Razboiul mediatic dintre Realitatea TV si Antena 1

de     Evenimentul Zilei
Marţi, 7 septembrie 2004, 0:00


Razboiul mediatic dintre Realitatea TV si Antena 1 ascunde probabil un conflict de afaceri intre cei care patroneaza cele doua trusturi de presa: Liviu Luca si Dan Voiculescu. Razboiul dus de cei doi ar putea avea mize politice, dar mai ales economice.

Cei doi sint angrenati in afaceri cu petrol, iar privatizarea Petrom prin cumpararea pachetului majoritar de catre firma austriaca OMV a stricat jocurile grupurilor autohtone in acest domeniu. Livu Luca este interesat sa-si mentina status quo-ul in interiorul Petrom si are momentan exclusivitate prin firma Petrom Service pentru intretinerea si repararea utilajelor de la Petrom.

De partea cealalta Dan Voiculescu, prin Grivco, distribuie circa 30 la suta din produsele Rompetrol, si-ar putea dori extinderea afacerilor sale in domeniu. Petrom si Rompetrol sint cei mai importanti jucatori de pe piata romaneasca de petrol.
Inainte de cistigarea licitatiei pentru Petrom, OMV detinea la Rompetrol, companie gestionata de Dinu Patriciu, un pachet de 25 la suta, iar Dan Voiculescu a fost mereu alaturi de Dinu Patriciu in razboiul mediatic pentru suprematia pe piata petrolului.

Acum cind OMV a cistigat batalia pentru Petrom, Livu Luca fie se considera infrint, fie se teme ca Dan Voiculescu ar putea sa-si extinde in defavoarea sa afacerile. Pe de alta parte Grivco si-a aratat interesul pentru cumpararea DoljChim, un combinat care va fi externalizat din Petrom la cererea OMV.

Prin aceasta externalizare Liviu Luca va pierde, insa, citeva mii de oameni, dar mai ales un client permanent si sigur pentru firma sa de intretinere si reparatii. (Sabina Fati)eplici dur cu Realitatea TV. Politicul si economicul se amesteca din ce in ce mai vizibil in mersul televiziunilor.

Asa s-a ajuns ca Dan Voiculescu, patronul Antenei 1 si presedintele PUR, si Liviu Luca, liderul sindicatelor SNP Petrom, sa-si dea pumni prin intermediul televiziunilor pe care le detin. Intre timp, PSD jubileaza la gindul ca ar putea sa cistige bunavointa Antenei 1, un post care, conform unei surse din interiorul partidului de guvernamint, “tine om la om pe tot terenul”.

Gasiti mai jos explicatii pentru atitudini ciudate la televizor care, in ultimele zile, se poate sa va fi pus pe ginduri.
Liviu Luca liderul sindicatelor din SNP Petrom

• Asociatia salariatilor din SNP este actionarul majoritar al Petromservice, societate specializata in servicii, reparatii si, mai nou,
foraj petrolier si gaze naturale.

• Sindicatul Petrom si-a construit un veritabil imperiu mediatic in ultimii doi ani, fiind actionar principal, prin Federatia Sindicatelor sau prin societatea Petromservice, la posturile de televiziune Realitatea TV, Alpha TV, la ziarul “Ziua”, Radio Total si televiziuni sau radiouri locale.


Dan Voiculescu Antena 1

A fost printre primii interesati de privatizarea Petrom. Cind Radu Berceanu, fostul ministru al industriei, a anuntat ca vrea sa privatizeze Petrom, in 1999, patronul Antenei 1, Dan Voiculescu, a vrut sa se inscrie, prin Grivco, in consortiu cu societatile Gelsor si Tofan.

Antena 1 - Realitatea, bataie in toata regula

Meciul ultimelor zile a fost cel dintre Realitatea TV si Antena 1.

