Formarea unei puternice clase bogate nu i-a lasat indiferenti pe cei din industria produselor de lux. Chiar marti, Luhrs Marine Group, cel mai mare producator de iahturi din SUA, si-a anuntat prezenta si in Romania.

Iaht sau masina de lux? Aceasta poate fi intrebarea pentru cei care isi permit doar una dintre ele. „Pretul unui iaht este in functie de marimea lui si de dotarile acestuia. In general, pretul este egal cu cel al unei masini de lux“, sustine Remus Cristy Baisan, de la Black Sea Magic, societatea care va vinde noile produse Hunter, respectiv Silverton pe piata romaneasca.

Pentru inceput, se pot cumpara atit iahturi cu pinze, cit si cu motor. „Planul nostru de afaceri prevede ca in 2005 sa vindem intre doua si cinci iahturi, urmind ca in 2007 numarul acestora sa se dubleze. Noile tipuri de iahturi au de la 27 de picioare - circa 9 metri - pina la 46 de picioare - 15 metri“, spune Remus Baisan.

Probleme cu legislatia

Una dintre problemele pe care Black Sea Magic le are de rezolvat este legata de legislatia tarii noastre. Daca in tarile Uniunii Europene nu este nevoie de un brevet pentru a conduce un iaht, din pacate, in Romania este nevoie. „Compania noastra va oferi si servicii de scolarizare pentru pasionatii de iahting si croaziere, incepind cu vara anului viitor.

Pretul scolarizarii este cuprins in cel al iahtului pentru cei care cumpara de la noi, iar pentru cei care inca nu-si permit, dar doresc sa aiba brevet, acesta va fi anuntat cit de curind“, ne-a declarat seful de la Black Sea Magic.

Dotari de lux

Spre deosebire de o masina de lux, iahtul ii va aduce proprietarului, pe linga plimbarile pe apa, un alt avantaj. Acela de a putea locui pe vas. Pentu ca toate au dotari exceptionale. Daca exteriorul vasului este din fibra de sticla, interiorul este din lemn, acesta fiind impartit dupa preferinta viitorului proprietar - camera atit pentru el si sotia sa, cit si pentru copii.

De asemenea, dupa buzunar va fi si tehnologia de la bord, putindu-se furniza iahturi care sa navigheze singure.

Primul port pentru agrement

Momentan, in Romania, putinii proprietari de iahturi se lovesc in acest moment de probleme legate de infrastructura. Pentru ca nu trebuie uitat faptul ca abia in acest an s-a dat in folosinta primul port pentru barcile de agrement, la Eforie Nord, dar se spera ca intr-un timp relativ scurt sa existe inca cel putin doua, in dreptul Cazinoului din Constanta si al celui din Mamaia.

„Din 2007, speram sa punem la dispozitia celor interesati si iahturi pentru inchiriere, care sintem siguri ca vor avea succes. Ne adresam atit companiilor, pentru agrementul salariatiilor, cit si persoanelor fizice. Oricum, un iaht poate fi cumparat cit de curind si in rate sau in leasing“, ne-a declarat in finalul discutiei Remus Baisan.

Optimist cu privire la dezvoltarea afacerii s-a aratat si Reid Graeber, directorul pentru Europa al Luhrs Marine Group, cei care produc iahturile Hunter si Silverton: „Consideram Romania o piata cu un mare potential. Pentru noi, era una dintre ultimele piete neacoperite si, totusi, una de un mare interes“.