Suma de 116 milioane de lire sterline, vehiculata de autoritati pentru cumpararea fregatelor, reprezinta doar o prima transa din contract. Cu modernizarile necesare, care trebuie facute tot cu englezii de la BAE Systems care ne-au dat fregatele, suma ajunge la o jumatate de miliard de lire - adica 700 de milioane de euro.

Valoarea totala a celor doua fregate britanice reconditionate cumparate de Armata romana din banii nostri se ridica la 500 de milioane de lire sterline, iar suma de 116 milioane de lire, vehiculata pana acum de autoritati nu reprezinta decat o prima etapa in derularea acestui contract.

Cifra-soc de 500 de milioane de lire sterline a fost vehiculata ieri de presedintele Blocului National Sindical, Dumitru Costin. "Cele 116 milioane sunt doar prima parte a contractului. De acesti bani, noi am comandat doar doua corpuri care plutesc. Pentru ca cele doua fregate sa fie pe deplin interoperabile cu standardele NATO mai trebuie investit mult.

Cu totul se ajunge la jumatate de miliard de lire", a spus Costin.

Cifra a fost partial confirmata de secretarul de stat in Ministerul Economiei pe problemele industriei de aparare, Decebal Ilina.

"Este adevarat, cele 116 milioane de lire sunt doar un prim contract. Ulterior, in functie de capacitatile Armatei romane si de cerintele ei, navele trebuie echipate. Prima fregata, care va ajunge in Romania in decembrie, are montat un tun. Mai trebuie investit in armament, in sistemele de ghidaj, intr-un elicopter si asa mai departe. Totul depinde de cerintele armatei.

Totalul poate sa fie mai mic sau mai mare de 500 de milioane de lire", a spus Ilina.

Restul banilor, tot la englezi

Contractul prin care romanii au cumparat cele doua fregate a fost semnat in decembrie 2002. Pentru fabuloasa suma de 500 de milioane de lire (adica peste 700 de milioane de euro) am cumparat de la BAE Systems doua nave care au fost lansate la apa in 1984 si 1986 si scoase din uz de catre marina britanica in 1999 si 2002.

Prima etapa a contractului, in valoare de 116 milioane de euro, prevede compensatii de 100%. Adica englezii trebuiau sa cumpere produse sau servicii din Romania echivalente cu aceasta suma. Desi pana acum trebuiau sa fie deja facute livrari de 12 milioane de lire, britanicii au cumparat produse in valoare de doar doua milioane de lire.

Contractul a fost facut in asa fel incat modernizarile ulterioare trebuie facute tot cu BAE Systems. Asadar, dupa ce le-am dat 116 milioane de lire englezilor pe cele doua sicrie plutitoare, o sa le mai dam alte 400 de milioane ca sa le echipeze.

Prima fregata, receptionata cu mare fast zilele trecute in portul britanic Porthsmouth de catre presedintele Iliescu, va ajunge in tara in decembrie.

Afacerile cu EADS

BAE Systems face parte din concernul european EADS, care a castigat mult controversatul contract de securizare a frontierelor, in valoare de un miliard de euro, fara licitatie, fara sa se respecte legea achizitiilor militare si in absenta unei solicitari a Uniunii Europene in acest sens.

Nu este singura achizitie paguboasa. Germanii de la Siemes, apropiati de EADS (chiar parteneri ai concernului in contractul de un miliard de euro), au fost alesi, fara licitatie, sa ne livreze cele 120 de garnituri de tren Sageata Albastra.

Lista este mai lunga: achizitionarea de catre Romania a patru avioane Airbus (firma care face parte din consortiul EADS) sau deja celebra afacere Eurocopter (tot membru al EADS) prin care noi le-am pus la dispozitie englezilor o hala de la IAR Ghimbav si le-am si oferit cadou dreptul de prima optiune la privatizarea IAR, in conditiile dorite de ei.