Ca pentru a confirma zvonurile care il indica pe omul de afaceri Sorin Ovidiu Vintu drept persoana din umbra care controleaza Realitatea TV, Dan Voiculescu, seful Partidului Umanist, l-a admonestat in gluma pe un reporter al postului, care i-a adresat o intrebare la faimoasa conferinta de presa in care a negat ca ar fi facut politie politica: “A, de la televiziunea lui Vintu...”.
Atacul a fost declansat joi, 2 august, la “Observator”, principalul jurnal de stiri al Antenei 1, cu un reportaj realizat de Moise Guran despre Petromservice, o firma privata controlata de sindicalistul-om de afaceri Liviu Luca, prin asociatia sindicalistilor din Petrom.

Din moment ce Realitatea TV face parte din noul trust media controlat de sindicalistii Petrom, alaturi de Alpha TV, Prima TV, cotidianul “Ziua” si mai multe posturi de televiziune locale, e evident ca e vorba despre o lovitura calculata.
Povestea conflictelor dintre Voiculescu si Luca e mai veche, de pe vremea cind privatizarea colosului Petrom atirna in balanta; pe atunci, Voiculescu si Luca reprezentau interese comerciale diferite.

Acelasi lucru se intimpla si cu reportajele despre Ovidiu Tender, un inamic in afaceri al lui Dan Voiculescu, care nu pierde nici o ocazie de a-l taxa, fie la Antena 1, fie in “Jurnalul National”.
Atacul din “Observator” a fost cit se poate de direct: Petrom Service, o societate privata care a primit mai multe contracte de foraj cu Petrom, prin incredintare directa, a fost calificata de Moise Guran drept asemanatoare unei firme-capusa, “poate una dintre cele mai mari capuse din Romania”.

Reportajul vorbea despre “aranjamente financiare”, “conflict de interese” si practica atribuirii de contracte prin incredintare directa. Stirea amintea si de beneficiile pe care le-ar fi putut incasa cei peste 100 de directori din Petrom dintr-o rata a profitului, calculata dupa datele obtinute de Antena 1 de la Ministerul Finantelor, de nu mai putin de 1.280a.

Materialul - folosit evident de Antena 1 doar pentru a satisface interesele lui Voiculescu si nu dintr-o dorinta subita de informare - fusese preluat de fapt din “Evenimentul zilei”, care a publicat primul stirea.
Ca replica, la stirile Realitatea TV, reportajul de la conferinta de presa a fost destul de bascalios la adresa lui Dan Voiculescu si a afirmatiilor acestuia legate de trecutul sau de urmarit de catre Securitate.
In seara urmatoare, “Observatorul” a lansat un atac explicit la adresa lui Vintu: vineri, numele lui Vintu (“un personaj si mai controversat, cu o avere estimata la peste 400 de milioane de dolari”, spunea prezentatorul Lucian Mandruta) era mentionat in scandalul listei de clienti VIP ai lui Sile si Nutu Camataru.

Dupa ce joi iesise la iveala numele senatorului independent Vasile Dutu, a doua zi “Observatorul” anunta alte doua: senatorul Traian Rece si chiar Sorin Ovidiu Vintu, cel nominalizat de Voiculescu drept omul din spatele Realitatea TV. A urmat o interventie telefonica din partea lui Vintu, care a cerut sa i se prezinte date oficiale de la Parchet.

Culmea e ca zvonul implicarii lui Vintu in dosarul Camataru a fost dat si de Realitatea TV.
Cu siguranta, e o saptamina agitata pentru Dan Voiculescu.

Dupa comedia cu prezentarea dosarului sau de Securitate intr-o conferinta publica (dosar din care lipsesc nu mai putin de zece ani, exact perioada in care s-a aflat la conducerea firmei Crescent; “dovezi clare”, scria mare pe ecran in reportajul de la “Observator” din seara de 2 septembrie) a venit schimbul de replici cu Mircea Dinescu.

