Incepind de astazi, camioanele de mare tonaj vor putea intra in Bucuresti numai noaptea si doar dupa plata unor taxe de acces, in functie de zona (A sau B) pe care o strabat. Acestea sint valabile pentru camioanele destinate transportului de marfa si utilajele mai grele de 5 tone pentru zona A, respectiv 7,5 tone pentru zona B.

Impartirea pe zone si taxele de acces, stabilite prin hotarire a Consiliului General al Municipiului Bucuresti (134/2004), sint vehement contestate de transportatori.

Pentru accesul in zona A, taxele pentru obtinerea autorizatiilor vor fi de 20 milioane de lei pentru o luna (sau 2.000.000 lei ziua) pentru camioanele cu masa totala autorizata intre 5 si 7,5 tone.

Pentru camioanele cu masa intre 22 si 40 tone taxa este mult mai mare - 160 milioane lei pentru o luna (16 milioane lei/zi), peste aceasta greutate urmind a se incasa 200 milioane lei pe luna, respectiv 20 de milioane lei pe zi. In zona B, taxele vor fi urmatoarele: 5 milioane lei/luna (500.000 lei/zi) pentru vehiculele cu masa intre 5 si 7,5 tone; 25 milioane lei (2.500.

000 lei/zi) pentru vehiculele intre 22 si 40 de tone; 30 milioane lei (3.000.000 lei/zi) pentru cele care depasesc 40 de tone. Soferii care nu vor respecta restrictiile impuse sint pasibili de amenda cu sume cuprinse intre 30 si 50 milioane lei. Cei care vor fi prinsi de trei ori intr-un an ca incalca regulile nu vor mai avea voie sa circule cu autovehiculul respectiv in zonele restrictionate.

Transportatorii acuza

Sergiu Botez, purtator de cuvint al Asociatiei Romane a Transportatorilor Rutieri Internationali (ARTRI), considera ca este anormal ca un operator de transport sa plateasca un tarif zilnic de parcurgere a drumurilor bucurestene de zeci de ori mai mare decit cel perceput pentru utilizarea drumurilor nationale (prevazute de Ordonanta 15/2002). In prezent, acesta din urma este de 2 Euro (82.

000 lei) pentru o zi de utilizare a drumurilor nationale in cazul autovehiculelor de transport cu minim patru axe (de la 12 tone in sus), acesta urmind sa creasca incepind cu 2008 la 8 euro zilnic (329.000 lei).

Bucurestiul, cel mai costisitor

Printre cei mai afectati de aceasta masura sint cei care au garaj intr-una din zonele de restrictie. “Masura adoptata de primarie ne va aduce pierderi foarte mari. Practic trebuie sa platim taxe chiar de la iesirea din garaj. Vor creste cheltuielile de regie, costurile salariale. Nu mai vorbesc de partenerii care nu cred ca vor accepta sa lucreze si ei noaptea.

Asta inseamna ca va creste timpul alocat incarcarii - descarcarii, repet, nu cred ca se va mari deoarece majoritatea intreprinderilor si institutiilor particulare sau de stat (vezi vama romana) se vor grabi

sa-si armonizeze programul de lucru cu cel impus noua”, ne-a declarat Natalia Voicu, director al SC Translogistic MN SRL. Aceasta firma efectueaza transporturi internationale de confectii si marfuri generale inclusiv in Monaco unde, spune Natalia Voicu, nu plateste nici o taxa. Taxa este practic unica in Europa.

Astfel de taxe se mai aplica doar in centrul Londrei (pe circa 10a din suprafata acesteia) si in orasele norvegiene Oslo, Bergen si Trondheim, acestea din urma realizind astfel scheme de finantare a infrastructurii cu ajutorul taxei. Toate aceste masuri au ca scop insa descongestionarea traficului si se aplica, echitabil, tuturor autoturismelor, nu doar transportatorilor de marfa.

Taxele sint cu mult mai mici decit cele aplicabile in Bucuresti. La Trondheim, aceasta este de 3,2 USD/zi (108.000 lei), in timp ce la Londra se percep cele mai mari taxe - 5 lire sterline pentru o zi (putin peste 300.000 lei).

Autorizatii, eliberate in toate zilele lucratoare

In legatura cu noua hotarire care reglementeaza circulatia autovehiculelor de mare tonaj pe teritoriul Capitalei, seful Directiei Transporturi, Drumuri si Siguranta Circulatiei din Primaria Capitalei, Gheorghe Udriste, ne-a declarat: “S-au exceptat doar noua zone “grele” ale orasului, unde se poate circula intreaga zi, dar pe baza de autorizatie.

Operatorii de transport care au garajul in zona A sau B trebuie sa achite aceleasi taxe ca si ceilalti. Firmele care preiau comenzi cu incarcare din alte orase, chiar daca trebuie sa iasa doar din garaj, sint obligate sa-si scoata autorizatie din timp”. Udriste a mai adaugat ca autorizatiile se elibereaza in orice zi lucratoare.

“Astazi, de exemplu, Serviciul de Sistematizare a Circulatiei din Primaria Capitalei a eliberat 300 de autorizatii, pe baza urmatoarelor documente: ordinul de plata, certificatul de inmatriculare si traseul pe care circula si care trebuie trecut pe autorizatie”, a mai precizat Udriste.

Zone cu restrictii

Zona A de delimitare a restrictiilor pentru autovehiculele cu masa totala autorizata mai mare de cinci tone este delimitata de strazile: Bd. Dacia, Traian, Dimitrie Onciul, Zece Mese, Nerva Traian, Bd. O. Goga, Bd. Marasesti, Mitropolit Nifon, Bd. Libertatii, Bd. Natiunilor Unite, B.P. Hasdeu, Splaiul Independentei, C. Noica, M. Vulcanescu, Piata Romana.

Zona B de restrictii este delimitata de strazile: Aerogarii, Alex. Serbanescu, Barbu Vacarescu, Fabrica de Glucoza, Petricani, Doamna Ghica, Soseaua Colentina, Fundeni, Morarilor, Basarabia, Bd. 1 Decembrie 1918, Th. Pallady, C.

Ressu, Fizicienilor, Energeticienilor, Vitan, Vitan Birzesti, Ion Iriceanu, Turnu Magurele, Luica, Soseaua Giurgiului, Alexandru Anghel, Prelungirea Ferentari, Calea Ferentarilor, M. Sebastian, Calea 13 Septembrie, Bd. Ghencea, Brasov, Virtutii, Cringasi, Pasajul Grant, Grivitei, Bucurestii Noi, Jiului, Poligrafiei, Pasajul Jiului, Baiculesti, Straulesti, Ion Ionescu de la Brad.

Autovehiculele de peste 5 tone nu vor avea voie sa tranziteze Bucurestiul daca nu au ca destinatie finala acest oras.

Restrictiile sint prevazute astfel pentru perioada de toamna (pina la 14 iunie 2005): intre orele 19-8, se va putea merge pe baza de autorizatie, intre orele 8-19 circulatia fiind interzisa.

Fara restrictii vor putea circula ambulantele, autovehiculele pompierilor, politiei, jandarmeriei, masinile destinate interventiilor la avarii, vehiculele care transporta piiine, masinile de salubritate si cele de posta.

(Ev. Zilei)