La ARO Campulung se pregateste, in mare secret, relansarea celebrului IMS. Noua versiune a celebrei masini a anilor ’60-’70 beneficiaza de sasiu si motoare performante si ar putea fi lansata pe piata in vara anului viitor.

Modelul ARO M461, mai cunoscut sub numele de IMS, a fost construit la Campulung Muscel intre anii 1961 si 1972 si a fost, indiscutabil, printre cele mai performante masini de teren din lume, la vremea respectiva. Stau marturie nenumaratele competitii sportive adjudecate de masini IMS, printre care doua victorii in Raliul Faraonilor din Egipt.

IMS-ul muscelean mai detine, de asemenea, titlul de cea mai exportata masina romaneasca din toate timpurile. In cei 11 ani de productie au fost exportate, in total, peste 53.000 de masini, in 55 de tari ale lumii de pe toate continentele. Nu intamplator, IMS-ul este singura masina romaneasca prezenta in cataloagele de masini de epoca.

Si azi, la mai bine de trei decenii de la sistarea productiei modelului, pe soselele Romaniei circula mai bine de 3.000 de masini ARO M461.

Cea mai exportata masina romaneasca

Plecand de la succesul inca neegalat al IMS-ului si de la experienta pozitiva, similara, a firmei Volkswagen cu modelul Broscuta (Beetle), conducerea uzinei ARO Campulung a comandat un studiu de piata din care a rezultat ca o versiune adusa, cat de cat, la zi, din punct de vedere tehnologic, a vechiului IMS, ar putea suscita interes in randurile iubitorilor de off-road din tara si din

strainatate. Anul trecut, la Centrul de Studii pentru Automobile Romanesti (CESAR) Campulung, o subsidiara a ARO SA, a fost demarat proiectul noului IMS. La ora actuala, prototipul e finalizat si se afla in stadiul omologarii modelului la RAR. "Am avut ceva probleme cu RAR-ul, din cauza manerelor portierelor.

Am dorit sa pastram cat mai mult forma originala a masinii, aceeasi din ani ’60, dar cei de la RAR au obiectat, spunand ca manerele metalice ale portierelor nu se mai incadreaza in standardele de siguranta actuale", a declarat un oficial al CESAR Campulung.

Motoare livrate de Toyota

Modelul original ARO M461 avea transmisie prin ax cardanic la ambele punti. "Solutia e si azi excelenta pentru terenuri accidentate, insa are dezavantajul ca nu permite rularea confortabila cu viteze de peste 80-90 km pe ora. Asa ca am optat pentru planetare pe fata, pastrand insa axul cardanic pentru spate", a spus unul dintre inginerii musceleni.

Sasiul masinii nu mai este nici el cel original, al anilor ’60. Din poze se poate observa ca sasiul este cel al modelului ARO 244 actual, ceea ce inseamna ca masina va putea rula fara probleme cu viteze de peste 100 km la ora, conservandu-si in cea mai mare parte calitatile de "tot-teren" care au facut-o celebra acum cateva decenii.

Pentru motorizare, surse din interiorul uzinei ARO ne-au declarat ca vor fi oferite trei variante, toate din import. Cea mai ieftina optiune este cea cu motor Andoria de 2,4 litri - un agregat turbodiesel fabricat in Polonia, dupa o licenta britanica - , care ofera 107 cai-putere (CP). Cel mai puternic motor care va echipa IMS-ul anului 2005 este oferit de Toyota.

Motorul, cu injectie indirecta de benzina, are 2,4 litri si 144 CP. Pe viitorul IMS va mai fi disponibil inca un motor Toyota, un diesel aspirat de 2.446 cmc, care furnizeaza 88 CP. Cu privire la pret, nici unul din interlocutorii nostri nu a putut furniza vreo informatie. Surse din interiorul ARO SA au declarat ca noua versiune a IMS-ului ar putea fi comercializata incepand cu vara anului 2005.

Urmand exemplul conducatorilor uzinei Dacia, care au refuzat cu obstinatie sa furnizeze vreo informatie despre Logan, anterior lansarii masinii, cei din conducerea ARO SA nu au dorit sa comenteze in nici un fel informatiile privind noul model de IMS.