Cele mai multe carduri emise de Visa International pe piata autohtona, circa 87% din total, sunt Visa Electron. "Visa Electron este cardul de inceput, care aduce clientii in sistem. Bancile trebuie sa inteleaga mai bine care sunt potentialii clienti si ca produsele premium aduc o valoare adaugata mai mare", a declarat directorul Visa pentru Romania si Bulgaria, Catalin Cretu.

Pe locul doi se claseaza Visa Classic, cu o pondere putin peste 10%, urmata de Visa Business - 2,2%, respectiv Visa Premium, care reprezinta numai 0,02% din total. "Aceste produse si diferenta dintre ele reflecta mediul economic si gradul de bancarizare”, a adaugat Cretu.

"Aproximativ 87% din totalul cardurilor emise de Visa International sunt cele Visa Electron, 10% sunt Visa Classic, 2,2% Visa Business, iar Visa Premium, numai 0,02%."

Tranzactii mai mari

Valoarea totala a tranzactiilor prin carduri Visa a inregistrat o crestere de 66% in perioada iunie 2003-iunie 2004, ajungand la 2,2 miliarde dolari. In perioada precizata, numarul total al tranzactiilor cu carduri a crescut cu 36%, ajungand la 43,3 milioane, cele efectuate la comercianti majorandu-se cu 113%, pana la 2,7 milioane.

Suma cheltuita de romani la comercianti a fost de aproape 0,12 miliarde dolari, cu 113% mai mult decat la inceputul perioadei precizate. Valoarea tranzactiilor la comercianti a fost de 56,1 milioane dolari la sfarsitul lunii iulie 2003, respectiv de aproape 35 milioane dolari.

Mai multi comercianti accepta cardul

La sfarsitul lunii iunie 2004, existau 13.523 locatii comerciale care accepta cardurile Visa, ceea ce reprezinta o crestere de 48% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent.

Fata de sfarsitul primului trimestru din anul 2001, cand acceptau plata prin intermediul cardului 6.645 de comercianti, cresterea este de aproape 100%. La aceeasi data, numarul de carduri Visa era de 2,4 de milioane, cu 33,4% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut.

Cresteri mari, dar valori mici

In privinta ratei de crestere, Romania este printre cele mai active piete intre tarile din regiune. Cresterea inregistrata in Romania la tranzactiile efectuate la comercianti a fost de 135%, in comparatie cu cresteri de 26% in Ungaria si 101% in Bulgaria.

Cu toate acestea, piata romaneasca are inca multe de facut in privinta dezvoltarii, iar aceste rezultate recente reprezinta un pas pozitiv in directia potrivita. Pe de alta parte, pe pietele vecine, sumele achitate cu ajutorul cardului, respectiv numarul tranzactiilor, sunt mult mai mari decat cele din Romania.

"Ne vom concentra pe cresterea calitatii pietei prin utilizarea cardurilor la platile efectuate la comercianti, continuarea segmentarii pietei - inclusiv prin a sprijini bancile pentru acest lucru -, dezvoltarea retelei de locatii comerciale de acceptare", a precizat oficialul Visa.

Bancile se intereseaza de cardurile co-branded

Mai multe banci sunt interesate sa emita carduri co-branded. "Este un produs nou care uneste servicii bancare cu servicii non-bancare. (...) Unele banci se gandesc la asemenea produse; manifesta un interes destul de mare fata de aceste produse", a afirmat Cretu. Aceste instrumente de plata sunt emise de institutiile bancare in parteneriat cu alte organizatii, ca de exemplu un lant de magazine.