Analistii industriei de publicitate sunt optimisti: anul 2005 va inregistra cresteri ale bugetelor publicitare datorita aparitiei unor noi clienti obligati sa investeasca in marketing si intensificarii concurentei de pe piata. Piata romaneasca de publicitate are motive intemeiate ca afacerile din anul 2005 sa creasca, mai cu seama ca 2004 s-a dovedit un an peste asteptari.

In 2005 sunt estimate cresteri ale bugetelor de promovare la automobile, banci, asigurari si alimente.

Desi nu exista nici pana acum un sistem transparent de evaluare a bugetelor publicitare, prin care sa avem informatii clare si precise despre investitiile in acest domeniu si pe baza carora sa construim prognoze, se pot stabili totusi cativa factori ce vor influenta cresterea investitiilor in anul 2005. Este dificil si riscant de "a bate in cuie" un procentaj exact al cresterii pietei.

Cert este ca aceasta este tendinta.

Reclama pe Internet va exploda

Carmen Lixandru, director general Media Direction, estimeaza ca investitiile nete vor creste, in primul rand, datorata majorarii tarifelor practicate de televiziuni (si intr-un procentaj mai mic la presa scrisa) si, in al doilea rand, datorita "intensificarii activitatii pe anumite categorii de produse".

La randul sau, Nicu Laita, director media Young&Rubicam/Team Advertising, nominalizeaza doi factori care vor genera cresteri: "majorarea bugetelor de publicitate ale clientilor existenti, traditionali, si aparitia unor clienti noi, care vor fi obligati de conditiile pietei sa investeasca in marketing".

Este posibil ca anuntatele cresteri de tarife la publicitatea TV sa modifice anul viitor impartirea bugetelor de publicitate pe suporturile media. Astfel, Nicu Laita considera ca "factorul cheie in aceasta impartire pe medii este pretul publicitatii la TV. Daca acest pret va creste semnificativ, vor exista incercari de migrare a bugetelor importante catre alte medii.

Intrebarea principala este daca acestea vor fi pregatite sa absoarba bugete mai mari, oferind in schimb servicii si impactul similar cu cel TV, precum si un pret avantajos".

Carmen Lixandru estimeaza ca "cea mai accentuata crestere, probabil in jur de 100%, mult mai mare decat media pietei, ma astept sa se inregistreze la Internet, dar ca valori nete sumele vor fi in continuare foarte mici comparativ cu TV sau cu presa scrisa".

Categoriile de produse si servicii pe care analistii "pariaza" ca vor inregistra cresteri ale bugetelor de publicitate in 2005 sunt: automobilele, bancile, produsele bancare si alimentare, asigurarile si constructiile.

"Motorul va fi reprezentat de produsele financiar-bancare, care prin promovare individuala sau in combinatie cu alte produse si servicii vor contribui la cresterea volumului de publicitate", apreciaza Dan Balotescu, analist media.

Cat va conta in piata de publicitate faptul ca anul 2005 este ferit de febra electorala? Vor fi mai relaxati producatorii in investitiile pentru comunicare? Sau vor astepta instalarea noii Puteri, pentru a vedea politica economica a Executivului? Analistii sustin ca este o falsa problema. "Faptul ca Romania trece printr-o perioada electorala se simte la nivelul anului 2004.

Evident ca sunt cateva aspecte care tin de aceasta zona, dar ele nu sunt de natura sa determine sau sa influenteze o anumita configuratie a pietei de publicitate", spune Carmen Lixandru. Ea adauga faptul ca este posibil ca, in cazul presei scrise, sa existe cresteri artificiale ale tarifelor, dar acestea vor fi reglate de piata.

"Sunt ziare care, sub falsa impresie ca au vandut bine spatiul publicitar, doar pentru ca au avut publicitate electorala, cresc tarifele in anul imediat urmator", explica Lixandru. Dan Balotescu crede ca, indiferent de rezultatul alegerilor, piata de publicitate nu va fi influentata.

Integrarea in UE va influenta publicitatea

Daca avem certitudinea ca epilogul alegerilor nu se va resimti asupra pietei de publicitate, se poate spune acelasi lucru despre aderarea la Uniunea Europeana? "Apropiata integrare europeana nu va influenta in mod special anul 2005, ci evolutia pietei in urmatorii ani.

Cheltuielile de publicitate vor creste mai repede decat economia, iar protectia consumatorilor si a copiilor, precum si categoriile restrictionate (tutun, alcool, medicamente) vor modifica stilul comunicarii", estimeaza Nicu Laita. Pana la urma, dezvoltarea pietei de publicitate este legata de cresterea reala a puterii de cumparare a romanilor.

"Acest lucru va conduce la o mai mare competitie in sfera bunurilor de larg consum si, implicit, la investitii masive in publicitate", conchide Carmen Lixandru.