Specialistii in publicitate din Marea Britanie semnaleaza ca anul 2004 a demonstrat ca programele de televiziune au mult mai putini telespectatori decit in anii trecuti. Aceasta constituie o problema pentru agentiile de publicitate, care sint nevoite sa ia in considerare si alte modalitati de a transmite publicului mesajele campaniilor realizate.

Cele mai importante programe TV britanice nu au reusit in 2004 sa atinga rezultatele din anii trecuti. Numai sase programe au reusit sa depaseasca anul acesta 15 milioane de telespectatori. O diferenta mare fata de 2003, cind 50 de programe inregistrasera virfuri de audienta intre 17 si 20 de milioane de spectatori.

Cele sase programe care au trecut bariera de 15 milioane au fost trei episoade din serialul britanic “Coronation Street” si trei meciuri de la Euro 2004. Alte programe de succes au fost “X Factor”, cu un virf de 9,9 milioane de telespectatori, si “Strictly Come Dancing”, cu 11,2 milioane.

Statisticile realizate de MindShare arata ca declinul este evident, exemplu fiind faptul ca, anul trecut, numai in cazul “Coronation Street”, 35 de episoade au inregistrat audiente mai mari de 15 milioane. In comparatie cu alti ani se observa o schimbare de-a dreptul dramatica.

In 1999, 177 de programe depaseau 15 milioane de spectatori, printre ele aflindu-se episoade ale unor seriale care acum n-ar mai putea atinge un asemenea succes (“Casualty”, “Heartbeat” sau “The Bill”). Doreen Dignan, sefa Departamentului de studiere a consumatorilor de la MindShare, a declarat ca este uimita de caderea inregistrata de audientele televiziunilor.

Pe primele locuri anul acesta se afla trei meciuri de la Euro 2004: Anglia-Portugalia (20,7 milioane de telespectatori), Anglia-Croatia (18,3 milioane) si Franta-Anglia (17,8 milioane). Totodata, Doreen Dignan a spus ca situatia nu este totusi atit de dramatica, fiindca sint foarte multe programe care au atins cifre de audiente de 14,8 sau 14,9 milioane.

In cazul serialului “Coronation”, ea sustine ca un motiv al declinului ar fi mutarea sa de pe ITV2 pe ITV1, luind in considerare ca ITV2 emite mai mult local, in zone cu o concurenta mai mica. Daca fata de anul trecut cifrele nu au scazut spectaculos, este evident insa ca vremurile audientelor gigantice au apus. In 1986, episodul de Craciun din “EastEnders” a avut 30,6 milioane de telespectatori.

In decembrie 1995, interviul realizat de Martin Bashir cu printesa Diana a avut 23 de milioane de telespectatori. Adrian Edwards - consultant pentru agentia DTA Metrics, care se ocupa de astfel de statistici -, a declarat ca unul dintre factorii acestei evolutii a pietei a fost si dezvoltarea retelelor de televiziune in ideea crearii a cit mai multe posturi locale.

Tot el spune ca in toti anii ratingurile cele mai mari

s-au inregistrat in jurul Craciunului, perioada care provoaca intotdeauna un dezechilibru in statistici. Concluzia specialistilor este ca agentiile de publicitate sint nevoite sa priveasca mai departe de televiziuni atunci cind isi construiesc campaniile media. “Este foarte important ca oamenii de publicitate sa gaseasca metode noi de a ajunge la public”, a declarat Doreen Dignan.

Ea spune ca aceasta evolutie va fi moderata de prezenta in mai multe case a aparatelor video, astfel ca foarte multi telespectatori vor inregistra emisiunile preferate pentru a le viziona intr-un moment ales, si nu in cel al difuzarii. Acest proces va mari cifrele de audienta, dar va crea probleme din punctul de vedere al reprezentativitatii actualului sistem de masurare a audientelor.

“Toate aceste tendinte vor face ca spatiul pe sticla sa fie mai valoros, dar asta nu inseamna ca telespectatorii vor si viziona spoturile publicitare”, a precizat Doreen Dignan.

In Romania, in anul 2004 cifra maxima de audienta a fost atinsa de finala Euro 2004, dintre Portugalia si Grecia, cu aproape 2,5 milioane de telespectatori. Doar alte doua programe au depasit 2 milioane: o editie a emisiunii “Cei mai iubiti” si meciul Steaua-Besiktas.

Partida Dinamo-Manchester si o editie a emisiunii “Surprize, surprize” au fost vizionate de aproape doua milioane de telespectatori.