducerea arieratelor si prevenirea acumularii acestora. Volumul lor, la 30 iunie 2004, era cu 16.757,8 miliarde de lei, mai mic fata de 31 decembrie 2003.

Continuarea privatizarii, restructurarea companiei TAROM, votarea Legii falimentului.