Voiculescu aduce vorba de banii platiti lui Dinescu

La rezervele exprimate public de catre Dinescu in legatura cu problema apartenentei lui Voiculescu la Securitate, patronul “Jurnalului National” (Antena 1 este, cel putin formal, in proprietatea Cameliei Voiculescu, fiica sa) a replicat: “Cum a putut Mircea Dinescu sa colaboreze si sa fie platit de Antena 1 si de “Jurnalul National” daca are dubii cu privire la

provenienta banilor cu care a fost infiintat trustul media condus de familia Voiculescu? (...) De ce s-a minjit colaborind la Antena 1 si “Jurnalul National” care, nu-i asa, ar fi putut fi finantate de mine chiar cu bani furati din acele conturi?” (ale lui Ceausescu - n.r.).
In agitatia din trustul lui Voiculescu a mai aparut un nume de posibil sustinator din mass-media: Petre Mihai Bacanu, directorul “Romaniei libere”. In conferinta de presa cu dosarul, Voiculescu a amintit de procesul pierdut de Bacanu, dupa care a scos o carte a lui cu o prezentare elogioasa pe coperta a patra, semnata chiar de...

Petre Mihai Bacanu! (Un “precursor al capitalismului romanesc”, asa il descrie Bacanu pe Voiculescu in textul respectiv). Mai mult, in aceeasi conferinta, Bogdan Pitigoi, vicepresedintele PUR, a anuntat intentia de a se infiinta o organizatie neguvernamentala (ONG) care sa urmareasca traseul banilor din conturile disparute ale lui Nicolae Ceausescu.

Pentru postul de presedinte, numele anuntat de Pitigoi a fost... ati ghicit, Petre Mihai Bacanu.

Intervine si Tender in ecuatie

In razboiul mediatic e implicat si cotidianul “Atac”, publicatie despre care se spune ca ar fi finantata de Ovidiu Tender.

Numai in ultimul numar, sub titlul “Razboiul lupilor”, se pot citi articole despre dosarul lui Vintu in afacerea FNI, despre datoriile acumulate de firmele lui Dinu Patriciu (alt concurent al lui Tender de pe piata industriei petroliere) sau despre modul in care ministrul Dan Ioan Popescu (care controleaza si domeniul energetic prin autoritati ca Agentia Nationala de Reglementare in

domeniul Energiei) a instaurat o “dictatura” in beneficiul propriu sau al prietenilor de afaceri.

Petrolul - o alta miza a conflictului

Razboiul mediatic dintre Realitatea TV si Antena 1 ascunde probabil un conflict de afaceri intre cei care patroneaza cele doua trusturi de presa:
Liviu Luca si Dan Voiculescu. Razboiul dus de cei doi ar putea avea mize politice, dar mai ales economice. Cei doi sint angrenati in afaceri cu petrol, iar privatizarea Petrom prin cumpararea pachetului majoritar de catre firma austriaca OMV a stricat jocurile grupurilor autohtone in acest domeniu.

Livu Luca este interesat sa-si mentina status quo-ul in interiorul Petrom si are momentan exclusivitate prin firma Petrom Service pentru intretinerea si repararea utilajelor de la Petrom. De partea cealalta Dan Voiculescu, prin Grivco, distribuie circa 30 la suta din produsele Rompetrol, si-ar putea dori extinderea afacerilor sale in domeniu.

Petrom si Rompetrol sint cei mai importanti jucatori de pe piata romaneasca de petrol.
Inainte de cistigarea licitatiei pentru Petrom, OMV detinea la Rompetrol, companie gestionata de Dinu Patriciu, un pachet de 25 la suta, iar Dan Voiculescu a fost mereu alaturi de Dinu Patriciu in razboiul mediatic pentru suprematia pe piata petrolului.

Acum cind OMV a cistigat batalia pentru Petrom, Livu Luca fie se considera infrint, fie se teme ca Dan Voiculescu ar putea sa-si extinde in defavoarea sa afacerile. Pe de alta parte Grivco si-a aratat interesul pentru cumpararea DoljChim, un combinat care va fi externalizat din Petrom la cererea OMV.

