Teatrul National de Opereta "Ion Dacian" a ars. Nu de tot, asa cum au sugerat unele mijloace de informare in masa. Directorul acestei institutii, Amza Saceanu, e foarte marcat de acest eveniment nefericit. Se tine tare, desi ii vine sa planga. Ne vorbeste despre obiectul muncii si iubirii sale: Opereta.

Jurnalul National: Domnule director, incendiul a izbucnit ieri. Astazi, dupa ce a fost stins, puteti sa spuneti ce a lasat in urma?

Amza Saceanu: Ieri era foarte mult fum, nu se vedea la patru metri. Dimineata, la ora 7:00, am venit cu doua lanterne, am verificat toate locurile. A ars cortina; in partea stanga, cum se intra-n sala, peretii formati din lemn sunt arsi pe o portiune de cativa metri, au mai ars cateva scaune aflate in spatele lambriurilor, in afara scenei. Erau fixate acolo din 1986, si-n stanga, si-n dreapta.

Plafonul este deteriorat din cauza apei care s-a aruncat in mod justificat, pentru ca nu se stia de unde vine incendiul. Refacerea plafonului va fi, dupa parerea mea, operatia cea mai importanta, pentru ca-i o lucrare migaloasa, de arta. Ce nu stim la ora actuala este daca instalatia electrica este afectata.

Exista o comisie formata din specialisti (arhitecti si ingineri), din care fac si eu parte – eu sunt profesor si critic de arta – care va stabili valoarea pagubelor in maximum trei zile. In sala de spectacole, scaunele sunt aproape in totalitate integre. A mai fost distrusa o pianina veche. Decorurile, costumele, instrumentele si recuzita n-au absolut nimic.

In schimb, sala Camil Petrescu a TNB a fost afectata din cauza apei, spectacolele fiind sistate temporar.

Sprijin la nivel inalt

Doamna ministru Musca a promis vreun ajutor? Bugetul Ministerului Culturii e sarac…

Bugetul e sarac, dar doamna ministru e un om intelept, care si-a exprimat tot sprijinul fata de noi, fara sa ne promita o suma. A fost aici aseara, prin fum si apa, si-a pastrat calmul...

Ne-a asigurat ca tot ce trebuie reparat va fi reparat si vede posibilitatea angajarii legale a unei firme care sa lucreze foarte repede, chiar si noaptea, pentru ca noi trebuie sa incepem activitatea pentru anul 2005.

Ce inseamna foarte repede?

Din momentul in care incep lucrarile, cam trei saptamani.

Nu v-ati gandit ca in acest rastimp v-ar putea gazdui alte teatre, pentru reinceperea stagiunii?

Pai nu prea avem unde… Asa ca ne-am gandit sa jucam o data pe saptamana la noi, in foaier, la etajul I. Sunt conditii bune pentru recitaluri, grupuri de balerini. Vom pregati aceste spectacole improvizate in salile de repetitie de la acest etaj, care nu-s afectate. Ca o masura de viitor apropiat, vom inmulti numarul spectacolelor, ca sa recuperam zilele acestea in care nu jucam.

In actuala stagiune erau cinci spectacole, dar vom ajunge, probabil, la opt-noua spectacole. Vom juca si matinee…

Erati aici cand a fost descoperit incendiul? A patit cineva ceva?

Eram aici. Nu m-am speriat, dar sunt foarte trist, pentru ca am investit mult ca teatrul acesta sa arate modern. La etajul III sunt cabine atat de fumoase cum nu gasiti in nici un teatru de la noi. Am vrut ca artistii sa se simta bine, sa dea tot ce-i mai bun. Si dau. N-a patit nimeni nimic. A fost detectat fumul de aparatele de avertizare de la teatru.

Oamenii i-au anuntat pe pompieri, care au venit imediat.

Goana dupa senzational

Banuiti vreo mana criminala? Care credeti ca au fost cauzele?

Putem sa presupunem orice, in momentul asta n-avem nici o certitudine. S-a spus, de exemplu, ca a ars toata sala. Nu-i adevarat! S-a scris c-a ars etajul III. Nu-i adevarat! Ca a ars etajul V. Niste bazaconii! Ba s-a zis c-am mai avut un incendiu, aici.

N-am avut nici un incendiu! S-a spus azi-dimineata la un post tv – chiar eu am auzit – ca ceea ce s-a intamplat acum, aici, e mai grav decat ce s-a intamplat acum 25 de ani la Teatrul National, cand au ars sala si scena. Era ca dupa un bombardament atomic.

