Compania americana General Motors (GM) este singura care si-a manifestat intentia de a veni la privatizarea societatii Electroputere Craiova, iar restul anunturilor "sunt mai mult tatonari in ideea ca uzina s-ar da de pomana", ne-a declarat ieri liderul sindical din societate, Aurel Bojenoiu.

Insa megaconcernul american nu vrea sa vina nici de data aceasta cu bani de acasa pentru a cumpara uzina. "Americanii vor sa intre intr-un parteneriat cu salariatii. Ei vor sa cumparam noi actiunile si ei sa vina ulterior cu capitalul pentru investitii.

Au ceva reticente in a deveni actionari majoritari, pentru ca suntem depasiti tehnologic si avem probleme mari de mediu", a spus liderul sindical.

El a precizat insa ca americanii "ar putea sa cumpere pachetul de actiuni, dar vor garantii pe linie de Guvern, adica garantii de comenzi pe zece ani", a afirmat Bojenoiu. "Si firma Siemens a fost interesata, dar a venit tot cu pretentii. Au cerut contracte de 800 de milioane de euro cu calea ferata, in zece ani", a mai spus liderul sindical.

Precedentul 2002

Este a doua oara cand GM vrea sa cumpere Electroputere pe gratis. Daca prima data statul roman s-a opus privatizarii cu GM, acum doi ani, in momentul actual este greu de crezut ca va mai face acest lucru. In 2002, fosta Autoritate pentru Privatizare a negociat cu GM vanzarea societatii.

Nu s-a batut insa palma pentru ca, potrivit unor agentii de presa straine (Reuters si AP), pretul oferit de americani a fost considerat de romani prea mic - 11 milioane de dolari.

Asta coroborat cu o alta pretentie a americanilor: ei cumpara uzina doar daca aceasta primeste, inainte de semnarea privatizarii, un contract de 100 de milioane de dolari pentru modernizarea a 57 de locomotive electrice.

Americanii mai spusesera ca nu sunt interesati, in principiu, decat de sectorul de productie a locomotivelor si nu au garantat pastarea locurilor de munca. Partea romana nu a fost de acord si privatizarea a cazut. Asta se intampla in septembrie 2002.

Insa, la scurt timp dupa aceasta poveste, in ianuarie 2003, GM a primit contractul de modernizare a locomotivelor CFR, in valoare de 83 de milioane de euro, program pe care il deruleaza la Electroputere. Si, din cat se pare, l-a obtinut fara licitatie.

Conditiile s-au schimbat

Recent, Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) a lansat din nou la privatizare Electroputere. Este a patra tentativa.

Iar conditiile actuale par a fi mai bune pentru GM sau pentru Siemens, despre care se spunea luna trecuta ca ar dori si ea divizia de locomotive - la Electroputere s-au facut deja disponibilizari, iar presedintele AVAS, Mircea Ursache, a dat de inteles ca este de acord cu vanzarea pe bucati a societatii.

Privatizarea s-ar putea perfecta luna viitoare in cel mai fericit caz. Si, chiar daca se va bate palma cu GM chiar si cu acceptarea conditiilor acestuia, (paguboase pentru statul roman), salariatii s-au resemnat: "Chiar daca s-ar putea sa nu-i mai vedem nici pe aia 11 milioane de dolari, cred ar fi bine daca s-ar opta pentru o forma de asociere cu americanii.

Suntem depasiti tehnologic", a spus Bojenoiu.