Telefoanele celulare se vind ca piinea calda

La sfirsitul anului 2004, aproape jumatate din populatia Romaniei va avea in proprietate un telefon mobil conectat cu abonament ori cartela preplatita, arata estimarile operatorilor din domeniu. La sfirsitul acestui an, rata de penetrare a telefoniei mobile va fi de 45%, in crestere fata de sfirsitul anului trecut, cind era 38%.

In 2004, pe piata romaneasca s-au vindut aproximativ 3 milioane de telefoane mobile, marcile preferate fiind Nokia, Siemens si Sagem.

“Ne asteptam ca numarul utilizatorilor de telefonie mobila din Romania sa depaseasca 10 milioane la sfirsitul acestui an”, spune Ted Lattimore, presedinte si CEO Connex. Cifra este sustinuta de numarul in crestere al persoanelor care se aboneaza.

“La sfirsitul primelor noua luni ale anului curent, Orange Romania avea 4,3 milioane clienti, comparativ cu 2,9 milioane in aceeasi perioada a anului trecut. Aceasta reprezinta o crestere de 50,5% a bazei de clienti, iar la sfirsitul anului estimam ca vom avea in jur de 4,8 milioane clienti”, spune Luciana Diaconu, Retail Channel Manager Orange.

Piata telefoniei mobile a crescut in ritm accelerat in acest an, desi multi specialisti anticipau o stagnare sau cel mult o crestere usoara a vinzarilor pe acest segment. “Cresterea se datoreaza, pe de o parte, sporirii numarului de utilizatori si, pe de alta parte, aparitiei si lansarii unei serii generoase de modele de telefoane”, spun specialistii.

Datele oficiale arata ca rata de penetrare a telefoniei mobile era, la jumatatea anului 2004, de 38% - in crestere vizibila comparativ cu procentul de 32% inregistrat la sfirsitul anului 2003 si 20%, la finele lui 2002.

“Ne asteptam ca sfirsitul acestui an sa aduca o rata de penetrare de 45%, ceea ce presupune o rata anuala de crestere de 13%, fata de media de 8-10% la care am asistat in anii precedenti”, a declarat Imfred de Jong, managing director la Nokia Mobile Phones.

Conform specialistilor, cind rata de penetrare a telefoniei mobile este in jur de 25-30%, incepe un proces de crestere rapida pina cind aceasta rata ajunge in jurul unei medii de 80-85%, iar ritmul de crestere se stabilizeaza si incepe sa se instaureze dominatia pietei de inlocuire.

8 telefoane vindute pe zi

Importatorii si distribuitorii de telefoane estimeaza ca, anul acesta, vinzarile de “celulare” pe piata romaneasca vor atinge 3-3,5 milioane de unitati, incluzind telefoanele cumparate de noii clienti, dar si telefoanele cumparate pentru a le inlocui pe cele vechi (5-10% din piata). Telefoanele se vind atit in retelele de retail, dar predominant in magazinele de telefonie mobila.

“In acest an, Orange a vindut aproape 700.000 de telefoane, atit catre clienti noi, cit si catre clienti existenti”, spun reprezentantii Orange. Potrivit unui studiu Altex, anul acesta piata IT&C s-a majorat cu peste 50%, fiind considerata cel mai dinamic sector deoarece aproximativ 5% din posesorii de celulare isi schimba telefonul la sase luni, iar 18% isi cumpara un mobil nou o data pe an.

Cresterea pietei este confirmata si de datele oficiale furnizate de Institutul National de Statistica, acestea indicind o crestere de peste 30% a importurilor de telefoane mobile in primele sase luni din 2004.

Pretul avantajos atrage clasa de mijloc

In 2004, pe piata s-au observat doua tendinte: conectarea la o retea de telefonie mobila cu un telefon la oferta (pret cit mai mic) si orientarea catre terminale sofisticate, cu ecran color si camera foto integrata. Operatorii de telefonie mobila vind insa predominant telefoane cu conectare.

“In vinzarea telefoanelor, repartitia pe marci este oarecum balansata: Sagem 33%, Nokia 26%, Alcatel 18%, dar si Siemens 17%”, spune Luciana Diaconu, reprezentant Orange. Telefoanele cumparate cu abonament “merg” totusi cel mai bine pe piata, datorita pretului subventionat, care nu depaseste 50 de dolari.

“Printre cele mai apreciate modele ale anului se numara Siemens A50, Nokia 3310, Nokia 3410, Motorola C200, Motorola C115, Alcatel OT331, Sony Ericsson T105”, spune Andreea Stanescu, Senior Director, Consumer Market, Connex. Pentru ofertele de Sarbatori, operatorii promit ca vor aduce pe piata modele noi.