Si fierul a ars in sala, totul era scrum… Chiar daca pagubele nu au o asemenea amploare, pentru noi, ceea ce s-a intamplat echivaleaza cu un cutremur. Aveam foarte multe proiecte pentru noul an. Acum ne-a dat inapoi. Teatrul mergea foarte bine, suntem singurul teatru de maturi din Romania care miercurea si vinerea prezentam programe pentru copii.

Aici e si muzica, si dans, si actorie, si dialog cu publicul. Copiii au devenit in timp spectatori fideli. Ei au nevoie de educatie muzicala si de o conduita corecta si civilizata, de aceea am demarat acest proiect acum cativa ani. Ne vedem la "fosta Opereta"…

Era sa ramanem din nou fara Teatrul de Opereta care este, pentru Bucuresti, o emblema. Chiar dupa ce a fost demolat, in ’86, locul unde se intalneste Calea Victoriei cu cheiul Dambovitei s-a chemat si se cheama si acum "fosta Opereta". Un punct de reper in timp, spatiu si cultura…

E adevarat… Si atunci, si acum, Opereta e-n sufletele tuturor celor care i-au calcat pragul macar o data. In ultimii ani, Opereta are un indice de folosire a salii de 86% pe an. In urma cu sapte ani, cand am venit eu aici, era de 33%.

E un salt spectaculos, care se bazeaza pe faptul ca atunci erau sase titluri in repertoriu si acum avem 18 titluri! Si mai e un aspect foarte important: s-a produs un schimb armonios de generatii. La toate compartimentele au fost angajati tineri in proportie de 65%. Toti au confirmat valoare. Unii dintre ei, la varste fragede, au devenit vedetele teatrului.

Tineretea si valoarea artistilor, repertoriul lor, cu piese de mare rezistenta ("Liliacul", "Voievodul tiganilor", "Sange vienez", "Vaduva vesela", "Tara surasului", "Paganini"), costumele foarte frumoase, toate acestea sunt puncte de atractie pentru toate varstele, nu doar pentru varsta a treia, asa cum era odata.

Opereta e si un gen de teatru popular, cu o larga adresabilitate, vin oameni cu pregatire minora, dar si superioara. Mi se umple sufletul de bucurie cand vad, sambata si duminica, foarte multi tineri in sala: liceeni, studenti…

Pascu, noul Ion Dacian

Din generatia tanara calca cineva pe urmele lui Ion Dacian?

Spre bucuria noastra, da. Cand apare tenorul Alfredo Pascu, e aplaudat cum era pe vremuri Ion Dacian. Exista insa o problema pe care eu am discutat-o cu el, prieteneste: e solicitat si la opera. E un tanar simpatic, care crede in apropierea noastra si-n sfatul pe care i-l dam. Eu i-am zis sa nu se aventureze intr-un repertoriu care-i depaseste posibilitatile vocale.

El e construit pentru opereta, are toate datele de a deveni o stea de opereta. Este solicitat si de alte teatre, a cantat si la Timisoara, si la Cluj, acum e plecat in Spania, in turneu. E o valoare care noua ne e draga si-o tinem aproape de noi si vreau sa va asigur ca nu pleaca din Opereta, indiferent de tentatii si de zvonuri.

Va fi prezent si el la spectacolele din foaier, cand vine din strainatate?

Sigur, el e un artist disciplinat, isi iubeste si-si respecta teatrul si colegii.

A auzit ce s-a intamplat? V-a sunat din Spania?

Nu, el nu, in schimb, m-au sunat niste balerini care-s in turneu, in Germania, sa-si exprime solidaritatea.

Cand trebuia sa reinceapa stagiunea?

Saptamana aceasta, cu "Liliacul" si "Victoria si al ei husar". Biletele erau vandute…

SALVATI OPERETA

Directorul Amza Saceanu cauta in acest moment mijloace financiare de a remedia dezastrul. "Fac un apel la oamenii cu bani, care nu iubesc doar fotbalul, ci si cultura. La Banca Comerciala "Ion Tiriac", Agentia Traian, cine doreste sa ne ajute poate depune bani".

Cont in lei RO65CBIT424012948W002000

Cont in euro RO31CBIT424012948W003000

Cont in dolari RO94CBIT424012948W004000