Prin aceasta externalizare Liviu Luca va pierde, insa, citeva mii de oameni, dar mai ales un client permanent si sigur pentru firma sa de intretinere si reparatii. (Sabina Fati)

“Noi am dat joi un material in care se dezvaluia un conflict de interese intre Petromservice si Petrom, in urma caruia concluzionam ca Petromservice este o capusa condusa de Liviu Luca. Luca este si seful sindicatului care detine Realitatea TV. Vineri, Realitatea a luat foc. Impotriva Antenei 1, impotriva lui Voiculescu...
Sorin Oancea, Director Antena 3”

“Om la om pe tot terenul”

Antena 1 va deveni post national de televiziune nu numai al PUR, ci si al PSD. Aceasta a fost - potrivit surselor noastre din PSD - una dintre conditiile cele mai discutate la negocierile politice dintre formatiunile conduse de Adrian Nastase, respectiv Dan Voiculescu.

Mariajul politic al celor doua partide face astfel ca la Antena 1 - unul dintre cele mai vizionate posturi TV - sa nu mai fie atacat nici unul dintre liderii PSD, asa cum s-a intimplat la alegerile locale, atunci cind reprezentantii PSD si PUR au candidat pe liste separate.

Dupa cum se stie, televiziunea lui Voiculescu a difuzat in campania electorala de la locale, si nu numai, numeroase reportaje in care candidatii partidului de guvernamint erau facuti cu ou si cu otet. “Nu se va mai repeta situatia din iunie de la locale. S-a vazut ca Antena 1 e cel mai profesionist post la capitolul om la om pe tot terenul”, ne spunea ieri un lider al PSD.

Desi era evident, presedintele executiv al PSD, Octav Cozmanca (participant direct la negocierile de taina), ne-a declarat ieri ca in protocolul cu PUR “nu exista nici o prevedere” referitoare la Antena 1. (Cristian Sutu)

Pesedistul Severin propunea o lege antitrust

In “Raport asupra alegerilor locale din Romania”, prezentat de PSD dupa scrutinul din iunie, la Institutul Ovidiu Sincai, exista un capitol intitulat “Tendinte de berlusconizare a presei”, in care se precizeaza ca relatia Dan Voiculescu-Partidul Umanist -Antena 1-Jurnalul National “reprezinta un caz tipic al modului in care un grup de interese incearca sa

dobindeasca si mai multa putere, prin folosirea in scopuri partizane a unor canale mass-media”.
Adrian Severin, care a prezentat documentul acum doua luni, a descoperit doua metode prin care trustul condus de Dan Voiculescu si-a facut campanie electorala: “1) prin favorizarea candidatilor PUR si 2) prin atacarea contracandidatilor PUR, in special cei ai PSD”.

Pentru a demonstra felul scandalos in care Partidul Umanist a folosit Antena1 in scopuri propagandistice, in Raportul PSD asupra alegerilor locale este citat modul “flagrant” in care a fost “atacat” fostul primar al Bacaului, Dumitru Sechelariu, in cazul caruia “nu s-au adus acuze in mod direct” si “nici dovezi pentru faptele incriminate”, ci

“s-au sugerat anumite concluzii”.
Documentul mentioneaza ca “aceasta forma de manipulare este periculoasa” pentru ca “induce confuzie”.
Tot atunci, Adrian Severin propunea o lege antitrust care sa nu mai permita lovituri sub centura la adresa partidului de guvernamint. Prin noua alianta cu PUR insa, partidul lui Adrian Nastase ar putea beneficia de strategia de “berlusconizare a presei”, criticata dupa locale de PSD. (S.F.)

Antena 1 a cistigat TVR-ul anul acesta

Marul discordiei care a insemnat declansarea unui conflict surd intre TVR si PRO TV a fost renegocierea drepturilor de televizare a meciurilor din campionatul national de fotbal. La jumatatea lunii iulie, contractul dintre LPF si firma Telesport scapase de orice piedici, dupa obtinerea avizului de la Consiliul Concurentei.

