UE va taxa aspru Romania pentru hartuirea presei

de     HotNews.ro
Marţi, 28 septembrie 2004, 0:00

Culmea libertatii presei:
televiziuni puzderie, informatie critica ioc!

Dupa ani la rind de flagelare a Romaniei pentru felul in care isi trata copiii institutionalizati, Comisia Europeana are acum o noua cauza: libertatea presei, scrie prestigiosul saptaminal international “Time”.

Raportul anual al Comisiei asupra progreselor inregistrate de Romania pe calea accederii la UE, preconizat sa fie publicat la 6 octombrie, va trata dur tara noastra pentru hartuirile si intimidarile ziaristilor si pentru ingerinta in continutul editorial, a declarat la Bucuresti un diplomat occidental familiarizat cu proiectul.
Raportul va nota ca putini dintre faptuitorii actelor de violenta impotriva jurnalistilor au fost deferiti justitiei, si ca tot mai marea concentrare a proprietatii asupra mass-media in miinile elitelor politice si de afaceri duce la autocenzura. Se pare ca documentul nu va cita cazuri exacte.

Dar exemplele nu sint greu de gasit, spune Mircea Toma, directorul Agentiei Media Monitoring din Bucuresti.
Potrivit cifrelor agentiei, cel putin 29 de ziaristi au fost amenintati sau atacati in Romania de la inceputul anului. Guvernul neaga orice amestec, afirmind ca parlamentul controleaza televiziunea si radioul publice, iar restul - firmele private. Dar oficialii UE sustin ca aceste critici trebuie luate in serios. In decembrie anul trecut, premierul Adrian Nastase a luat peste picior atacurile.

“Daca un simplu articol ar fi motiv de o bataie”, a glumit el, “atunci eu ar trebui sa bat un ziarist pe zi”. UE n-a ris la astfel de glume. (C.V.)
TeleViziunea Rafuielilor

Desi fusese programata sa intre astazi in dezbaterea plenului parlamentului, raportul de activitate al Televiziunii romane a fost aminat pentru saptamina viitoare.

Votul negativ dat de Comisiile de cultura, speculatiile care au aparut ulterior privind inlocuirea Consiliului de Administratie si a presedintelui acestuia, Valentin Nicolau, dar mai ales modul in care a inteles Televiziunea sa-si apere cauza, platind polite si tragind sfori, nu au facut decit sa amplifice scandalul, demonstrind ca miza politica a TVR se amplifica pe masura apropierii alegerilor

parlamentare.

Vineri si simbata, televiziunea publica a difuzat un material acuzator la adresa unora dintre parlamentarii din Comisiile de cultura si mass-media care au votat impotriva Raportului de activitate al TVR. Astfel, senatorul PSD Adrian Paunescu a aparut in jurnalele cu audienta cea mai mare, in imagini de arhiva, declamind poeme pro-ceausiste.

Televiziunea publica putea insa difuza documentare de acest fel atunci cind partidul aflat la putere i-a oferit senatorului Paunescu locul intii pe listele judetului Hunedoara sau cind facea propaganda nationalista de la tribuna Senatului.

Daca TVR ar fi prezentat astfel de reportaje in contextul alegerilor preliminare din PSD, demonstrind ca partidul de guvernamint pastreaza pe listele sale oameni compromisi ar fi putut sa-si argumenteze echidistanta politica.
Conducerea Televiziunii publice raspunde precizind ca “a apelat la memoria filmului doar pentru a incerca sa nu uitam cu cine avem de-a face si noi, si telespectatorii nostri”.

Prezentindu-l pe Adrian Paunescu, doua zile succesiv la principalul program informativ al zilei, alaturi de George Pruteanu, unul dintre parlamentarii care in ultimii zece ani a trecut prin cele mai multe partide, si de Adrian Gurzau, deputat de doua saptamini cu firme datornice la stat, TVR nu face decit sa plateasca polite celor care, din diverse motive, au votat impotriva Raportului TVR pe

anul trecut.
Actuala conducere a Televiziunii publice sustine ca punctele de vedere prezentate vineri si simbata “nu au fost o reactie impotriva parlamentarilor care au votat negativ Raportul de activitate, ci au dorit doar sa releve subiectivitatea si agresivitatea gratuita” a acestora.

Cazul Gurzau

Ajuns parlamentar doar de noua zile, Adrian Gurzau a dat repede piept cu riscurile meseriei. Votul negativ dat Raportului de activitate al Televiziunii a fost suficient pentru ca aceasta sa-i ia la puricat firmele, sa trimita pe urmele sale reporteri frenetici lucrind contra cronometru si sa se si vada pe micul ecran chiar in aceasi seara.

Viteza de reactie a Televiziunii l-a luat prin surprindere, mai ales ca nu se astepta ca un vot dat potrivit constiintei sa trezeasca asemenea patimi.

“Voi face o declaratie politica in plen astazi, ma voi adresa ambasadorului Uniunii Europene in Romania, Jonathan Scheele, si voi sesiza toate organizatiile care se ocupa de libertatea presei pentru ca mi se pare ingrozitor modul in care PSD se foloseste de aceasta institutie publica in rafuieli personale”, spune deputatul Adrian Gurzau.

El sustine ca a votat in deplina cunostinta de cauza, dupa studierea tuturor monitorizarilor din ultima perioada, ca nu-l cunoaste personal pe Valentin Nicolau, dar ca acuza principala pe care i-o aduce este slugarnicia fata de putere, politizarea Televiziunii si prezentarea opozitiei preponderent in situatii defavorabile.
Adrian Gurzau va vota si in plenul parlamentului impotriva raportului, aceasta fiind insa o optiune individuala, deocamdata la nivelul Aliantei neluindu-se o decizie, care nu poate fi decit una politica.

"Cazul Canada": Iliescu, huiduit sau aplaudat?

In toate rapoartele facute de Agentia de monitorizare a presei, Televiziunea romana s-a clasat pe locurile fruntase in ce priveste obedienta fata de putere. Un exemplu in acest sens ar fi si incidentul petrecut in Canada, la Montreal, cu ocazia vizitei lui Ion Iliescu acolo.

Agentia a urmarit, in perioada 18-22 septembrie, modul in care a fost prezentat evenimentul de catre posturile de televiziune.
Spre deosebire de Realitatea TV si B1 - care nu au relatat nimic din Canada, de Prima TV - care a prezentat imagini fara nici o legatura cu evenimentul pe fondul comentariilor referitoare la intilnirile lui Ion Iliescu, TVR 1 a avut o asa-numita atitudine “protectionista”.

Mai exact, “manifestatia anti-Iliescu nu a fost relatata decit intr-un comentariu scurt “ceremonia de inaugurare a fost perturbata de un grup de romani aflati in piata””, grup care nu avea nimic cu presedintele, ci cu infatisarea statuii lui Mihai Eminescu.

Asta in primele zile dupa incident, pentru ca la intoarcerea in tara Ion Iliescu a fost invitat de reporterul TVR sa-si exprime opinia despre incident cu urmatoarea formulare “dv. sinteti persoana cea mai autorizata sa faceti lumina”. Iar Ion Iliescu a facut lumina asa cum numai domnia sa stie, pret de 10 minute, cit a durat interventia.

Andreea Pora, Sabina Fati
Ev. Zilei















44 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi