Deşi nu a fost nici măcar trecut prin parlament, noul guvern are deja parte de ceea ce se poate numi greaua moştenire a guvernării trecute. Mai exact de restanţele lăsate de echipa condusă de Adrian Năstase la inchiderea capitolelor de negociere pentru aderarea la Uniunea Europeană.

De altfel, una din condiţiile de aderare este remedierea urgentă a neajunsurilor şi continuarea reformelor, lucruri care cad acum in sarcina guvernului Tăriceanu.

Premierul desemnat Călin Popescu Tăriceanu a ţinut să reamintească faptul că pe langă principala preocupare din aceste zile - formarea unui guvern şi trecerea lui prin parlament, pe termen scurt mai există destule probleme rămase de la guvernul condus de Adrian Năstase.

Printre acestea, Călin Popescu Tăriceanu a numit "incheierea forţată a negocierilor de aderare la Uniunea Europeană", adică o incheiere grăbită de campania electorală şi care s-a făcut fără ca Romania să indeplinească toate criteriile de aderare.

In plus, a mai declarat primul ministru desemnat, multe dintre clauzele acceptate la negocieri ar fi nefavorabile Romaniei, exemple fiind, afirmă domnul Tăriceanu, capitolele energie sau agricultură.

In alte cazuri, există termene scurte de remediere a deficienţelor şi intarzierilor, iar in declaraţiile publice Călin Popescu-Tăriceanu a vorbit de data de 25 martie ca de o limită de timp pentru multe dintre problemele de la capitolul justiţie şi afaceri interne.

De altfel nu e un secret că Romania a fost atenţionată că aderarea poate fi amanată prin aşa numita clauză de salvgardare, cu referire mai ales la capitolele Concurenţă şi Justiţie şi afaceri interne.

Clauzele de salvgardare intră in acţiune dacă nu vor fi indeplinite toate cerinţele de aderare.

De ce luna martie?

In special la capitolul Justitie si afaceri interne, una dintre obligaţii este ca pană la acest termen să fie trimise Uniunii Europene documentele care fac referire la Planul de acţiune actualizat şi integrat şi la strategia de reformă a sistemului judiciar, inclusiv măsurile pentru aplicarea Legii de organizare a sistemului judiciar, a legii cu privire la

statutul magistraţilor şi a legii cu privire la Consiliul Superior al Magistraturii.

De asemenea, Romania va trebui să demonstreze pană in martie 2005 funcţionarea deplină a unui nou sistem de distribuire aleatoare a cazurilor in justiţie. Trebuie făcută totodată o evaluare internaţională a campaniei anticorupţie, cu stabilirea unui plan bine definit şi alocate fondurile bugetare adecvate.

Tot pană in luna martie a anului viitor trebuie alcătuit un plan unic multi-anual de investiţii care să ducă in final la un control riguros la viitoarele graniţe ale Uniunii şi să permită modernizarea echipamentului si infrastructurii la frontiere.

In plus, viitorul guvern este obligat să gandească şi să aplice o strategie anti-criminalitate, cu intindere pe mai mulţi ani, strategie care va avea rolul de a reduce rolul Romaniei ca ţară de origine, tranzit si destinaţie a victimelor traficului cu persoane.

Din martie 2005 vor fi intocmite şi statistici despre controlul acestui fenomen.