Landini va prelua Tractorul Brasov

de     HotNews.ro
Joi, 16 septembrie 2004, 0:00


Dupa ce Parlamentul a aprobat, pe 13 septembrie, OG nr. 53/2003 referitoare la privatizarea SC Tractorul Brasov, saptamana viitoare va fi consfiintit transferul proprietatii societatii brasovene catre noul proprietar, firma italiana Landini SpA.

Astfel, dupa un an de negocieri, tergiversari si blocaje, mai mult sau mai putin obiective, uzina de tractoare din Brasov, "curatata" si scutita de toate poverile financiar-bugetare, va intra in proprietatea italienilor carora le-au fost acceptate toate conditiile impuse in momentul semnarii contractului de vanzare-cumparare.

"Deputatii au fost de acord cu toate prevederile ordonantei si saptamana viitoare il asteptam pe Valerio Morra, presedintele firmei Landini, sa semneze transferul de proprietate",

ne-a declarat Gheorghe Apostu, presedintele sindicatului Tractorul, care a mai mentionat ca "partea romana a acceptat inclusiv acordarea subventiilor pentru tehnica agricola si transferul pachetului de actiuni de la SIF Transilvania in portofoliul Landini".

Cat priveste soarta viitoare a salariatilor, liderul Apostu a afirmat ca "acordul social cu italienii a fost agreat in proportie de 80%, dar dupa deblocarea situatiei nu sunt probleme in semnarea sa. Timp de 5 ani, proprietarii s-au angajat sa pastreze acelasi numar de angajati si sa aplice o crestere a salariilor, care, in prezent, inseamna o medie de 4.800.

000 lei pentru salariul de incadrare".


Termenul-limita, 15 septembrie

Contractul de privatizare a fabricii Tractorul a fost semnat pe 26 septembrie 2003, firma italiana Landini obtinand 80,1% din actiunile fabricii, detinute de APAPS (55%) si de AVAB (25%). Contractul prevedea plata a 28,3 milioane de euro si preluarea unor datorii in valoare de 17 milioane de euro, pastrarea unui numar de 3.

300 de angajati, iar, in perioada realizarii investitiilor, proprietarul sa nu dizolve sau lichideze voluntar societatea si sa nu greveze cu sarcini un pachet de 51% din capitalul social.

Motivul ezitarii firmei italiene era faptul ca Executivul a anuntat la inceputul anului ca nu va mai subventiona cumpararea de tractoare si masini agricole.

La 4 august, presedintele AVAS, Mircea Ursache, a trimis o notificare societatii italiene, prin care anunta ca toate clauzele rezolutorii ale contractului au fost indeplinite: acordarea transei a doua a subventiei de 45% pentru producatorii de tractoare, transferul actiunilor SIF Transilvania de la Tractorul, in compensatie cu actiunile detinute de AVAS la Rulmentul Brasov, si readucerea fabricii

de scule in patrimoniul Tractorul.

La data privatizarii, Tractorul era in imposibilitatea achitarii salariilor si a datorilor curente, fiind in pericol ca in orice moment sa fie inchisa deoarece, pe 28 iunie 2003, expirase si perioada de supraveghere financiara, fapt ce genera riscul declansarii procedurii falimentului.

In aceste conditii, OG 53/2003 era singura solutie de mentinere a SC Tractorul, iar firma Landini, unicul pretendent.


Conditii dure impuse de Landini

Cum era de asteptat - data find situatia dificila a societatii brasovene - la negocierile contractului de vanzare-cumparare, italienii de la Landini au pus o serie de conditii foarte dure, ce au provocat un blocaj al negocierilor de peste un an, timp in care pierderile financiare ale uzinei Tractorul s-au majorat cel putin cu 4 miliarde lei pe fiecare zi de intarziere.

De altfel, pentru a permite o privatizare cat mai rapida, OG nr. 53/2003 a prevazut ca Tractorul si, implicit, firma italiana sa beneficieze de un set de scutiri si alte inlesniri care au fost cuprinse si in contractul de vanzare-cumparare.

Astfel, pana la data efectuarii transferului de proprietate, societatea va beneficia de scutirea de la plata obligatiilor bugetare restante datorate si neachitate, a dobanzilor si penalizarilor aferente, precum si de scutirea totala de la plata tuturor obligatiilor rezultate din creditele acordate de Eximbank.

De asemenea, societatea a fost scutita de la plata obligatiilor catre Ministerul Finantelor pentru imprumutul de 30 miliarde lei acordat pentru finantarea productiei de tractoare, precum si pentru creditele primite de la Eximbank, BRD, Demir Bank si BHF. (L. Solomon/A. Popp)

Gardianul - 16 septembrie 2004

Desi ieri a fost termenul-limita pina la care concernul italian Landini putea sa anunte daca mai doreste sa cumpere uzina brasoveana Tractorul, italienii nu au dat nici un semn de viata. Cu toate ca se anuntase ca, daca pina pe 15 septembrie nu exista un semnal de la Landini, fabrica va fi repusa la privatizare, nici acest lucru nu s-a intimplat.

Si asta pentru ca Mircea Ursache este in concediu si nu a luat nici o hotarire in acest sens. Presedintele AVAS a declarat ca va studia “problema Tractorul” la intoarcere pentru ca nu a delegat pe nimeni sa se ocupe de aceasta chestiune in perioada cit lipseste.

Reprezentantii Biroului de presa al AVAS spuneau ieri ca “reprezentantii Landini nu au trimis inca nici o notificare, dar si asteptam in continuare. O hotarire privind soarta uzinei Tractorul va fi luata de domnul Ursache”.

Asta dupa ce, marti, prin Camera Deputatilor a trecut legea care aproba Ordonanta 53/2003 privind stergerea datoriilor uzinei catre stat, in vederea privatizarii, precum si celelalte facilitati cerute de Landini. Practic, acum s-au creat toate premisele pentru ca fabrica sa fie cumparata de italieni.
In august, Landini, prin presedintele sau, Valerio Morra, ceruse un ragaz pentru a examina daca mai ramin valabile conditiile negocierilor pentru achizitionarea societatii. Cererea a fost acceptata de AVAS, situatie in care a fost stabilita o intilnire “imediat dupa 15 septembrie, la Bucuresti”.

Acest schimb de replici a avut loc dupa ce Ursache anuntase la Brasov ca, daca “domnul Mora de la Landini nu vine imediat sa preia societatea, se va anula contractul cu italienii si va demara o alta procedura”. Tot atunci, Ursache precizase ca facut o sesizare la Inspectoratul General de Politie impotriva reprezentantului Landini in Romania, Mario Frola.

Sesizarea se referea la modul in care acesta a realizat importul de tractoare din Italia, prin firma lui din Romania, pe care le-a vindut in tara “la pret subventionat”, desi nu indeplinea conditiile pentru a primi facilitati de la stat.

Ev. Zilei - 16 septembrie 2004



















474 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă