Alegerile, subiect second-hand pentru TVR

de Bogdan Iancu     Evenimentul Zilei
Miercuri, 1 decembrie 2004, 0:00


Alegerile generale din acest an au fost pe cit de agitate, pe atit de slab reflectate de televiziunile romanesti. Rasturnarile de situatie, controversele au fost lasate in umbra de televiziuni pentru evenimente mai “importante”: extragerea loto, teleshopping-ul sau crimele la zi. Tacerea televiziunii publice este nu numai suspecta, dar si scandaloasa.

TVR 1, post sustinut din banii contribuabililor, refuza pina si sa comenteze lipsa de informare a publicului sau. Ultimele evenimente, precum cererea liderului Aliantei D.A. de anulare a alegerilor, au fost bine reflectate de Antena 1, National TV si Realitatea TV .
Dupa ce luni, in prima zi de dupa alegerile generale, televiziunile romanesti au dormit pina spre seara, fiind mai degraba preocupate de cancanuri electorale si rezultatele loteriei din ziua precedenta decit de tentativele de frauda a alegerilor sau de alte nereguli importante, ziua de ieri a continuat, pentru jumatate din posturi, pe aceleasi coordonate.

National TV, Realitatea, Antena1 si Prima au fost singurele dintre televiziunile importante care au intrerupt programele si au prezentat materiale inregistrate sau in direct de la conferinta de presa a Aliantei D.A., in care Traian Basescu solicita anularea alegerilor.

Oriunde in lumea civilizata o rasturnare de scor electoral precum cea produsa luni, cel putin in prima parte a zilei, sau acuzatiile de frauda si cererea anularii alegerilor venita ieri din partea unuia dintre cei doi poli politici importanti din Romania ar fi fost considerate evenimente demne de atentia publicului platitor de taxe.

Televiziunea publica insa n-a catadicsit sa-si intrerupa programele de teleshopping si nici una dintre emisiunile de dupa-amiaza pentru a-si informa telespectatorii.

“Ori este o interventie de tip politic, ori este lipsa de profesionalism”

Contactat pentru a ne oferi un punct de vedere legat de felul in care TVR a reflectat sau, mai bine zis, nu a reflectat evenimentele desfasurate in aceste zile, Andrei Lazescu, membru in Consiliul de Administratie al TVR, ne-a declarat: “Prestatia TVR in campania electorala pot sa o inteleg, pentru ca televiziunea publica, in general, este expusa presiunilor, si la o lege electorala atit de

proasta e greu sa faci dezbateri reale. De exemplu, emisiunea candidatilor la presedintie, de saptamina trecuta, care mi s-a parut total nefericita, nu a avut nici o relevanta din punct de vedere al unei dezbateri reale. Nu ne-am intilnit in Consiliul de Administratie de vineri incoace. Dar ceea ce mi-a atras mie atentia in mod special a fost intimplarea de ieri-seara.

O declaratie a lui Adrian Nastase, prezentata in intregime, si inca una a lui Traian Basescu, total obturata. Dupa o stire despre loto, corespondentul TVR comenta peste discursul lui Traian Basescu. Din punctul de vedere al televiziunii publice cred ca este alarmant faptul acesta din moment ce pina si Antena 1 a transmis declaratiile intregi. Sedinta de Consiliu este saptamina viitoare.

Ori este o interventie de tip politic, ori este o lipsa de profesionalism. Or, televiziunea romana a dovedit de mai multe ori ca poate sa se comporte profesionist. Trebuie sa existe niste explicatii. Oricum voi vorbi cu Lucian Sirb despre asta. Ei incearca tot felul de formule vagi”.

Pe de alta parte, Lucian Sirb, directorul de stiri al TVR, nu a dorit sa comenteze faptul ca televiziunea publica este acuzata de evitarea subiectelor fierbinti: “Nu este adevarat! N-am timp acum de asta... Nu vedeti ca lumea arde si noi... Nu este adevarat... Antena 1 a fost o editie speciala, e altceva!”.

La jurnalul de seara, prezentatoarea TVR a anuntat ca va transmite in direct de la sediul Aliantei D.A. conferinta de presa sustinuta de Traian Basescu. Pina la urma au fost difuzate declaratiile lui Miron Mitrea de dupa-amiaza, iar apoi receptia de la Cotroceni data de Ion Iliescu. Conferinta liderului D.A. nu a mai fost difuzata.
National TV a fost prima televiziune care a intrerupt programul obisnuit pentru a face loc conferintelor de presa sustinute de liderul Aliantei D.A., Traian Basescu, atit cea de la ora 14.00, cit si cea de la ora 19.00.
Antena 1 a difuzat la ora 15.00 o editie speciala a Observatorului in care a prezentat pe larg atit acuzatiile formulate de Traian Basescu, cit si raspunsul oferit de BEC. Antena 1 a continuat cu transmisia in direct a conferintei de presa a PSD, in timp ce pe ecran a aparut de mai multe ori mesajul “Basescu il acuza pe Nastase ca fura poporul roman”.

Editia speciala a Observatorului s-a intins pe durata a mai bine de 35 de minute.
Si Prima TV a difuzat un jurnal consistent dedicat “valurilor” produse de declaratiile lui Traian Basescu.
Realitatea TV a difuzat din ora in ora, in cadrul jurnalelor, materiale informative despre schimbul de replici dintre Alianta si Uniune, precum si comentarii ale membrilor Biroului Electoral Central.
Un alt post care a pastrat o tacere suspecta alaturi de TVR a fost Pro TV. Postul condus de Adrian Sirbu si-a difuzat programul cotidian obisnuit, iar in jurnalul de la ora 17.00 nu si-a “intinat” formatul consacrat de cronica neagra, preferind sa aloce tot spatiul evenimentelor macabre desfasurate in tara.
Situatia s-a repetat si la jurnalele de seara. Doar Realitatea TV si National TV au transmis, dupa ora 19.00, in direct, o mica parte din a doua conferinta de presa a liderului Aliantei D.A., celelalte televiziuni - TVR 1, Antena 1, Prima TV - preferind sa transmita in direct receptia data de Ion Iliescu cu ocazia zilei de 1 Decembrie.

Atit Realitatea, cit si National TV au intrerupt abrupt conferinta lui Basescu pentru a da legatura la Cotroceni.


















24 vizualizari


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version