In orase gasesti foarte greu o familie neconectata la reteaua de cablu tv. Dupa cum ar cere o piata concurentiala, ar trebui sa avem si de unde alege in ceea ce priveste societatile de televiziune prin cablu. Doar ca, in Romania, acestea ajung sa ne fie "bagate pe gat", fiecare firma avand monopolul unei zone. In cartierul bucurestean Berceni, de exemplu, ai de ales intre RCS si...

RCS, la fel ca si in mare parte din cartierul Pantelimon. In Crangasi sau in zona Piata Romana, cea mai intalnita companie este Astral. Din punctul de vedere al Consiliului Concurentei, acest fapt incalca Legea Concurentei. Tocmai de aceea, au inceput investigatiile in Bucuresti si in cateva judete din tara, pentru a stabili clar daca societatile de televiziune prin cablu sunt in afara legii.

Multi dintre abonatii societatilor de cablu ar renunta si maine la serviciile acestora, dar nu au alternativa. In primele opt luni ale anului, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a primit 821 de reclamatii si sesizari privind serviciile oferite de cablisti.

Cele mai multe dintre ele se refera la schimbarea de programe, scoaterea de programe din grila anuntata (programe pentru care abonatii deja au platit) si intreruperea semnalului din reteaua de televiziune fara anuntarea prealabila a consumatorilor. Clientii se mai plang de comportamentul necorespunzator al angajatilor, precum si de faptul ca societatile nu dau curs reclamatiilor.

Frustrant este ca unii abonati au un semnal mai bun si mai multe programe, in timp ce vecinii de peste drum abia disting imaginile celor cateva programe pe care le receptioneaza. Autoritatile nu au stabilit termene precise pana la care firmele de cablu sunt obligate sa-si reabiliteze retelele, ca urmare se merge la limita minimei rezistente.

Acolo unde este mai facila reparatia, se fac imbunatatiri. In zonele cu case, unde investitiile sunt mai mari, nu se face nimic, iar abonatii sunt amagiti cu promisiuni. "Aproape toate programele se vad prost. I-am tot chemat, dar nu s-au sinchisit sa vina. Dupa ceva timp, au trimis un tanar care a ridicat din umeri si ne-a spus ca nu functioneaza nu stiu ce cutie.

Cand l-am intrebat de unde putem sa luam alta, ne-a spus ca nu stie. De parca nu tot ei o instalasera si pe cealalta", spune L.P. din cartierul Crangasi. O alta problema pe care o au consumatorii de televiziune prin cablu este deconectarea fara nici un avertisment. "La inceput venea cineva la usa caruia ii plateam abonamentul.

De la un moment dat, nu a mai trecut pe la noi, iar eu nu am avut timp sa trec pe la casierie. Asa m-am trezit ca mi-au inchis cablul, fara ca societatea RCS sa ma anunte in vreun fel. Programul casieriei s-a modificat, tot in favoarea firmei. Initial era de la ora 10 pana la orele 20, apoi s-a redus, pana la 18.

De ce sa platim noi doua ture?, mi-a raspuns obraznic casiera, cand i-am replicat ca lucrez de la 9 la 5, si fac peste o ora pe drum", explica V.L. din zona Cotroceni. De altfel, acesta nu este singurul client care a reclamat serviciile RCS. Inca din luna martie, la Asociatia pentru Protectia Consumatorilor (APC) au tot fost depuse sesizari impotriva acestei societati de cablu.

"O mare parte din reclamatii se refereau la modul in care RCS conditioneaza plata abonamentului lunar de incheierea unui nou contract de furnizare a serviciilor CATV, in conditiile in care acestia aveau deja un contract valabil incheiat cu aceasta, contract care nu a fost, de altfel, reziliat de nici una dintre parti.

De asemenea, consumatorii au reclamat ca firma nu le-a oferit posibilitatea reala de a negocia clauzele contractuale, acestea fiind prestabilite in mod unilateral de catre societatea de furnizare a serviciilor de televiziune prin cablu.

Studiind aceste noi contracte, reprezentantii nostri au observat inserarea de catre firma a unor clauze contractuale abuzive care creeaza, in detrimentul consumatorilor, un dezechilibru semnificativ intre drepturile si obligatiile partilor", ne-a declarat Elena Moise, avocatul APC. Una dintre clauzele considerate abuzive este cea legata de deconectarea abonatilor.

"Acolo se spune ca "operatorul are dreptul sa suspende prevederile contractului si sa-l deconecteze pe abonat de la reteaua CATV in caz de neplata a abonamentului de difuzare la termenul stabilit". Din aceasta prevedere nu reiese care este acest termen.

Cand considera operatorul ca a expirat termenul de plata a abonamentului de difuzare? Suspendarea prevederilor contractului si deconectarea consumatorului chiar din prima zi dupa data scadentei este o clauza abuziva, mai ales pentru ca operatorul nu emite lunar o factura prin care consumatorul sa fie pus in intarziere sau o somatie", a mai spus Elena Moise.

De altfel, Asociatia pentru Protectia Consumatorilor a actionat in instanta compania RCS, in numele tuturor celor care au facut reclamatii. Contactati telefonic, reprezentantii RCS nu s-au pronuntat in legatura cu acest proces. "Pana nu se termina judecata, nu comentam.

Sunt de acord ca sunt unele probleme la clauzele contractuale, dar cel mai bine este sa lasam justitia sa se pronunte", ne-a declarat Ionut Tarcea, reprezentantul RCS. In ceea ce priveste somatiile de plata, Ionut Tarcea a avut o explicatie: "Li se pun biletele in usa. La o luna de neplata se face deconectarea abonatului, iar la trei luni - rezilierea contractului".

Pentru o firma cu peste un milion de abonati in peste 67 de orase din tara, metoda biletelului "infipt" in tocul usii nu este tocmai onoranta.