Piata romaneasca a aparatelor electrocasnice va fi, in acest an, in valoare de 650-750 milioane euro, inferioara celei inregistrate anul trecut, dar reprezentantii industriei mizeaza pe o revigorare anul viitor, cand estimeaza o crestere cu 10-15%.

„Abia in 2005, valoarea pietei electrocasnicelor va reveni la nivelul din 2003, cand s-a situat intre 750 si 800 milioane euro“, a apreciat, joi, Oguzhan Ozturk, directorul general al Arctic Gaesti.

La randul sau, Dan Ostahie, directorul general Altex, a declarat ca piata electrocasnicelor a cunoscut o usoara scadere in prima parte a anului, dar va creste cu 10% pana la sfarsitul lui 2004. „Piata se va situa in linii mari la un nivel apropiat celui de anul trecut.

Asa cum s-a vazut in primele opt luni, piata a fost puternic influentata de normele pentru creditul de consum“, a afirmat Ostahie.

El a explicat ca, in lunile aprilie-iunie, s-a constatat o usoara revigorare, dar perioada iulie-august a reprezentat un nou interval de scadere, in special in ceea ce priveste vanzarile de aparate de aer conditionat si frigidere, ca urmare a temperaturilor scazute.

Totodata, cumparatorii s-au orientat, anul acesta, mai mult spre achizitionarea de produse IT si telefoane mobile, vanzarile de „electrocasnice albe“ (frigidere, masini de spalat, aragazuri) fiind mai mici decat in 2003. In ceea ce priveste anul 2005, Ostahie a apreciat ca evolutia pietei va fi determinata de factorii macroeconomici, dar rata de crestere se va situa intre 10 si 15%.

Directorul de marketing al retelei de magazine Domo, Razvan Iancau, considera ca primele luni ale acestui an au dovedit ca dinamica vanzarilor este inca sensibila la evolutia creditelor de consum. O data cu introducerea normelor BNR, mai restrictive, vanzarile au marcat o scadere fata de acelasi interval al anului trecut cu 15-20%.

„Acest lucru s-a remarcat si prin evolutia componentei vanzarilor la principalii retaileri. Astfel, cumparaturile cu plata pe loc au crescut usor, iar ratele au depasit cu putin 50% din totalul vanzarilor, fata de anul trecut, cand reprezentau 75-90%“, a mai spus Iancau.

In acelasi timp, s-a observat orientarea consumatorilor romani catre achizitia de automobile, locuinte si vacante, prin intermediul facilitatilor de creditare.

„Pentru urmatorul an, consideram ca exista un potential evident de crestere a pietei, atat datorita lansarii unor concepte noi de magazine - DomoLand si Media Galaxy, cat si a faptului ca gradul de inzestrare cu produse electrocasnice, electronice si IT este in Romania 30-35% fata de tarile din Comunitatea Europeana, iar conceptul «inlocuire» va aparea si in Romania in urmatorii

ani“, a conchis Iancau.