In asteptarea rezultatului final (aparusera tensiuni si din partea celor trei mari cluburi, Steaua, Rapid si Dinamo, care doreau sa-si negocieze singure, separat, drepturile de televizare ale meciurilor proprii), am asistat la o batalie a declaratiilor si comunicatelor belicoase, din care a reiesit, in cele din urma, infringerea PRO TV.

Relatia dintre PRO TV si TVR, care isi impartisera pina atunci frateste tortul banos al partidelor de fotbal, s-a deteriorat brusc dupa ce postul public a acceptat un fel de relatie de “non-combat” cu Antena 1. Rezultatul este ca PRO TV a pierdut urmatorul sezon fotbalistic televizat in favoarea principalului contracandidat, Antena 1, si desigur a TVR.
Razbunarea Antenei 1 e cu atit mai dulce, cu cit in trecut PRO TV, care detinea pe atunci drepturile de televizare, refuzase pur si simplu sa le acorde concurentilor macar optiunile 4 sau 5. La negocierile din aceasta vara, PRO TV (ca si Prima TV) nici macar nu s-a prezentat, sperind ca marile cluburi sa reuseasca sa-si impuna punctul de vedere.

Ceea ce, fireste, nu s-a intimplat, astfel ca in acest sezon singurele posturi private care vor transmite meciuri de fotbal din campionat sint Antena 1, National TV si, bineinteles, Telesport. Trebuie spus ca alianta ferma TVR-Antena1 s-a manifestat si prin tribuna care i-a fost acordata lui Voiculescu si partidului sau in Jurnalul postului public sau in diverse talkshow-uri. (B.C.)

Sorin Oancea: “Probabil ca Luca a cerut aceste atacuri”

Ciocnirea celor doua trusturi media are loc intr-un moment in care situatia este foarte diferita pentru fiecare dintre cele doua televiziuni. Realitatea TV se pregateste sa se mute la
Casa Presei, sediul actual al televiziunii apartinind lui Silviu Prigoana. Tot la Casa Presei se afla si cealalta televiziune bucuresteana a grupului media Realitatea, Alpha TV.
Deocamdata, cei de la Realitatea nu au lansat noua grila de programe, Sergiu Toader, directorul stirilor, sustinind ca aceasta va fi lansata abia pe 1 octombrie.
Pina atunci, Toader, care se considera numai un consultant al postului Realitatea, nu face nici un fel de dezvaluiri cu privire la posibilele mutari ce se vor face in televiziune. Totusi, el a precizat ca nu-l intereseaza ce se spune la Antena 1 in acest moment, singurul lucru important fiind lansarea stirilor Realitatii pe 1 octombrie.
Antena 1 incearca sa refaca din imaginea creata de acordul incheiat intre PUR si PSD prin patronul postului. Sorin Oancea, director al viitorului post de stiri Antena 3, a afirmat ca “Antena 1 nu este nici anti nici pro-PSD. Noi ne facem treaba conform deontologiei profesionale.
Din cite imi aduc eu aminte, si atunci cind s-a rupt alianta anterioara dintre PSD si PUR s-a spus ca ar fi fost din cauza Antenei 1, care ataca PSD-ul. Noi ne facem treaba, Antena 1 este o afacere si nu cred
ca am fost inainte de campania electorala mai putin anti-PSD decit in campanie”.
Despre rivalitatea dintre Realitatea TV si Antena, directorul postului condus de Voiculescu s-a aratat surprins: “Care rivalitate? Ei nici nu conteaza in audiente, iar noi sintem lideri. Nici nu avem cum sa fim rivali... Noi am dat
joi un material in care se dezvaluia un conflict de interese intre Petromservice si Petrom, in urma caruia concluzionam ca Petromservice este o capusa condusa de Liviu Luca. Luca este si seful sindicatului care detine Realitatea TV.
Vineri, Realitatea a luat foc. Impotriva Antenei 1, impotriva lui Voiculescu...
Probabil ca Luca a cerut aceste atacuri”. Nici unul dintre oficialii contactati de la Realitatea TV nu a raspuns la aceste acuzatii.


















233 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Duminică