Mass-media, alerta de gradul zero

de Laura Ciobanu     Cotidianul
Miercuri, 29 septembrie 2004, 0:00


Romania este amenintata de terorism si dezinformarea prin mass-media, a declarat, ieri, la Parlament, secretarul Consiliului Suprem de Aparare a Tarii, generalul Viorel Barloiu. Acesta chiar a precizat ca sefii institutiilor cu atributii in siguranta nationala au inclus dezinformarea si manipularea opiniei publice printre amenintarile majore la adresa tarii.

Daca este asa, atunci ziua de ieri trebuie sa le fi dat serios de lucru respectivelor institutii, dat fiind ca aceasta a marcat o adancire a crizei provocate de interventia politicului in presa romaneasca.
Cornel Nistorescu nu mai este, de ieri, directorul Evenimentului Zilei, incetand relatiile contractuale cu Ringier, ca la divort, din cauza unor „diferente ireconciliabile in modul in care vad modernizarea ziarului“. Conform informatiilor oficiale, fostul director va putea publica doua articole de opinie pe saptamana in Evenimentul zilei.

EZ se afla, in acest moment, intr-un vid de putere, cauzat de faptul ca Ion Cristoiu, fondatorul ziarului, rivalul lui Nistorescu si, in acelasi timp, numele cel mai vehiculat ca loctiitor al acestuia, a declarat, ieri, pentru Mediafax, ca nu a semnat nici un contract cu trustul Ringier si ca singurul loc unde va fi maine ar fi Biblioteca Academiei, unde lucreaza la o carte.

Totusi, in mediile de presa nu a fost nici un secret faptul ca Ion Cristoiu contactase, in ultimele luni, chiar oameni pentru noua echipa de la EZ dintre fostii sai colaboratori, refuzul sau de ieri fiind mai degraba rezultatul unui blocaj in discutiile cu Ringier.

Surse din colectivul redactional al Evenimentului Zilei, citate de Mediafax, declarau, ieri, ca unul dintre motivele pentru care Ion Cristoiu s-a retras ar fi fost chiar continuarea colaborarii cu Nistorescu, asupra careia se pare ca nu ar fi fost consultat.

Pe de alta parte, insusi colectivul redactional al ziarului, care l-a sustinut in bloc pe Nistorescu in ultima luna (protestand chiar in locul lui cu privire la imixtiunile Ringier in politica editoriala), a dat de inteles conducerii ca nu are de gand sa lucreze cu parintele presei de senzatie din Romania, dand chiar publicitatii un nou protest, semnat de toti redactorii.

„Semnalam Ringier ca aducerea in fruntea ziarului a unei persoane incompatibile cu principiile si valorile profesionale promovate pana acum de Evenimentul Zilei ar putea provoca o criza ce ar pune in pericol activitatea redactionala“, se mentioneaza in protest.

Ca urmare, cel putin la aceasta ora, se pare ca redactia va functiona fara director, cu redactorul-sef tratand direct cu conducerea.
Intre timp, la Romania Libera continua razboiul de gherila intre actionariatul german si redactorii romani, care continua sa scrie exact pe dos fata de indicatiile reprezentantului WAZ (stiri pozitive si anchete cu subiecte pozitive) si sa se opuna proiectului de tabloidizare a ziarului.

Colectivul redactional este in asteptarea urmatoarei sedinte a CA, unde partea germana ar avea de gand sa il dea jos pe Petre Mihai Bacanu din functia de director, in redactie zvonindu-se, ca la EZ, constituirea unei echipe paralele, agreata de actionariatul german.
Aceasta fiind situatia in presa centrala, nici nu este de mirare ca abuzurile din presa locala iau proportii aberante. Cum este la Barlad, unde primarul a interzis unui cotidian, practic, sa mai scrie despre el. Conform BBC, primarul PSD, Constantin Constantinescu, a ridicat acreditarea jurnalistului de la Obiectiv de Vaslui care criticase de mai multe ori activitatea sa.

Prin aceeasi adresa, primarul Constantinescu le interzice celorlalti reporteri din Barlad ai ziarului sa mai primeasca informatii despre activitatea Primariei, ceea ce inseamna ca ziarul nu mai poate scrie despre activitatea primarului.
Constantinescu a dat vina pe neprofesionalismul respectivei ziariste, care dezinformeaza cetatenii. Numai ca nu a putut explica foarte clar de ce a cerut ziarului sa acrediteze alta persoana, cu exceptia celorlalti trei reporteri de la Politic.

„Daca ar fi sa respectam aceasta adresa, ar insemna ca ar trebui sa angajam un alt om la redactia Barlad sau eventual sa detasam pe cineva de la Vaslui sa faca naveta la Barlad, pentru a putea culege informatii din Primaria municipiului Barlad“, a explicat Viorel Oprea, redactorul-sef al ziarului.
Criza nu a ramas fara ecouri, raportorul pentru Romania al Freedom House, Alina Mungiu, avertizand ca plecarea celor doi directori, ca urmare a presiunilor politice exercitate in colaborare cu actionariatul strain al ziarelor, „va aduce cu certitudine o degradare a scorului libertatii presei acordat Romaniei de catre FH“, dupa ce, oricum, tara nosatra are „deja scorul cel mai

prost, la mare distanta de tarile nou-intrate sau candidate la integrare europeana“.
Tot ieri, Asociatia Presei Straine din Romania, ai carei membri sunt corespondenti care transmit stiri despre Romania pentru mass-media internationala, si-a exprimat ingrijorarea, dublata de avertismentul ca va urmari si implicit sustine demersurile ziaristilor de la EZ si RL.


















28 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version