Cotidianul sustine ca, incepand de anul viitor, cei care vor achizitiona automobile prin contracte de leasing vor benefica de conditii mai avantajoase, in timp ce Gardianul atrage atentia ca acciza in cazul acestor tranzatii va creste de cinci ori.

Cotidianul: Conditii mai avantajoase la contractele de leasing

Contractele de leasing ar putea fi incheiate, incepand de anul viitor, pe o perioada mai lunga, ca urmare a modificarii legislatiei din domeniu, a declarat Coca Constantinescu, presedintele Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).

Potrivit acestuia, Ministerul Finantelor a aprobat propunerea ASRL ca valoarea reziduala a bunului ce face obiectul unui contract de leasing sa poata fi stabilita de parti.

Prevederile actuale stabilesc faptul ca valoarea reziduala nu poate fi mai mica de 20% din valoarea bunului respectiv. Valoarea reziduala reprezinta suma la care, in momentul expirarii contractului de leasing, se face transferul dreptului de proprietate asupra bunului catre utilizator.

Modificarea acestei prevederi va influenta si contravaloarea taxei vamale pe care utilizatorul trebuie sa o achite in cazul in care bunul este important.

Legislatia in vigoare prevede ca taxa vamala se calculeaza la valoarea reziduala a bunului din momentul incheierii contractului de vanzare-cumparare a bunului. Constantinescu sustine ca, incepand cu ianuarie 2005, operatiunile de leasing se vor realiza conform noului act normativ.

De asemenea, prin noua lege, companiile de leasing vor fi obligate sa aiba un capital social de 4 miliarde de lei, de la 500 de milioane de lei, cat este la ora actuala.

In primele opt luni ale anului in curs, valoarea bunurilor finantate prin leasing se ridica la un miliard de euro, membrii ASRL finantand 0,59 miliarde de euro. „Ne apropiem 1,7-1,8 miliarde de euro“, a declarat Coca Constantinescu, care a adaugat ca „piata este in continua crestere“. Membrii ASRL au incheiat, anul acesta, putin peste 30.000 de contracte de leasing.

La fel ca in anii anteriori, cel mai important sector al pietei de leasing, 92,4%, este reprezentat de autovehicule - 62,3% dintre finantari au fost acordate pentru autoturisme, in timp ce restul au fost pentru vehicule comerciale si autobuze.

Finantarile de echipamente industriale au reprezentat, in prima parte a acestui an, 3,61% din piata, in scadere cu 2,39% fata de perioada similara a anului trecut.

Ponderea sectorului de echipamente agricole se ridica la 2,51% din piata, fata de 2,32%, in 2003. Nu in ultimul rand, 2,51% dintre contractele de leasing s-au incheiat pe sectorul echipamentelor medicale, in timp ce ponderea sectorului imobiliar este de numai 0,18% din piata.

Reprezentantii ASRL sustin ca nisa de piata care are sansele cele mai mari de dezvoltare este reprezentata de sectorul echipamentelor medicale.

In ceea ce priveste clientii companiilor de leasing, 87,2% dintre contracte sunt legate de sectorul privat, restul de 17,3% fiind atribuite sectorului public si organizatiilor nonguvernamentale. Totodata, 52,1% din valoarea contractelor au vizat produse preluate de la furnizori externi. (Alina Stanciu)

Gardianul: Accize de cinci ori mai mari

Accizele vor fi platite la valoarea de intrare in tara a bunurilor importate, iar valoarea reziduala a bunurilor achizitionate in leasing va fi negociata intre societatea de leasing si beneficiar, potrivit declaratiilor oficialilor Asociatiei Societatilor de Leasing din Romania (ASLR).

Aceste modificari au fost negociate de reprezentantii ASLR cu cei ai Ministerului Finantelor si sunt prevazute in noul proiect de modificare a actului normativ care reglementeaza activitatea de leasing. Noile prevederi vor intra in vigoare de la 1 ianuarie 2005.

In prezent, valoarea reziduala este stabilita de legislatia in vigoare la 20% din valoarea bunului achizitionat in sistem leasing. "Accizele vor fi calculate la valoarea de intrare a bunului, nu la cea reziduala - de 20% din valorea bunului importat", a declarat vicepresedintele ASLR, Dan Stoica.

In consecinta, valoarea accizei platite pentru un echipament sau pentru un autovehicul va fi de cinci ori mai mare decat pana acum. Aceasta valoare va fi calculata la incheierea contractului de finantare, dar plata efectiva va fi efectuata la finele contractului. Pe de alta parte, valoarea taxelor vamale se va calcula tot la 20% din valoarea bunului importat, potrivit vicepresedintelui ASLR.

In acelasi timp, valoarea reziduala nu va mai fi prevazuta la 20% din valoarea bunului achizitionat in sistem leasing, ci va fi negociata de societatea finantatoare si de beneficiarul contractului, potrivit presedintelui ASLR, Cornel Coca Constantinescu.

In tarile din Uniunea Europeana, valoarea reziduala se negociaza. Astfel, pentru majoritatea contractelor de achizitie a autoturismelor aceasta reprezinta intre 5 si10% din valoarea bunului, a precizat Constantinescu.

Firmele mici dispar in 2005

Societatile de leasing vor trebui sa-si majoreze capitalul social minim de la opt ori, mai precis de la 500 milioane lei la 4 miliarde lei. "La sase luni de la intrarea in vigoare a proiectului de modificare a legislatiei actuale, societatile de leasing vor fi obligate sa-si majoreze capitalul la 4 miliarde lei", a spus Constantinescu.

El a precizat ca in urma aplicarii acestei prevederi o serie de firme autohtone va disparea. Nu in ultimul rand, potrivit discutiilor la nivelul societatilor de profil din UE, nivelul minim al capitalului va fi de 1 milion euro incepand cu 2007.

(Consuela Stegarescu)