Alianta Europeana pentru Standarde in Publicitate (EASA) afirma ca este, "in numele industriei publicitatii, singura voce cu autoritate in materie de auto-reglementare a publicitatii". EASA are ca membri 28 de organizatii nationale de auto-reglementare si 13 federatii din industria europeana a publicitatii.

Desi este 'europeana', printre cele 28 de organizatii nationale, 4 sint organizatii din SUA, Canada, Noua Zeelanda si Africa de Sud. De asemenea, desi este 'europeana', una din cele 28 de organizatii nationale de auto-reglementare este din Romania.

In mod normal, ar trebui sa fim mindri ca sectorul neguvernamental 'a ajuns in Europa', SI in acest domeniu, inaintea celui guvernamental.

Cum, insa, realitatea ultimilor ani ne-a demonstrat ca, in triunghiul bermudelor mioritice, 'normalitatea' isi ia, adeseori, concediu de boala atunci cind te astepti mai putin, sa examinam o clipita cum se vede auto-reglementarea de la Bruxelles si in ce oglinda-oglinjoara a ajuns sa fie ea privita in strada Buzesti - din Bucuresti, 'normal'...

Episodul 1. Auto-reglementarea – o victorie a responsabilitatii sociale

'Auto-reglementare' - ce cuvint minunat! In orice domeniu s-ar pomeni de auto-reglementare, acest termen stirneste instantaneu respectul auditoriului: iata, spun chibitii, o breasla de indivizi responsabili, carora le pasa ce crede publicul despre ei si care vin in intimpinarea legislatiei (ba chiar, adeseori, depasind limitele legislatiei, tocmai pentru ca politicienii sa nu sara cu

reglementarea peste cal), stabilindu-si singuri reguli de buna purtare – o breasla de ladies si gentlemen care vor sa fie siguri ca vor putea pasi cu fruntea sus ori de cite ori se nimereste vreun consumator prin preajma.

Adeptii auto-reglementarii in publicitate nu ezita nici o clipita sa se refere la aceasta ca fiind o expresie profunda a responsabilitatii sociale corporatiste (social corporate responsibility). Sa vedem de ce...

"Publicitatea joaca un rol esential in economiile de piata – stimulind cresterea economica si inovatia, incurajind competitia si diversificind optiunile consumatorilor. Pentru a indeplini toate aceste obiective, publicitatea trebuie sa beneficieze de increderea publicului: sa fie legala, decenta, onesta si corecta.

Daca publicitatii care nu respecta aceste cerinte i se permite sa circule nestinjenita pe piata, chiar daca aceasta reprezinta doar un mic procentaj din total, increderea consumatorului se va eroda incetul cu incetul si va suferi intreaga industrie. Din acest motiv, reglementarea, in acest domeniu, nu este doar in interesul consumatorului, ci al insesi industriei publicitatii.

Auto-reglementarea este, deci, un sistem prin care industria publicitatii se auto-administreaza.

Cele trei componente ale acesteia (clientii care platesc pentru publicitate, agentiile de publicitate responsabile pentru forma si continutul publicitatii si media care difuzeaza publicitatea) colaboreaza in vederea elaborarii de standarde in publicitate si pentru a pune la punct un sistem care sa garanteze faptul ca publicitatea care nu respecta aceste standarde este modificata de indata sau

inlaturata."

"Sistemul este compus, de regula, din trei componente:

- organismul care elaboreaza codul, care il pune pe hirtie si este responsabil pentru amendarea si actualizarea acestuia; acest organism reprezinta partile constitutive ale industriei publicitatii, deoarece codul este al industriei respective si intreaga industrie a convenit, in mod voluntar, sa se supuna acestui cod;

- organismul care aplica acest cod, responsabil pentru interpretarea codului, aplicarea acestuia la diferite cazuri specifice si care decide cu privire la masurile care trebuie luate; adesea, presedintele si unii membri ai acestui comitet sint independenti de industria publicitatii – ei pot fi, de pilda, universitari, medici sau reprezentanti ai unor asociatii ale consumatorilor;

- secretariatul permanent – personalul responsabil de activitatea zilnica a organizatiei de auto-reglementare."

Suna minunat, nu-i asa? Pasajele de mai sus reproduc ad literam paragrafe din paginile 5 si 8 ale publicatiei Auto-reglementarea in publicitate. Esentialul (Advertising Self-regulation. The Essentials), European Advertising Standards Alliance (EASA), 2003.

Episodul 2. Intrerupem acest text pentru... P U B L I C I T A T E

Romanian Advertising Council (RAC) sau, citeodata, Uniunea Consiliului Roman pentru Publicitate, a fost infiintat in 1999, "cu scopul de a sprijini dezvoltarea in Romania a unui mediu de afaceri decent si onest, potrivit Codului de Practica in Publicitate pe care l-a elaborat.

" RAC afirma ca "a fost recunoscut de catre CNA ca singurul corp de autoreglementare din Romania, prin protocolul de colaborare semnat la data de 15 octombrie 2003" – cu mai mult de trei luni inainte ca RAC sa devina membru al EASA - Alianta Europeana pentru Standarde in Publicitate (eveniment survenit la 24 ianuarie 2004).

La data aparitiei acestui text, RAC avea 19 membri:

* 3 (trei) agentii de publicitate - Lowe & Partners), Scala Thompson Communications si TBWA;

* o organizatie identificata ca International Advertising Association (sic!) - fara web site propriu si care nu apare nici ca filiala, nici ca asociata IAA pe site-ul acestei organizatii;

* 15 companii, in calitate de clienti de publicitate;

* nici o institutie sau organizatie media.

Codul de Practica in Publicitate, elaborat de RAC, agreat de cei 19 membri RAC si cu aplicare la acestia si numai la acestia, se afla aici.

Pagina de contacte a site-ului RAC indica membrii Consiliului Director al RAC, avocatul care asigura asistenta juridica pentru RAC si contacte pentru Secretariatul Executiv al RAC.

NU veti gasi nicaieri pe site-ul RAC: componenta "Comitetului Consiliului Roman pentru Publicitate" (care, conform Codului, "decide ca o reclama nu corespunde regulilor Codului"; nici componenta "Comitetului Etic" care, conform art.

48 din statutul RAC "primeste si cerceteaza sesizari in legatura cu practicile de publicitate si incalcarea codurilor de buna practica stabilite de Consiliul Roman pentru Publicitate transmise de orice persoana ori grup avand un interes legitim sau analizeaza din proprie initiativa astfel de aspecte si emite decizii"; nici existenta sau componenta vreunui 'comitet de apel' sau un organism

similar ori o procedura prin care o persoana fizica sau juridica afectata de o "decizie" a unui organ al RAC poate contesta acea decizie; si nici vreo lista a deciziilor sau recomandarilor RAC avansate Consiliului Roman al Audiovizualului in virtutea protocolului semnat intre cele doua institutii.

Episodul 3. Poate pe Marte...

Acest text este un produs post-modernist prin excelenta si, prin urmare, va invita sa parcurgeti si sa comparati dumneavoastra principiile EASA si cele ale RAC, sa vedeti ce va iese – noi credem ca v-am facut aceasta sarcina destul de usoara: am punctat chestiuni care tin de reprezentativitatea unei ’organizatii de auto-reglementare’ in acceptia EASA, am amintit doar de altele

privind transparenta, consultarea larga in ceea ce priveste elaborarea Codului de buna practica si necesitatea unei instante de apel...

Si vom reveni, asupra acestui subiect, oricum – indiferent daca am fost suficient de limpezi pina acum sau nu...