Procedura de inmatriculare in Registrul Comertului si de inregistrare fiscala a persoanelor fizice, asociatiilor familiale si persoanelor juridice se modifica, potrivit unui act normativ care va intra in vigoare pe 13 octombrie a.c..

Astfel, conform Legii 358/8 septembrie 2004, societatile comerciale, companiile nationale, grupurile de interes economic, regiile autonome si organizatiile cooperatiste, precum si sucursalele infiintate de acestea au obligatia ca, dupa inmatricularea in Registrul Comertului si inregistrarea fiscala sa ceara si autorizarea functionarii.

Daca agentul economic desfasoara activitati inaintea obtinerii acesteia, amenzile pot ajunge pana la 100 milioane de lei. Noul certificat continand codul unic de inregistrare va putea fi obtinut pana la 30 decembrie 2004.

Dupa inmatricularea in Registrul Comertului si inregistrarea fiscala, societatile comerciale, companiile nationale, grupurile de interes economic, regiile autonome si organizatiile cooperatiste, precum si sucursalele infiintate de acestea, denumite "solicitanti", au obligatia, potrivit articolului 2 din Legea 358/8 septembrie 2004, sa ceara autorizarea functionarii.

Actul normativ cu pricina, care intra in vigoare din 13 octombrie a.c., stabileste procedurile de inregistrare in Registrul Comertului, de autorizare a functionarii, data pana la care pot fi preschimbate certificatele de inmatriculare si inregistrare fiscala, precum si amenzile care vor fi date in cazul contravenientilor.

Solicitantul trebuie sa ceara cinci autorizatii

Dupa inregistrarea in Registrul Comertului si atribuirea codului unic de inregistrare, solicitantul are obligatia de a cere nu mai putin de cinci autorizatii. Este vorba de actul de autorizare pentru prevenirea si stingerea incendiilor (n.r.

- PSI), emis de brigazile si grupurile de pompieri militari din subordinea Ministerului Administratiei si Internelor, actul de autorizare sanitara, emis de directiile de sanatate publica teritoriale din subordinea Ministerului Sanatatii sau de ministerele cu retea proprie de sanatate publica, actul de autorizare veterinara, emis de directiile veterinare pentru siguranta alimentelor teritoriale

sau, dupa caz, de Autoritatea Nationala Sanitara Veterinara si pentru Siguranta Alimentelor sau de ministerele cu retea veterinara proprie, actul de autorizare de mediu, emis de autoritatile publice teritoriale de protectia mediului din subordinea Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor, precum si de actul de autorizare din punctul de vedere al protectiei muncii, emis de inspectoratele

teritoriale de munca din subordinea Ministerului Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei.

Amenzi de pana la 100 milioane de lei

Toate acele societati comerciale care desfasoara activitati inaintea obtinerii autorizarii functionarii vor fi sanctionate cu amenzi contraventionale care pot ajunge si pana la 100 milioane de lei. Bani din buzunar va scoate insa si statul, in cazul in care oficiile Registrului Comertului sau autoritatile publice implicate pierd documentele depuse de solicitant.

In acest caz, amenzile judiciare sunt insa ceva mai mici, respectiv intre 500.000 si cinci milioane de lei. Constatarea contraventiei si aplicarea sanctiunii se realizeaza, in primul caz, de organele de control ale institutiilor competente sa emita autorizarea de functionare, iar in cel de-al doilea caz, prin incheiere pronuntata de judecatorul delegat.

Preschimbarea actelor, pana la sfarsitul anului

Actul normativ stabileste si termenul pana la care pot fi preschimbate certificatul de inmatriculare si cel de inregistrare fiscala. Astfel, ultima data pana la care poate fi solicitat certificatul continand codul unic de inregistrare este 30 decembrie 2004.

Neefectuarea preschimbarii certificatului de inmatriculare si a celui de inregistrare fiscala cu noul act continand codul unic pana la sfarsitul anului in curs duce, potrivit articolului 30, la dizolvarea de drept a persoanelor juridice.

De dizolvarea firmei respective sunt instiintate atat persoana juridica aflata "in culpa", cat si Ministerul Finantelor Publice, prin Agentia Nationala de Administrare Fiscala, decizia fiind publicata, concomitent, si pe pagina de Internet a Oficiului National al Registrului Comertului.

Asistenta, dar pe banii solicitantului

Toate aceste proceduri de preschimbare a documentelor pot crea mari dureri de cap solicitantilor. Statul constientizeaza aceasta stare de fapt si acorda servicii de asistenta. Toti cei care au nelamuriri pot primi ajutor, insa vor trebui sa mai scoata ceva bani din buzunar, intrucat toate aceste servicii nu sunt gratuite.

Astfel, "in cadrul oficiilor Registrului Comertului de pe langa tribunale se desfasoara activitati de asistenta acordate solicitantilor, la cererea si pe cheltuiala acestora, in vederea asigurarii indrumarii pentru efectuarea procedurilor necesare inregistrarii in Registrul Comertului a actelor constitutive sau modificatoare si a obtinerii autorizarii functionarii de la autoritatile publice

implicate", precizeaza articolul 33. Solicitantii vor trebui sa plateasca suplimentar daca vor solicita informatii privind completarea corecta a cererii de inregistrare, a formularelor tipizate sau a cererii de autorizare. Tot pe cheltuiala solicitantului se va tehnoredacta cererea de inregistrare sau se vor proiecta si executa sigla si emblema firmei.